TORRES - Silver Tongue (2020)

Label: Merge

1. Good Scare (3:35)
  2. Last Forest (3:44)
  3. Dressing America (3:59)
  4. Records of Your Tenderness (2:47)
  5. Two of Everything (4:49)
  6. Good Grief (5:03)
  7. A Few Blue Flowers (3:50)
  8. Gracious Day (2:34)
  9. Silver Tongue (4:10)
avatar van Sunderland
Mackenzie houdt de vaart er aardig in; haar 4e leg in 8 jaar is hiermee aangekondigd. Ik ben benieuwd of ze de donkere kant vasthoudt van haar laatste album of dat ze weer een wat toegankelijker album maakt als Sprinter.

Feit is dat ze op 7 maart 2020 in de kleine zaal van Paradiso staat. Een zaal waarvan ik had gehoopt dat ze die snel zou ontgroeien. Desalniettemin is dit concert flink aan te raden want live speelt ze prima. En een 10tje voor een concert van een artiest die haar 4 album presenteert, is tegenwoordig een waarlijk uniek verschijnsel.

Van vreugde zet ik nu nog even Three Futures op.

Edit: Good Scare is de eerste single.

Grappig die eerste alinea. Persoonlijk vond ik juist de laatste plaat een stuk toegankelijker dan ouder werk. Deed me zelfs aan Adele denken.

Gaat dit dezelfde kant op of is het wat steviger zoals Good Scare doet vermoeden?

avatar van Sunderland
Nee, de associatie met Adele heb ik nog niet gemaakt. Ook bij wat herbeluistering voel ik hem niet. Ik vond Three Futures onheilspellend, laag tempo, weinig melodie. En dat vond ik wel terug in het album Sprinter en hoor ik ook weer terug in haar nieuwe singles.

Volgende week gaan we het weten en de eerste stemmen maken me enthousiast!

avatar van Lura
Na het verschijnen van voorganger Three Futures werd de eigenzinnige singer-songwriter Mackenzie Scott door haar platenlabel 4AD aan de kant geschoven ondanks de deal voor drie albums, omdat ze niet commercieel genoeg zou zijn. Haar reactie via een tweet hierop was cynisch en verbitterd "I wish them all the best, also f*** the music industry.".

Ze verloor tijdelijk haar interesse in muziek, vroeg zich zelfs af of het nog zin had om nog songs te schrijven. Na haar herbezinning besloot ze het roer muzikaal om te gooien. Ondanks het weinige vertrouwen was ze heeft om van haar carrière rond te komen begon ze te werken aan haar vierde album Silver Tongue.

Haar vorige twee albums werden nog mede geproduceerd door de ervaren Rob Ellis, nu alleen door haarzelf. Ook zag ze af van hulp van invloedrijke muzikanten als Adrian Utley en Ben Christophers, die misschien te veel hum stempel op het album zouden kunnen gaan drukken.

De hoes is symbolisch bedoeld, ze reikt haar arm uit naar de luisteraar, maar wel op de door haarzelf bepaalde voorwaarden. Het schilderij werd gemaakt door haar vriendin Jenna Gribbon. Over haar geaardheid heeft ze nooit geheimzinnig gedaan, ze zong er al over in A Proper Polish Welcome van haar prachtplaat Sprinter.

Ook op Silver Tongue haalt de (wanhopige) liefde het beste in haar naar boven, vooral in prijsnummer Gracious Day. Haar grote kracht is zoals altijd haar zang, of ze nu zacht en ingetogen zingt of warm en vurig, ze weet met haar voordracht de luisteraar altijd in te pakken.

Ook muzikaal blijft haar door elektronica beheerste muziek interessant. Zo blijft het refrein van Dressing America op de meest onverwachte momenten aan mij opdringen. Soms is een song iets steviger, zoals bijvoorbeeld Good Grief. Silver Tongue bevalt me een stuk beter dan voorganger Three Futures, maar wat minder dan Sprinter, wat absoluut geen schande is.

Toch blijf ik hopen dat ze ooit een volledig akoestisch album zal maken, want nergens klinkt ze zo indringend en indrukwekkend als op The Exchange van het album Sprinter.

TORRES live:

06-03 BRUSSEL: Botanique – Witlloof Bar

avatar van Renoir
En op zaterdag 7 maart staat TORRES in de kleine zaal van Paradiso.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: TORRES - Silver Tongue - dekrentenuitdepop.blogspot.com

TORRES - Silver Tongue
TORRES werd aan de kant gezet door haar platenmaatschappij, maar neemt zoete wraak met een album dat van de eerste tot en met de laatste noot imponeert

Mackenzie Scott is alweer toe aan haar vierde album onder de naam TORRES en het is een fascinerend album geworden. Stekelige gitaarsongs worden afgewisseld met mysterieuze door synths gedragen songs en altijd is er de indringende stem van Mackenzie Scott. Silver Tongue is een album dat opvalt door een enorme intensiteit, maar het is ook een album dat intrigeert en bezweert. Een jonge PJ Harvey draagt relevant vergelijkingsmateriaal aan, maar TORRES heeft ook een duidelijk eigen geluid en het is een geluid dat geen enkele concessie doet. Een million seller is Silver Tongue niet, maar het is absoluut een van de interessantste albums van het prille muziekjaar 2020.

