Peter Sjardin - Changes (2017)

Electronic
Label: Collectable Vinyl

1. Changes (9:11)
  2. Weather Report (10:12)
  3. Night of the Frogs (3:29)
  4. Africa Is Calling (2:05)
  5. Harbour Feeling (9:30)
  6. Slow Motion (18:27)
avatar van fanpurple
Deze LP (CD) is van 1982 en niet van 2017!

avatar van BoyOnHeavenHill
De ontstaansgeschiedenis van deze soloplaat van de voormalige leider van Group/Groep 1850 is enigszins in nevelen gehuld. Er is altijd vanuit gegaan dat Sjardin deze plaat in of omstreeks 1978 in zijn thuisstudio opnam, maar recente bronnen vermelden dat deze opnames al uit 1969 stammen. Wellicht werden ze dan in 1978 nog een beetje opgepoetst en/of opnieuw ingespeeld; hoe dan ook, de uiteindelijke persing uit 1982 werd vernietigd, op 30 exemplaren na, en aan die laatste lichting is het te danken dat we hier nu nog naar kunnen luisteren.
        Moeilijk om hier wat over te zeggen. Eén zeer lang, drie lange en twee korte instrumentale nummers, opgebouwd met lekker ouderwetse analoge synthesizers vol sfeergeluidjes en bliepjes, aangevuld met incidentele percussie en ritmebox en af en toe een orgeltje à la Pink Floyds Set the controls for the heart of the sun, en met als trefwoorden (dit zal nu niet meer verbazen:) spacy en psychedelisch. Ik ben niet thuis in de elektronische muziek uit die jaren, dus luisteraars die dat wèl zijn zullen wellicht met andere namen op de proppen komen, maar mij doet deze muziek vooral denken aan de Tangerine Dream van Phaedra (1974, en als Changes inderdaad uit 1969 komt was Sjardin er dus al vroeg bij). Ik ben daar een behoorlijke liefhebber van, en ik vind deze plaat dan ook absoluut niet slecht, hoewel ik hier af en toe iets te weinig beweging in hoor. Het eerste (en mijns inziens meteen ook beste) nummer bijvoorbeeld begint net zo spannend als TD, en met de binnenkomst van de percussie en het ritmebox wordt de spanning verder opgevoerd, maar vanaf het moment waarop het Pink Floyd/Caravan-orgeltje is verschenen gebeurt er niet zoveel meer, en dan duurt het nummer ineens nog zes minuten. Het laatste en langste nummer lijkt ook halverwege een beetje vast te lopen, maar gedurende de tweede helft vinden er een aantal fraaie "mood-shifts" plaats waardoor het uiteindelijk toch tot een bevredigende climax komt. Zo is dit een plaat die ook na meerdere keren draaien nog geheimen prijs te geven heeft. Een intrigerend album van één van de meest fascinerende figuren uit de Nederlandse (underground)muziekwereld.