Cody Jinks - 30 (2012)

Country
Label: Thirty Tigers

1. A Memory and a Dream (3:07)
  2. Looking for a Friend (4:52)
  3. We Get By (3:54)
  4. Thunderheads (4:08)
  5. 13 Years (3:58)
  6. Prairie House Redemption (4:57)
  7. Glad to Say (3:51)
  8. Lady Bug (3:30)
  9. This Old Guitar (3:04)
  10. Alone (6:15)
avatar van wvv89
Ik leerde Cody Jinks kennen tussen de releases van I'm Not the Devil en Lifers. I'm Not the Devil maakte direct grote indruk op mij en keek erg uit naar Lifers. In die tussentijd greep ik ook terug naar Adobe Sessions die nog meer indruk op mij maakte dan I'm Not the Devil. Lifers kwam uit en was dik tevreden met deze drie platen. Het eerdere werk Less Wise, Black Sheep en 30 liet ik links liggen. De hoezen spraken mij niet aan (ik vond het amateuristisch) en ook wat snelle beluisteringen van wat willekeurige nummers van die platen waren ook niet erg positief.

Tot een paar weken voor de releases van After the Fire en The Wanting. Aangemeld op de Facebook fan groep van Cody Jinks genaamd Blacksheep kwamen regelmatig nummers van Less Wise en 30 langs. Uiteindelijk toch maar deze twee platen een kans gegeven. Koptelefoon op en volume op maximaal. Ik kan niets anders concluderen dat óók dit twee pareltjes zijn. Waar haalt deze man het allemaal vandaan?

30 heeft op dit moment mijn lichte voorkeur t.o.v. Less Wise. Nummers zoals 13 Years, Looking for a Friend, Prairie House Redemption en This Old Guitar zijn zo ontzettend goed dat het heel moeilijk is favorieten aan te wijzen. En dat is voor mij alleen maar positief.

Jinks is wat mij betreft de beste outlaw country artiest van dit moment. Geen twijfel mogelijk. Dat bewijst hij dit jaar weer met After the Fire en The Wanting maar zijn eerder uitgebrachte platen zijn net zo sterk, al dan niet beter. Een favoriete plaat van Jinks aan wijzen wordt steeds moeilijker. Zeker nu ik 30 en Less Wise heb leren kennen.

Wat een oeuvre, wat een artiest. Op mijn bucketlist is het bijwonen van een concert van Jinks er bijgekomen. Al moet dat in Amerika zijn, het gaat gebeuren...

Arbeidsdeskundige
Dit album is onvoorstelbaar goed. De sfeer die dit album uitademt is ongeëvenaard. Ik vind dit het sterkste album uit het bijzonder indrukwekkende oeuvre van deze hedendaagse outlaw country artiest die eerdere grootheden binnen dit subgenre ver achter zich laat. Alles klopt. Wat een bijzonder warme en krachtige stem heeft deze artiest. De muzikale omlijsting staat als een huis.

avatar van Tonio
Grappig: ik heb ongeveer dezelfde ervaring als wvv89. maar inmiddels heb ik Less Wise en deze 30 ook tot me genomen. Ik deel van harte zijn conclusie "Wat een oeuvre, wat een artiest".