Squirrel Flower - I Was Born Swimming (2020)

Folk / Rock
Label: Full Time Hobby

1. I-80 (2:40)
  2. Red Shoulder (3:14)
  3. Slapback (2:45)
  4. Eight Hours (2:29)
  5. Headlights (2:34)
  6. Honey, Oh Honey! (1:13)
  7. Seasonal Affective Disorder (3:39)
  8. Home (3:24)
  9. Streetlight Blues (3:35)
  10. Rush (3:05)
  11. Belly of the City (4:46)
  12. I Was Born Swimming (1:35)
avatar van Lura
Op jeugdige leeftijd nam Ella O’Connor Williams de bijnaam Squirrel Flower aan. Een paar jaar later begon ze te zingen in het Boston Children’s Chorus. Tevens startte ze met muziektheorie te studeren en leerde zichzelf gitaar spelen.

Ze komt uit een zeer muzikale familie, haar grootouders waren klassieke muzikanten die vanaf de jaren vijftig deel uitmaakten van de Gate Hill Cooperative Community. Haar oma Vera kreeg echter vooral bekendheid als schrijfster van kinderboeken en werden haar boeken meermaals bekroond. De muzikale carrière van vader Jesse bestaat en bestond vooral uit het toeren met jazz- en bluesartiesten. Hij is te horen op bas op Ellas debuutalbum I Was Born Swimming.

Nog tijdens haar tienerjaren ontdekte ze de Boston DIY en folk muziekscenes en begon zelf liedjes te componeren. Haar grote vastberadenheid zorgde ervoor dat ze al snel zelf naam begon te maken in de door haar ontdekte muziekscenes. Ook begon ze te toeren met onder anderen Soccer Mommy en Adrienne Lenker (Big Thief).

Het album werd live opgenomen, nagenoeg zonder overdubs, in The Rare Book Room Studio in New York City met als producer Gabe Wax (Adrienne Lenker, Palehound, Cass McCombs). De muzikanten werden door Wax geselecteerd en spelen volledig in dienst van de liedjes. Haar repertoire bestaat uit zowel folk- als meer rock georiënteerde songs.

De muziek is, zoals het persbericht aangeeft, etherisch en omarmend, met tomeloze emotionele diepte die voor de luisteraar als een warm bad aanvoelt. De band houdt de begeleiding teder, altijd gecentreerd rond Williams’ gigantische, spookachtig vibrerende stem en soulvolle, melancholische gitaar. Het best komt haar stem tot zijn recht in de laatste twee tracks.

Ik verwacht dat ze live ook alleen gewapend met een gitaar volledig in staat is luisteraars te boeien. Begin volgende maand krijg ze als voorprogramma van Strand of Oaks de gelegenheid dat te bewijzen.

Squirrel Flower live, support act van Strand of Oaks:

04-02 DIKSMUIDE: Muziekclub 4AD (Uitverkocht)
05-02 NIJMEGEN: Doornroosje
06-02 BRUSSEL: AB
08-02 AMSTERDAM: Bitterzoet (Uitverkocht)

avatar van spoon
Mitski II