Chet Baker - Chet Baker in Tokyo (1996)

Jazz
Label: Evidence

1. Stella by Starlight (10:52)
  2. For Minors Only (7:42)
  3. Almost Blue (7:55)
  4. Portrait in Black and White (15:48)
  5. My Funny Valentine (13:14)
  6. Four (7:30)
  7. Arborway (14:01)
  8. I'm a Fool to Want You (11:24)
  9. Seven Steps to Heaven (7:58)
  10. For All We Know (8:59)
  11. Broken Wing (10:08)
avatar van HiLL
Naar het schijnt een van zijn betere live optredens. Chet wordt ondersteund door twee Nederlanders. Te weten Bas van der Geyn op bas en John Engels op de drums. Laatstgenoemde speelde eerder met Stan Getz, Ben Webster en Dizzy Gillespie. Geen 'kleintje' dus.

Ik ben benieuwd naar deze plaat.

avatar van MichelDumoulin
HiLL schreef:
Bas van der Geyn op bas.

Hein van der Geyn is de naam

avatar van HiLL
Verdomd, hoe kom ik in godsnaam aan Bas? Ja Bas van bas...hmm vaag. Goed Hein ja.

Staat nog op de hoes ook (zelf toegvoegd )

avatar van AdrieMeijer
Eigenlijk zijn dit de twee cd's "Memories" en "Four" samengevoegd. En daarmee heb je nóg het Japanse concert niet compleet. Er is ook een dvd van een deel van dit concert, prachtig van geluid maar abominabel van beeldkwaliteit , echt een aanfluiting.
Pluspunt van deze cd is de geluidskwaliteit: perfect, laat dat maar aan de Japanners over. Verder is Chet in uitstekende vorm, hij speelt fel en trefzeker.
Alleen al de adembenemende versie van Almost Blue maakt de cd tot een verantwoorde aanschaf. Ik hou erg van Chet's ingetogen stukken, liefst deels gezongen, deels getrompetterd en daarom zijn For All We Know en I'm A Fool To Want You mijn favorieten.
De drum- en bassolo's boeien mij veel minder. De wat snellere Miles Davis stukken sla ik daarom meestal over. Ik ben nou eenmaal geen echte jazzfreak.

avatar van songrobber
5 sterren.
Inderdaad een prachtig geluid/produktie.
Met Live From the Moonlight ,Chet zijn mooiste/beste album uit mijn Chet collectie.(160 albums ongeveer )

Chet heeft 35 jaar albums/opnamesgemaakt(vanaf 1952)
Aan het einde van zijn carrière(1 jaar voor zijn val uit het raam in mei 1988) is dit zijn absolute hoogtepunt.

avatar van AdrieMeijer
songrobber schreef:

Met Live From the Moonlight ,Chet zijn mooiste/beste album uit mijn Chet collectie.(160 albums ongeveer)
Chet heeft 35 jaar albums/opnamesgemaakt(vanaf 1952)

Dat zijn zo'n vijf albums per jaar. Ik heb gisteren nog eens naar de dvd gekeken en dacht voortdurend: "Hoe bestaat het dat die man de ene na de andere fraaie melodie improviseert, het stroomt schijnbaar moeiteloos uit zijn brein. En de dag erna staat hij ergens anders op het podium en speelt wéér de ene verrassing na de andere."
Live from the Moonlight is inderdaad ook zeer mooi. Mijn favoriet is momenteel Chet's Choice, en de tweede cd uit de Chet in Paris-collectie (met de bijnaam 'Everything Happens To Me').