Maria McKee - La Vita Nuova (2020)

Folk / Pop
Label: Fire

1. Effigy of Salt (4:08)
  2. Page of Cups (3:40)
  3. Let Me Forget (4:22)
  4. I Should Have Looked Away (3:33)
  5. Right Down to the Heart of London (6:47)
  6. La Vita Nuova (3:45)
  7. Little Beast (3:03)
  8. Courage (7:20)
  9. Ceann Bró (4:38)
  10. The Last Boy (4:49)
  11. I Never Asked (5:06)
  12. Just Want to Know If You're Alright (3:59)
  13. Weatherspace (3:41)
  14. However Worn (5:22)
avatar van E-Clect-Eddy
Héy... een verrassende comeback.

Op de hoes van de single staat haar gezicht op onweer... en ondertussen zit ze ook onder de tattoo's.

Maria McKee - Effigy of Salt - YouTube - audio

Maria McKee op Bandcamp

Wow, dit is echt fijn nieuws!

Als groot liefhebber van Maria McKee was ik blij met deze terugkeer. Late December stamt uit 2007 en het leek erop dat we niets meer van haar zouden horen. Ze was immers met haar echtgenoot bezig muziek te schrijven voor onafhankelijke films, en ze was bezig met casten, produceren en zelfs acteren.
Inmiddels schijnt ze niet meer bij haar man te zijn en heeft een coming out achter de rug.

En zie: La Vita Nuova is er. Gezien haar turbulente recente geschiedenis zou je zeggen dat ze genoeg voer heeft voor een schitterend album, en schitterend is het zeker.

Heerlijk om die volle, dramatische saus van Life is Sweet uit 1996 terug te horen op opener Effigy of Salt.
En we horen alle aspecten die haar werk kenmerken wel terug op dit album, met een grote nadruk op de late jaren '60, begin jaren '70 barokke folk. Denk aan Scott Walker, maar ook David Bowie.

En dat is waar je mij alleen maar heel blij mee kunt maken. Ik hou van de dramatiek, de strijkers en de persoonlijke verhalen van McKee komen ook wel over.
Haar zang is altijd al expressief geweest en dat is gelukkig nog steeds zo.

Een ode aan Dante’s 'Opus on Unrequited Love'.

Wat een heerlijk, schitterend album is dit!

avatar van Aladdin
Een welgemeende 'holy moses', want wat is dit mooi, vanaf het eerste nummer word je de plaat ingezogen. Draai deze na Ummon van SLIFT en dat is fijn op adem komen.

Misschien komt het door alle ziektebacillen die rondzweven, maar nu ik hem voor de voor de derde keer beluister, vraag ik me af of dit niet gewoon een meesterwerk is.

avatar van E-Clect-Eddy
Petje af dat ze het zonder (zover ik kan beoordelen) auto-tune aandurft. Haar stem is wel minder warm, wat scherp, dun en licht nasaal geworden van wat ik herinneren van haar hits uit de 90s. Bovendien gebruikt ze bijna uitsluitend het hoog van haar stem (al is dat wel lager dan ik me kan herinneren van de hit). Ook die vibrato op haar stem wordt mij te vaak gebruikt, meer voor de fan van opera's (wat ik dus niet ben).

Verder nooit eerder een compleet album van deze singer-songwriter beluisterd. Haar stem lag en ligt me gewoon minder en dan is het moeilijk luisteren / concentreren op de teksten. Pas als ze meer ingetogen zingt zoals in de intro van het titelnummer dan bevalt het beter. Ook fijn dat ze hierop speelt met hard / zacht want er zit in veel nummers een soort vocale bombast die me minder boeit. De introductie van de piano zoals op Little Beast is een welkome afwisseling. Ook Ceann Bró bevalt, klinkt als live-in-the-studio met een overdub van een kamerorkest.

Het klinkt wel allemaal doorleeft en met de nodige passie uitgevoerd. Maar een vol uur is toch te veel van het goede voor mij. Had minimaal 4 nummers korter gemogen, en dan zou ze de nummers rondom de piano (met kamerorkest) moeten behouden

De voorjaars-release-lawine is alweer een week of wat aan de gang en ik betwijfel dat ik deze vaak zal beluisteren. De zangstem/stijl geef ik 3* maar dus wel met respect dat ze het zonder auto-tune aandurft ook al hebben ze mogelijk wel met de Loudness gespeeld, maar niet met andere studio-effecten (zoals overdaad aan galm). Een tweede stem / samenzang / duets had dit voor mij aantrekkelijker gemaakt.