TORRES, het alter ego van de Amerikaanse singer-songwriter Mackenzie Scott, debuteerde in 2013 met een titelloos album dat voor geen meter verkocht, maar dat wel diepe indruk maakte op iedereen die het album wel een kans gaf. De uit Macon, Georgia, afkomstige singer-songwriter was in 2013 pas 22 jaar oud, maar maakte op haar debuut muziek die een stuk inventiever, urgenter, intenser, avontuurlijker en indringender was dan die van haar soortgenoten.

TORRES werd vanaf dat moment in één adem genoemd met tijdgenoten als Sharon van Etten, Angel Olsen en Waxahatchee, maar haar muziek riep ook nadrukkelijk associaties op met die van PJ Harvey in haar jonge jaren.

TORRES kon na haar debuut niet meer stuk bij de critici en een kleine groep muziekliefhebbers en bevestigde in 2015 de belofte van haar debuut met het uitstekende en door de van PJ Harvey bekende Rob Ellis geproduceerde Sprinter. Dit album leverde haar een contract op bij het roemruchte 4AD label, waarna in 2017 het uitstekende en wederom door Rob Ellis geproduceerde Three Futures volgde.

Ook het derde album van de Amerikaanse singer-songwriter werd terecht met superlatieven onthaald, maar de verkoop viel wederom tegen, waarna 4AD TORRES al na één album aan de kant schoof. Ze zullen zich bij 4AD nu wel met enige regelmaat afvragen of dit een verstandig besluit was, want de wraak van Mackenzie Scott is zoet, mierzoet. Met Silver Tongue levert de inmiddels vanuit Brooklyn, New York opererende muzikante immers wederom een geweldig album af.

Het is een album dat voortborduurt op zijn drie voorgangers, maar dat ook weer een nieuwe kant van TORRES laat horen. Mackenzie Scott produceerde het vierde album van TORRES zelf en heeft knap werk geleverd. Silver Tongue is een buitengewoon avontuurlijk album, waarop van alles gebeurt. Het ene moment neemt atmosferische elektronica het voortouw, maar niet veel later zijn er toch weer opeens de stevige gitaren of nemen bezwerende ritmes de boel over.

Silver Tongue staat vol met songs die de geheimen niet direct bij eerste beluistering prijs geven. De songs van TORRES steken bijzonder knap in elkaar en zitten vol verrassende wendingen en dynamiek, waardoor Silver Tongue een spannend album is en blijft. Het album klinkt net wat zweveriger en ongrijpbaarder dan de vorige albums van de New Yorkse muzikante en dit voorziet het album van een bijzondere sfeer. De muziek van TORRES klinkt op Silver Tongue donker of zelfs dreigend, maar ook spannend en mysterieus.

Het is bovendien een intens album, wat alles te maken heeft met de zang op het album. Mackenzie Scott is weer beter gaan zingen en beschikt over een stem die onvoorwaardelijke aandacht opeist. Silver Tongue doet me, mede door de zang en misschien nog wel meer dan zijn voorgangers, denken aan de eerste albums van PJ Harvey, die dezelfde urgentie uitstraalden, maar Mackenzie Scott heeft ook een prachtig eigen geluid.

TORRES maakt het je zeker niet altijd makkelijk met haar vierde album dat ingetogen en bijna lieflijke passages binnen enkele seconden kan laten omslaan in rauwe en stekelige muziek. Silver Tongue prikkelt vanaf de eerste noten nadrukkelijk de fantasie en blijft dit doen tot de laatste noten weg ebben. In bijna 35 minuten gebeurt er van alles en grijpt Mackenzie Scott je steeds nadrukkelijker bij de strot met haar bijzondere songs. Silver Tongues is haar beste album tot dusver en het is een album dat echt alle aandacht verdient. Erwin Zijleman

Allemaal iets te bombastisch en gelaagd naar mijn smaak. Hoewel iemand als Mitski daar wel goed mee wegkomt kan ik het hier niet altijd goed hebben. Toch muzikaal sterk, enkel tekstueel blijft het vaak bij wat abstract geneuzel. Leuke plaat, maar niet voor iedere dag. Dan zet ik liever selftitled op, met zijn meer minimalistische aanpak.

Een lied als "A Few Blue Flowers" is heel wat concreter en simpeler, bevalt me dan ook gelijk een stuk beter. En ook het daaropvolgende nummer doet het goed.

avatar van Slowgaze
Ligt het nu aan mij of begint ze 'Good Grief' ongeveer precies zo als 'Sprinter' (het liedje)?

avatar van AOVV
Eigenzinnige mengeling van pop, rock en elektronica, gedragen door de charismatische stem van Mackenzie Scott, hier beter bekend onder het pseudoniem TORRES. Songs als Good Scare, Good Grief (dat wel feller uitpakt) en Gracious Day (een aandoenlijk liefdesliedje) doen het goed bij mij, maar soms heb ik wel de neiging om wat in te dommelen.

Geen onverdeeld succes dus, maar ik zie er het mooie zeker van in. Het voordeel van de twijfel is haar dan ook zeker gegund.

3,5 sterren

avatar van overmars89
Een aantal keer geprobeerd nu dit album. Hoewel ik de muziek best goed in elkaar vind zitten is het niet helemaal aan mij besteed. Het album Sprinter lag mij grotendeels wel, maar dit wil maar niet vallen. Haar hele hoge stem wil me ook niet echt pakken.