Okkervil River - The Stage Names (2007)

Label: Jagjaguwar

1. Our Life Is Not a Movie Or Maybe (4:24)
  2. Unless It's Kicks (4:38)
  3. A Hand to Take Hold of the Scene (3:59)
  4. Savannah Smiles (3:38)
  5. Plus Ones (3:43)
  6. A Girl in Port (6:37)
  7. You Can't Hold the Hand of a Rock and Roll Man (4:53)
  8. Title Track (5:22)
  9. John Allyn Smith Sails (4:33)
handsome_devil
Our Life Is Not a Movie or Maybe is het enige echt coole nummer hierop. De rest is saai.

avatar van Lennonlover
En daarom krijgt deze plaat een 3,5? Da's wel vriendelijk beoordeeld...

Beluister de plaat eens meer dan één keer, en niet alleen om een stemmetje te kunnen plaatsen op MuMe...

handsome_devil
Eh, ik heb dit album toch wel minstens 10x gehoord, omdat ik van mening was dat het toch onmogelijk was dat er maar echt één supergoed nummer op stond.

Misschien moet je wat minder snel conclusies trekken....

avatar van Lennonlover
... doe ik niet. Beluister het nog eens tien keer.

nee dus.

avatar van Arrie
Maar een 3,5 is wel erg veel voor een album met één goed nummer en voor de rest alleen maar saaie nummers...

handsome_devil
saai betekent toch niet slecht? saai betekent middelmatig, 13-in-een-dozijn, maar wel aanhoorbaar. het ergert me niet, maar het is ook allemaal niet bijzonder.

dus een 3* voor dit album, en een halfje erbij voor het eerste nummer. ik zie niet in wat er mis mee is.

Definitie van 'saai':

niks aan
Gevonden op Woordenboek - vind de betekenis van saai - woorden-boek.nl

lijzig, monotoon, oninteressant, onverteerbaar, trutterig, alledaags, doods, doorsnee, dor, droog, druilerig, duf, eentonig, kleurloos, maf, mat, taai, vervelend, zerp
Gevonden op 404 eEcho - webdesign - webdesigner - website maken - webmaster - heelom.com

als ik iets saai vind (in de hierboven vermelde betekenis, niet jou denkbeeldige betekenis ) dan geef ik het een 1 of een 2 of zelfs 2,5* maar zeker geen 3,5*...

handsome_devil
ik zie niet in wat het verschil is tussen de definitie van het woordenboek en mijn definitie. (die onverteerbaar hoort wat mij betreft ook niet in het rijtje thuis) ik geef er alleen een ander waardeoordeel aan dan jij.

avatar van Stef114
En trutterig, duf, droog, mat, taai en vervelend horen ook niet in het rijtje thuis...?

handsome_devil schreef:

Ik bedoelde gewoon dat saai niet 'middelmatig' wilt zeggen. Saai is meest courant gebruikt als 'slecht'.

Enfin, genoeg over taal. Dit is belachelijk.

Ik vind dit een topper, jij niet. Punt uit.

VB1
Eerste nummer schiet er voor mij ook boven uit.

Kosinski

Precies !

VB1 schreef:
Eerste nummer schiet er voor mij ook boven uit.

Oh ja? En wat te denken van het absoluut briljante oh zo prachtige A Girl In Port?

avatar van Sandokan-veld
Voor iemand die Pablo Honey een betere Radioheadplaat vindt dan Kid A, weet West toch soms de woorden uit mijn mond te halen. A Girl In Port is waanzinnig!

Plus Ones is trouwens ook erg mooi:

'I told you, I can't listen, baby, /'bout the 4th time you were a lady /and how your forthrightness betrayed a secret shyness/ Stripped away by days of being hailed as "your highness"/ And what's new pussycat, is you were once a lionness/ They cut your claws out...'

avatar van Reint
Fantastische plaat, alle 9 harstikke raak: mengeling van Arcade Fire, T. Rex, rockabilly... maar vooral is dit ongelooflijk sterk liedjesschrijven.

avatar van Arrie
Voor mij is Savannah Smiles dan weer echt het hoogtepunt, prachtig nummer met een prachtige tekst. Maar de hele plaat is erg sterk, hoogtepunt van Okkervil River.

avatar van RensZ
A Girl In Port, wat een fenomenaal nummer is dat toch van Okkervil River.