De meer aansprekende nummers: de opener, het titelnummer, Little Beast en Ceann Bró, plus de afsluiter (al is die aan de lange kant).

avatar van Aladdin
Mischien is het inderdaad wat aan de lange kant, Amerikanen doen niet snel aan 'Beschränkung'
Daar staat tegenover dat het wel erg goede nummers zijn.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Maria McKee - La Vita Nuova - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Maria McKee - La Vita Nuova
Maria McKee was lange tijd een mooie herinnering uit een ver verleden, maar keert nu terug met een zwaar aangezet en zeer persoonlijk album dat steeds meer indruk maakt

Het voelt nog als de dag van gisteren dat een jonge Maria McKee de geweldige band Lone Justice aanvoerde, maar het is inmiddels echt 35 jaar geleden. Na een aantal prima soloalbums, waaronder de klassieker You Gotta Sin To Get Saved, werd het na 2007 stil rond de Amerikaanse zangeres, maar opeens is ze terug. Terug met een zwaar aangezet album vol pathos en drama, waarin zowel in instrumentaal als in vocaal opzicht zeer stevig wordt uitgepakt. Het zal voor velen wat teveel van het goede zijn, maar ik word weer genadeloos ingepakt door Maria McKee, net als in 1985 met het debuut van Lone Justice.

In 1985 verscheen het titelloze debuut van de Amerikaanse band Lone Justice. De band met het jonge boegbeeld Maria McKee maakte diepe indruk met een album dat achteraf bezien in het hokje alt-country paste voordat het genre aan het begin van de jaren 90 officieel werd geboren.

Lone Justice werd zeer warm onthaald, maar toen het tweede album van de band een jaar later verscheen was het doek eigenlijk al gevallen. Maria McKee begon aan een solocarrière en debuteerde in 1989 met een titelloos album dat toch een beetje tegenviel, onder andere omdat producer Mitchell Froom wel erg veel polijst had gebruikt.

Een jaar later scoorde de Amerikaanse zangeres overigens wel een wereldhit met het van een filmsoundtrack afkomstige Show Me Heaven, maar persoonlijk vond ik het in 1993 verschenen You Gotta Sin To Get Saved veel indrukwekkender. Het album mag wat mij betreft worden gerekend tot de kroonjuwelen van de alt-country en legde de lat oog voor de albums die zouden volgen.

Maria McKee zou tussen 1996 en 2007 nog vier studioalbums en twee live-albums afleveren. Wat mij betreft allemaal niet zo goed als You Gotta Sin To Get Saved, maar stuk voor stuk de moeite waard. De afgelopen 13 jaar dook de naam van Maria McKee helaas nauwelijks meer op, maar een maand of drie geleden was er dan eindelijk de aankondiging van een nieuw album, dat deze week is verschenen.

La Vita Nuova is zeker geen lichte kost. Maria McKee keert terug met een album dat ruim een uur muziek bevat en het is muziek die behoorlijk binnen komt. La Vita Nuova is een album waarop de piano een belangrijke rol speelt en de pianoklanken zijn nogal zwaar aangezet. Het wordt allemaal nog wat zwaarder door de inzet van flink wat strijkers en blazers en zeker ook door de zang van Maria McKee.

De Amerikaanse singer-songwriter, die tegenwoordig in Londen woont, kon in haar jonge jaren al flink uitpakken met haar stem, maar de hoeveelheid drama is op La Vita Nuova flink opgevoerd. Ik kan me daarom goed voorstellen dat lang niet iedereen gecharmeerd zal zijn van het nieuwe album van Maria McKee, maar ik vond het direct bij eerste beluistering prachtig en bij herhaalde beluistering is het alleen maar indrukwekkender geworden.

La Vita Nuova is een album dat gemaakt had kunnen worden door Scott Walker, door David Bowie of door Jacques Brel in hun meest dramavolle dagen, maar dat je niet snel zult associëren met andere zangeressen (misschien met Nina Simone). De grote hoeveelheid drama en pathos past echter wel bij de krachtige stem van Maria McKee, die de afgelopen decennia zeker niet aan kracht heeft verloren. Zeker bij de eerste kennismaking met het album raast La Vita Nuova met orkaankracht over je heen, maar hoe vaker je naar het album luistert hoe meer emotie en dynamiek je hoort.

