British Lion - The Burning (2020)

Label: Warner Bros.

1. City of Fallen Angels (5:20)
  2. The Burning (5:15)
  3. Father Lucifer (4:38)
  4. Elysium (5:11)
  5. Lightning (5:49)
  6. Last Chance (6:05)
  7. Legend (4:06)
  8. Spit Fire (6:19)
  9. Land of the Perfect People (4:52)
  10. Bible Black (6:32)
  11. Native Son (6:03)
avatar van gigage
Het titelnummer is inmiddels vrijgeven van Steve Harris' British Lion. Het komt op mij over dat het wat versneld wordt afgespeeld of te snel wordt gedrumt tov de riffing, maar het kan natuurlijk ook de bedoeling zijn. Ik weet niet waar dat aan ligt eigenlijk. Op zich wel een aardige hard rock track.

avatar van AOVV
Aardige hard rock, je zegt daar zowat in je laatste zin, gigage. Dat is het namelijk wel; niets meer, maar ook niets minder. Steve Harris, bekend als de bassist van Iron Maiden natuurlijk (hij stond ook aan de wieg van de band in de jaren '70, alleen daarvoor ben ik hem al eeuwig dankbaar), bracht in 2012 naar verluidt reeds een aantal demo's uit (ik heb deze opnames niet gehoord, en als ik de score hier op MuMe bekijk, lijkt me dat ook geen aanrader), maar komt nu met een volwaardige langspeler. Tevens zal de band, in het kielzog van Maiden, touren dit jaar (ze staan o.a. op Graspop geprogrammeerd).

British Lion is een aardig nevenproject van Harris, en hoewel Harris hier en daar wel wat invloeden uit zijn meer bekende band heeft meegenomen, is dit The Burning toch veel meer op classic rock en hard rock georiënteerd. Instrumentaal zit het allemaal goed in mekaar, vooral het gitaarwerk dan; de zanger vind ik echter niet de meest krachtige indruk maken, waardoor het geheel wat flets klinkt. Dat zorgt er vooral voor dat ik niet bepaald begeesterd word door de songs, wat jammer is, want intrinsiek hebben enkele nummers meer kwaliteiten dan ze veil geven.

Als zijproject is dit dus wel leuk, maar laat Steve Harris nu maar lustig voortpennen aan de songs voor de nieuwe plaat van Iron Maiden, die er hopelijk dit of volgend jaar zit aan te komen. Dáár kijk ik namelijk wel reikhalzend naar uit.

3 sterren