Sleep Token - Sundowning (2019)

Label: Spinefarm

1. The Night Does Not Belong to God (5:03)
  2. The Offering (5:49)
  3. Levitate (4:58)
  4. Dark Signs (4:28)
  5. Higher (5:21)
  6. Take Aim (3:39)
  7. Give (3:56)
  8. Gods (3:25)
  9. Sugar (4:52)
  10. Say That You Will (5:03)
  11. Drag Me Under (3:56)
  12. Blood Sport (4:07)
avatar van pos
pos
Dit is wel een aparte band. Ze zien er zag ik in een concertverslag "gevaarlijk" uit met maskers maar maken vervolgens hele melodieuze rock, metal, elektronische alternative rock, pop. Ik moet soms denken aan de zang van Leprous en soms zelfs aan Kensington. Dan weer opeens een Slipknot-achtig nummer met dito vocalen als Gods. Ik ga het even op me laten inwerken. Mijn aandacht verslapt naar het einde toe wat maar de liedjes zitten allemaal kwalitatief erg sterk in elkaar.

avatar van Mr.Domestica
Een uiterst genietbaar album. Komt naar mijn mening dicht in de buurt van Arcane Roots. Het nummer Gods klinkt dan weer heel erg als Goon Squad van Deftones. De afwisseling in stijlen zorgt ervoor dat het niet eentonig wordt. Beetje jammer dat ik hun concert in Antwerpen heb gemist, dus hopelijk snel een herkansing.

avatar van james_cameron
Op dit volwaardige debuut (na twee EP's) laat deze engelse band een innovatieve mix van stemmige pop en ruige postrock horen, met hier en daar wat uitstapjes richting metal. Het is allemaal bijzonder sfeervol en overtuigend gedaan, al is het songmateriaal me sporadisch iets te dweperig. En vaak zit je toch een beetje te wachten tijdens de lange ingetogen stukken tot de boel weer losgaat. Niettemin een indrukwekkend debuut.

Zo wat een album is dit zeg. De opener is gelijk al raak en laat je kennis maken met de poppy kant van ST om daarna gevolgd te worden door het meest heavy nummer vd plaat. Pff ik krijg er maar geen genoeg van. Favoriete tracks zijn Dark Signs en Higher en The Offering maar ook de rest is geweldig. Het geheel aan diversiteit poeh wat een geweldige band! De ontdekking van het afgelopen jaar!