Hemlock Ernst & Kenny Segal - Back at the House (2019)

Label: Ruby Yacht

1. North to South (3:58)
  2. Messy (3:27)
  3. Bless the Fire (2:36)
  4. Slabs of the Sunburnt West (3:38)
  5. Addicted Youth (3:47)
  6. Down (4:18)
  7. The One (3:10)
  8. Jargonne (2:19)
  9. Stone Soup (3:38)
  10. Back at the House (3:28)
  11. Less Unsettled (4:59)
avatar van Mausie
Down is wel heel erg sick! Wat een flow en perfecte productie.

avatar van JayM
Aangenaam verrast door dit zij-project van Future Island frontman Sam Herring. Kenny Segal is één van de beste producers die er op dit moment rondloopt, dus dat het met de beats goed zat had ik wel verwacht. Hemlock Ernst viel me al eerder positief op als gastartiest op albums van Milo, Busdriver en Open Mike Eagle, maar bracht ook een vrij zwakke EP met Madlib. Back At The House is zijn eerste full length en de keuze voor Segal als producer is een hele goede, maar hij rapt zelf ook zeer verdienstelijk en doet dit zelfs beter dan menig full-time rapper.

Back at the House begint vrij luchtig qua toon en komt zanger Sam ook af en toe om de hoek komt kijken, maar vanaf Bless The Fire wordt de sfeer donkerder en wordt er dieper ingegaan op thema’s, zoals opgroeien, zelfreflectie, verslaving en verlies. Het middenstuk met Addicted Youth, Down en The One is op dit moment favoriet en geeft goed weer hoe gevarieerd dit album is, maar ook de 2 afsluiters gaan er hier lekker in. Eigenlijk kan ik genieten van elke track, maar dat komt misschien meer omdat ik zo onder de indruk ben van Kenny Segal’s productiewerk. Hemlock Ernst haalt niet het niveau van Billy Woods of Milo, maar weet samen met Segal wel een sterk debuut neer te zetten.