Iron Maiden - Wasted Years / Stranger in a Strange Land (1990)

Label: EMI

1. Wasted Years (5:08)
  2. Reach Out (3:30)
  3. Sheriff of Huddersfield (3:35)
  4. Stranger in a Strange Land (5:44)
  5. That Girl (5:04)
  6. Juanita (3:46)
  7. Listen with Nicko! Part VIII (12:21)
MetalDex
Dit zijn toch gewoon de twee singles van Wasted Years en Stranger in a Strange Land? Zijn die ooit samengevoegd en uitgegeven?

Maar in ieder geval twee leuke singletjes, Wasted Years en Stranger in a Strange Land zijn natuurlijk twee topnummers, maar ook de B-kantjes mogen er zijn: Reach Out, That Girl en Juanita zijn nummers die Adrian Smith samen met zijn oude band Urchin en Nicko McBrain heeft geschreven (onder de naam The Entire Population of Hackney) en door alleen Adrian en Nicko zijn opgenomen (met op That Girl en Juanita Bruce op zang). Sheriff of Huddersfield is het meest hilarische nummer dat Maiden ooit heeft geschreven (ja, leuker dan Black Bart Blues) en gaat over hun manager Rod Smallwood die van Huddersfield (Gr.Brittanië) naar LA was verhuisd.
Deze nummers staan ook op de verzamelaar Best of B-Sides, een must-have voor iedere fan.

avatar van paulisdik
het waren gewoon 2 singles en bij elkaar noemden ze het gewoon een ep

zie deze link: http://www.metal-archives.com/

MetalDex
Natuurlijk, metal-archives, dan zal het wel kloppen.

Running Free - Sanctuary EP, 1990
Wasted Years - Stranger in a Strangeland EP, 1990
Can I Play With Madness - The Evil That Men Do EP, 1990
The Clairvoyant - Infinite Dreams EP, 1990

hmm, het lijkt wel of Maiden in '90 in beetje in geldproblemen zat
De rest dan ook maar toevoegen? En ik snap trouwens nog steeds niet waarom Maiden England niet toegevoegd mag worden, hier op metal-archives staat hij ook gewoon als live-album erbij, en het is m.i. hun beste live-opname ooit.

avatar van paulisdik
MetalDex schreef:
Natuurlijk, metal-archives, dan zal het wel kloppen.

Maar zoals je weet hem ik alsnog kunnen toevoegen.

avatar van manontheedge
[quote]MetalDex schreef:
quote]

Dit zijn de singles THE FIRST TEN YEARS van Iron Maiden officieel in 1990 gereleased. Zijn trouwens nog heel wat waard deze singles, vooral vanwege de Commentaries van Nicko Mcbrain...
Tudelu

Bobiej
Wasted Years/ Stranger in a Strange land is een leuk hebbedingetje om af en toe maar eens van de serieuze Maiden af te stappen, en even lachen om de humor van deze heren, en hun preMaiden materiaal.

Inderdaad. The Sherrif of Huddersfield is toch Maidens geniaalste B-Side

Bobiej
MetalDex schreef:
Inderdaad. The Sherrif of Huddersfield is toch Maidens geniaalste B-Side

Vooral die magnifieke outro !

avatar van Edwynn
Spijt heb ik van het feit dat ik mijn Stranger In A Strange land 12" in een tijd dat helder denken niet mijn sterkste kant was, verpatst heb. Met deze combi heb ik de muziek weer terug, alleen die prachtige cover, minstens zo mooi als de Somewhere In Time cover, stelt niets meer voor op gecomprimeerd cd formaat.

De b kantjes zijn best aardig. Op de Wasted Years single stond Reach Out. Een door Adrian Smith gezongen nummer wat ooit bedoeld was voor zijn eerste band Urchin. Heel iets anders dan Maiden.
Sherrif Of Huddersfield is voor de kennisgeving... Inside humor.

Ook afwijkend van het gebruikelijke Maidenwerk is de b kant van Stranger In A Strange Land. That Girl werd eerder al opgenomen door FM (leden van die band zaten met Smith eerder in Urchin) voor het Indiscreet album. Deze Maiden versie klinkt heel anders dan die, maar toch heeft het een behoorlijk hoog AOR gehalte. Het schijnt dat Steve Harris en Dave Murray niet te horen zijn op dit nummer.

Juanita is een cover van het mij onbekende Marshall Fury. Niets bijzonders, wel leuk voor een keertje. Ook Juanita zou slechts door het trio McBrain, Smith en Dickinson zijn opgenomen.

avatar van Sinnerman
Reach out is een leuk nummer, ik vind vooral door de backing vocals van Bruce.

De tekst van het nummer vond ik niks, vond het te zoetsappig voor Maiden (reach out, and let someone into your life)

Hoes van Stranger... is idd erg mooi, coole Clint Eastwood-Eddie, in StarWars-achtige setting!
Ik moet zeggen dat ik de b-sides over het algemeen maar erg weinig draai...

avatar van Edwynn
Ik ook niet. Maar het zijn best leuke hebbedingetjes. Die met livespul zijn het leukst.

avatar van Sinnerman
Ik zat laatst The Best of the B-sides te luisteren en hierbij vooral de uitvoeringen van Di'anno-nummers door Bruce... mij oh mij, wat een krachtige uitvoeringen vind ik dat zeg. Nu is het natuurlijk te laat, maar ik had het geweldig gevonden als Maiden ten tijde van Number o/t Beast de eerste 2 albums heruitgebracht had met Bruce...

Okee, de knuppel ligt in het hoenderhok...

wel een leuk ding, kheb deze in picture disc, exact zoals de voorkant hoes zie ik nu

avatar van Edwynn
Bovenstaande hoes is van de Wasted Years single.

@sinnerman Beast Over Hammersmith kent veel toffe uitvoeringen van nummers uit de Di' Anno periode. Al komt dat niet alleen door Dickinson. De hele band vlamde daar. Ik betwijfel of een heropname in de studio iets toevoegt.

avatar van Sinnerman
Ik bedoelde dan ook tóen, nu is te laat. Beast over Hammersmith is onwaarschijnlijk goed, idd. Ik heb trouwens nog een picturedisc van Stranger nu ik erover nadenk.. bieders ..?

avatar van Heer Hendrik
Hier staat het geweldige Reach out op. Leuk om eens iemand anders te horen zingen dan Bruce. Het is dus Adrian Smith die zingt

avatar van Faalhaas
Sinnerman schreef:

Okee, de knuppel ligt in het hoenderhok...

Bruce zingt die DiAnno nummers helemaal niet goed vind ik. Zijn niet voor zijn stem geschreven en dat hoor je.

avatar van Kronos
Gelukkig maar dat Iron Maiden zo slim is geweest haar eigen geschiedenis niet te willen herschrijven. Aan die albums met Paul Di'Anno valt wat mij betreft niks te verbeteren trouwens. Gewoon afblijven. Ik vind het al erg genoeg dat ze van het debuut de hoes verpest hebben bij de heruitgave op cd.

avatar van Edwynn
Twee nummers namen ze ooit opnieuw op. Maar die stonden op The Evil That Men Do single. Niet op deze.