Nits - Knot (2019)

Label: Werf

1. Ultramarine (4:04)
  2. The Delta Works (4:53)
  3. The Concrete House (4:49)
  4. The Garden Centre (3:48)
  5. The Blue Car (5:31)
  6. Machine Machine (3:57)
  7. Dead Rat Ball (4:40)
  8. The Electric Pond (4:31)
  9. Une Petite Allumette (1:30)
  10. Music Box with Ballerina (3:46)
  11. (Un)Happy Hologram (4:57)
avatar van Poles Apart
Typische Nits-albumtitel weer. Laat maar komen!

avatar van E-Clect-Eddy
Geen single? of komt die morgen?

avatar van Casartelli
Poles Apart schreef:
Typische Nits-album titel weer.
En de songtitels mogen er ook wezen!

avatar van Broem
Uit het Nits (uh niks) deze release. Erg nieuwsgierig ?

avatar van dynamo d
Geweldige band, ben ook benieuwd naar dit album!

avatar van luigifort
Ik wacht nog altijd op het album Niets voor Nits

avatar van Broem
Nog 1 nachtje slapen Ben razend benieuwd.

avatar van Poles Apart
Nog steeds geen vooruitgesneld materiaal/single o.i.d.? Is dat Knot Done tegenwoordig voor de Nits?

avatar van Marty McFly
Casartelli schreef:
En de songtitels mogen er ook wezen!

Tja, die tracklist kan maar van één band zijn.

avatar van Zwaagje
Knap dat dat band zijn eigen koers blijft varen én er überhaupt nog is. In het verleden wel eens een cdtje gekocht en een concert bezocht, maar verder uit het oog verloren. Betwijfel of ik er nog iets mee kan.

WillemM schreef:
Te beluisteren op Tidal.

And playing Klinkt erg vertrouwd.

avatar van ohmusica
Na een eerste auditie krijg ik er niet direct een vinger achter, het klinkt mysterieuzer dan de vorige zelfs ook iets gewaagder en complexer. De thematiek ontgaat mij eveneens, mocht die er al zijn. Hun receptuur en stijl blijft origineel, speels en fris, en enige berusting of soberheid is hun wel te vergeven, de ingetogenheid is ook hun kracht.

avatar van bonothecat
Degelijk misschien iets te degelijk. Time will teil.

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste beluistering stelt wat teleur. Verder doet het meer aan Jazz denken dan aan Pop.

Tempo ligt vaak laag,en met deze sfeer is het goed voor laat op de avond.

avatar van Slowgaze
WillemM schreef:
Te beluisteren op Tidal.

Ik wil nu echt heel hard een samenwerking tussen de Nits en Jay Z.

avatar van henrico
In elk geval veel interessanter dan de voorganger, waar ik echt niet naar kon luisteren. Enkele recensies en berichtjes over Knot hadden me nieuwsgierig gemaakt. Het zou experimenteel zijn, verrassend, geen refreintjes, abstract à la David Sylvian. Ik heb het inmiddels enkele keren beluisterd en, ja, het is niet onaardig. Ik moet het nog wat tijd geven, maar het is sowieso het avontuurlijkste Nits-album sinds tijden. Wel echt een headphone-album, overigens. Het openingsnummer vind ik erg mooi. Fraaie setting, fijne instrumentatie. Dat niveau wordt helaas daarna niet meer gehaald. Het album is wat onevenwichtig. Er staan ook enkele skipsongs op wat mij betreft. Zoals The Blue Car. En nummer negen is een niemendalletje - het voegt niks toe.

avatar van Lura
Slowgaze schreef:

Ik wil nu echt heel hard een samenwerking tussen de Nits en Jay Z.

????

'Jay Z had geen tijd.'