Het blijft toch een bijzonder bandje, Okkervil River. Op elk album staan wel nummers waarvan ik steeds denk, kan het nog beter? Iedere keer als ik dan weer zo'n nummer heb beluisterd kom ik even later weer een nieuw nummer tegen wat wéér geweldig is.

Ik vind dat deze band het vooral moet hebben van de studio albums, waarbij het bij andere bands vaak andersom is, vind ik dat voor Okkervil River niet opgaan. Ik vind dat de emoties op de studio opnames zo oprecht overkomen, daar heb ik bij deze band geen live opnames voor nodig en dat vind ik toch wel een kwaliteit.

avatar van Co Jackso
De albums van Okkervil River zijn steeds beter geworden, en dit album zet die trend voort. Het eerste nummer is waarschijnlijk het beste nummer dat de band tot nu toe gemaakt heeft. Zo hoor ik deze band het liefst. Een hoog aantal tempowisselingen en emotionele uitbarstingen, dat zich toewerkt naar een fantastisch einde.

Het vervolg van het album is uitstekend, met het vergelijkbare Unless It’s Kicks. Het eerste rustmoment wordt bereikt met Savannah Smiles. Niet helemaal geslaagd, maar niettemin behoorlijk goed. De enige nummers die iets minder zijn op dit album, zijn You Can’t Hold the Hand of a Rock and Roll Man en Title Track. Het slotstuk is wel weer van hoog niveau, waarbij zij hun tekst op een ingenieuze wijze combineren met het nummer Sloop John B van The Beach Boys.

Antagoon
ik vind de albums niet perse beter worden en deze draagt daar voor mij aan bij. Na jaren deze plaat met enige regelmaat gedraaid te hebben kom ik tot de conclusie dat dit niet een hele goede plaat is. Het omgekeerde is uiteraard ook niet het geval.
Ik vind de plaat heel erg goed aftrappen, niveau Black Sheep Boy en Down the River..., maar bij Savannah Smiles gaat het mis. Dit nummer is in de loop der jaren gewoon saai geworden.
A Girl in Port is goed maar waarom moet het 6:37min duren, het nummer gaat vervelen gedurende het afspelen. De twee volgende nummers zijn wat mij betreft ronduit saai, maar bij het laatste nummer leeft de laat weer op.
Dus vijf en een half goede nummers, wat een beetje teleurstellend is voor deze, uiteraard, geweldige band.

avatar van hallo!
Dit is mijn eerste kennismaking met Okkervil River en het is zeker een aangename. Het begint al zeer goed met het eerste nummer en dat is niet eens het beste. Plus Ones en Savannah Smiles steken er voor mij bovenuit. Dat zijn beide zeer sterke popnummers met goede teksten. Dat gaat eigenlijk op voor zowat elk nummer. Het album zakt nergens in. Ik hou ook erg veel van de stem van de zanger.

avatar van Madjack71
Okkervil River blijft voor mij een bandje dat net op het randje van wel of net niet interessant genoeg is. Het zijn toch vaak stukken van nummers die mij wel weten te raken/pakken en/of aan te spreken, de zang doet dat bij tijd en wijle ook, maar een heel album lijkt tot nu toe niet echt te lukken.

avatar van LucM
Okkervil River is één van die bands die ik dankzij MuMe heb ontdekt. En terecht want deze band heeft veel te bieden. De zang van Will Sheff doet mij denken aan Arcade Fire en hij kan even passioneel en gevoelig uit de hoek komen. De songs zijn afwisselend vrolijk en somber met eigenzinnige, verhalende teksten die mij steeds boeien. Our Life Is Not a Movie Or Maybe en Savannah Smiles heb ik geselecteerd als favoriete tracks maar zwakke songs staan hier niet op.
Okkervil River is geen baanbrekende band maar wel een zeer goede.

avatar van Sandokan-veld
Ik heb deze vandaag eigenlijk weer een beetje herondekt, en draai hem inmiddels voor de tweede keer. Minstens zes van de negen nummers zijn toch eigenlijk bescheiden klassiekers.