La Santa Cecilia - La Santa Cecilia (2019)

1 stem

Rock / Wereld
Label: Rebeleon

1. Always Together (3:47)
  2. Dream (3:35)
  3. A Thousand Times (3:19)
  4. I've Been Thinking (3:55)
  5. Winning (2:39)
  6. Play Your Game (3:03)
  7. Nobody Knows You When You’re Down and Out (4:30)

met California Feetwarmers

avatar van E-Clect-Eddy
Weer een rijk gevarieerd album van La Santa Cecilia met de heerlijke rauw-soulvolle stem van Marisol "La Marisoul" Hernandez.

Op Discogs wordt hun werk geassocieerd met: Mariachi, Cumbia, Bossanova. Hiervan vind ik Cumbia (= de Latijns-Amerikaanse variant van Reggae) nog het meest van toepassing. Maar zelfs dit is kort door de bocht. Want de bluesy en funky gitaarpartijen worden niet gemeden. Zangeres Marisol zou gemakkelijk voor een carrière in de Blues Rock of Soul kunnen kiezen.

Ja, ze gebruiken af en toe instrumenten en ritmes die je op Latin albums hoort, maar om dit meteen Mariachi te noemen gaat me te ver. Op dit album verkennen ze ook de Blues Rock en Indie Rock en op de afsluiter (cover van Jimmy Cox' Nobody Knows You When You’re Down and Out) zelfs New Orleans Blues waarop ze bijgestaan worden door de Jazzy blazers van California Feetwarmers. Geen single maar wel het mooiste en meest levendige nummer op dit album.

Samen met de sociaal bewogen teksten een act die ook de fans van Lila Downs zouden moeten aanspreken alsmede die van Mon Laferte, iLe, Julieta Venegas en mogelijk ook die van Café Tacvba.

avatar van E-Clect-Eddy
Opener Always Together is een fijne Pop Rock ode aan de liefde met strijkers en een harmonica-break die herinneringen oproept aan Stevie Wonder.

Dream is meer ingetogen, licht dromerig slow shuffle met sterke Latin elementen die doen denken aan vergelijkbare nummers van Santana alleen zonder de solerende gitaar van Carlos.

Op A Thousand Times krijgt de accordion de ruimte en heeft wat Flamenco, Norteño en Cumbia elementen.

De eerste single I've Been Thinking is een slow Pop Rock met veel ruimte voor een Hammond-achtig orgel en de gitaar.

De Pop Rock van tweede single Winning is een stuk steviger met verwijzingen naar games en social-media.

Play Your Game geeft meer ruimte aan de soulvolle kant van Marisol's stem, een Latin Pop ballad met strijkers (uit een kastje).

De mooi New Orleans Blues afsluiter had ik al benoemd in de post hierboven.

Een heerlijk gevarieerd mini-album die gemakkelijk in mijn Latin Top 5 past van dit jaar.