In een bijsluiter/recensie van Mania las ik dat het album tot stand is gekomen door 'instant composing'. Men is blanco de studio ingegaan waar men 20 uur muziek heeft geïmproviseerd. Dat materiaal leverde dan de bouwstenen voor dit werk.

avatar van vincentcorjanus
Het wtf-gehalte was ongekend hoog tijdens de eerste luisterbeurt. Ik had al een vermoeden dat de liedjes geen hapklare brokken zouden zijn en gelukkig maar. 'Knot' zou niet het label 'Pop' moeten dragen, maar eerder 'Avant Garde'. Dit was ploegwerk. Maar na meerdere luisterbeurten viel het kwartje. Als een Picasso-schilderij. Blijf kijken. Geef het een kans. Ik proef veel leed, dit alles verpakt in een naargeestig jasje. Ik proef een beetje Radiohead met een vleugje Talk Talk en David Sylvian. Daarnaast komen er vlagen van eerdere Nits-albums voorbij: Wool, Ting GND, Angst en Les Nuits. Het past ideaal bij deze koude, kille dagen. Dit is kunst! Ik ga dit museum de komende dagen nog vaker bezoeken.

avatar van titan
titan (crew)
Allereerst mijn felicitaties aan het adres van Nits. Dit is hun 24e album en het is de 24e keer dat ze met een album op de proppen komen dat onmiskenbaar herkenbaar is en toch als geen enkel ander vorig album klinkt. Okee, er zijn referenties naar het jazzy karakter van Wool en het ingetogene van Ting en de lijn van minder op traditionele songstructuren gerichte liedjes die op voorganger Angst werd ingezet is doorgezet, maar zoals Knot klonk de band nog niet eerder.

Ik mis hier en daar wat pakkende hooks (het moddert soms iets te veel door in Talk Talk en David Sylvian achtige verstildheid) en de nummers The Blue Car en Une Petite Allumette (het langste en het kortste nummer) zijn aan de saaie kant, maar met dit experimentele album handhaaft Nits haar positie als beste band van Nederland.

avatar van Slowgaze
[quote]Lura schreef:

Omdat het album op Tidal staat en Jay is de eigenaar van die dienst. Laat ook maar.

avatar van Broem
Eerste paar luisterbeurten erop zitten. Niet teleurgesteld maar ook niet positief verrast. Klinkt meer experimenteel als voorgaande albums. Mis het grote geheel en de liedjes komen versnipperd op mij over. Echte uitschieter nog niet gehoord. De hierboven genoemde associaties met Talk Talk en David Sylvian hoor ik Knot

avatar van Poles Apart
Het is hoe dan ook een prima jaar voor Robert-Jan Stips gebleken, eerst al een fijne nieuwe plaat met Supersister en nu dit album waarop hij zich lekker (weliswaar op een ingetogen manier) kan uitleven.

Het is een wat donkere, vochtige en mistige dag hier in Yorkshire, en ik kijk, terwijl ik dit album beluister, vanuit de bovenste verdieping van ons huis uit op de vallei, die verborgen ligt onder de mist. Het is de ideale soundtrack. Een wat mysterieus, schetsmatig en ingetogen album dat zich niet makkelijk laat vangen.

Respect voor een band die al zo lang meedraait en telkens weer weet te boeijen zonder haar eigen karakter uit het oog te verliezen of krampachtig te willen proberen aan te klampen.

Thomas45 schreef:

Thomas45 schreef:

Mijn recensie op On Top of Music

mooie recensie, eens over the electric pond

avatar van pejo
Altijd weer een verrassing, wat gaat het worden. Gelukkig geen popplaat maar een Sparklehorse -achtig sferisch album. De stem van Henk Hofstede wordt met de jaren wat meer breekbaar en dat maakt het intiemer. The Electric Pond vooralsnog mijn favoriet, maar dat kan morgen weer anders zijn. Er staan zoveel parels op! Prachtplaat.
In Machine Machine hoor ik Stepping Out - Joe Jackson......

avatar van Lura
Mooi dat het album jou zo goed bevalt, pejo, bij mij wil nog steeds het kwartje helaas maar niet vallen.

avatar van E-Clect-Eddy
Ook de tweede beluistering gaat langs mij heen... alleen The Electric Pond valt op, iets hoger tempo en iets meer Pop.

Op het vorige album Angst vond ik Henk Hofstede af en toe te kinderlijk met zijn stem en op dit album hoor ik dat nog veel meer. Het klinkt wat geforceerd 'jong' en leidt af van de teksten, die al helemaal niet blijven hangen.

Wat mij betreft een lastig album, niet slecht want de heren weten hoe ze een sfeervol nummer in elkaar moeten steken. Maar er is weinig dat lonkt om het telkens weer te beluisteren.