De zeer traditioneel opgevoede Maria McKee ontdekte past de laatste jaren haar seksualiteit en heeft van La Vita Nuova een persoonlijk album gemaakt dat strijdt voor de rechten van de LGBTQ (of LHBTI of LHBTIQAPC) gemeenschap. Heel af en toe geeft de Amerikaanse singer-songwriter wel heel veel gas en wordt het drama ook mij even teveel, maar wanneer even gas terug wordt genomen, bijvoorbeeld door de piano even te verruilen voor de akoestische gitaar, heeft ze me direct weer te pakken met een indrukwekkend en intens album. Na 13 jaar afwezigheid had ik niet meer gerekend op een comeback van Maria McKee, maar wat ben ik blij dat ze terug is. Erwin Zijleman

erwinz schreef:

Nu ik dit van haar weet, neem aan dat ze ergens tijdens haar muzikale afwezigheid haar coming out heeft gehad, vind ik het nog mooier. Waardeer het altijd zeer wanneer mensen zich bloot durven te geven in hun (muzikale) uiting. Verklaart ook meteen een aantal teksten.

avatar van Slowgaze
Ik kom er maar niet goed doorheen. Ik hoor kwaliteit, maar het is allemaal wel erg maniëristisch. De weldadige arrangementen kunnen op mijn waardering rekenen, maar het is vooral de zang die ik al na een halfuur gewoon moeilijk begin te trekken. Ook de literaire referenties zijn te gezwollen en voegen niet veel toe. Dit werkstuk is toch echt té ambitieus geworden.

Slowgaze schreef:
Ik kom er maar niet goed doorheen.

Ik kan me er iets bij voorstellen. Het is sowieso vrij uitgesproken allemaal en dat gaat zeker op voor haar zang. Misschien een scheutje te veel pathos voor sommigen.
Het enige kleine smetje dat ik zelf ervaar is de lengte. De tijd van lange albums is inmiddels wel weer voorbij en ik denk dat dit album alleen maar aan kracht zou winnen als het net iets korter zou zijn geweest, zeker ook omdat deze nummers nogal wat aandacht vragen. Het weerhoudt mij ervan om hier in de toekomst ooit een 5* aan te geven denk ik.

Ik zoek na afloop van een luisterbeurt in elk geval niet gelijk de repeatknop, daarvoor is het net wat too much.

avatar van vigil
Als ik het her en der allemaal lees kwam bij mij het vergelijk met Peter Hammill omhoog.

Ik heb de drie liedjes aangeklikt waarbij het kon en die eerder getrokken referentie hoor ik gedeeltelijk maar ook weer niet volledig.

Niet dat het erg is hoor want ook zonder helemaal op Hammill te lijken kan het tenslotte een prima zwaar op de hand theatraal album zijn

Ik denk dat ik m wel ga bestellen ergens binnenkort

avatar van E-Clect-Eddy
Ik luister nu telkens selectie's van 5 tot 7 nummers, eens kijken of de waardering nog wil groeien.

avatar van EttaJamesBrown
“ You gotta sin to get saved” draai ik regelmatig. Ik hou van dat plaatje. Vandaag probeer ik La Vita Nuova voor het eerst. Ik geloof niet dat ik er een meesterwerk in hoor. Wel zeer sympathiek dat ze terug is.

EttaJamesBrown schreef:

Die heb ik van de week gedraaid. Gek genoeg deed deze me minder dan ik altijd dacht. Ik vond juist het solo-debuut ineens weer leuker dan wat ik in mijn hoofd had zitten.

avatar van vigil
Briljant!

avatar van Juveniles
Erg nieuwsgierig geraakt door bovenstaande enthousiaste berichten en hetgeen ik er vervolgens vluchtig van heb beluisterd!!
Tevens: Maria heeft een dubbelganger in de persoon van Anniko van Santen van Opsporing Verzocht, maar dat terzijde.

avatar van Juveniles
zonder meer groots en meeslepend maar het is me nog niet gelukt het album in 1 x volledig achter elkaar te beluisteren. De hoeveelheid dramatiek is iets te veel.