Nada Surf - Never Not Together (2020)

Label: Barsuk

1. So Much Love (4:02)
  2. Come Get Me (4:52)
  3. Live Learn and Forget (4:21)
  4. Just Wait (3:57)
  5. Something I Should Do (4:31)
  6. Looking for You (5:51)
  7. Crowded Star (4:34)
  8. Mathilda (6:09)
  9. Ride in the Unknown (3:59)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Nada Surf - Never Not Together - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Nada Surf - Never Not Together
Nada Surf verkeerde de afgelopen jaren al in topvorm, maar legt de lat nog een beetje hoger met een nieuw album dat de perfecte popliedjes aan elkaar rijgt

Nada Surf is de band van de culthit Popular uit 1996, maar het is ook de band van een aantal uitstekende albums, waaronder drie topalbums die in het afgelopen decennium werden uitgebracht. Dat het nog wat beter kan laat de band uit New York horen op het deze week verschenen Never Not Together, dat vol staat met tijdloze popliedjes van een torenhoog niveau. Het zijn popliedjes vol citaten uit de powerpop met hier en daar een vleugje 80s of psychedelica. Het zijn popliedjes waarvan je alleen maar heel gelukkig kunt worden, maar ze steken ook nog eens razendknap in elkaar. Fantastisch album van deze wat ondergewaardeerde Amerikaanse band.

Nada Surf debuteerde in 1996 met het aardige maar zeker niet opzienbarende High/Low, dat in de vorm van de single Popular echter wel een onbetwiste culthit bevatte. De band uit New York wordt dankzij die geweldige single nog wel eens uit de archieven gehaald als “one hit wonder” of de Nederlandse variant eendagsvlieg, maar dat is Nada Surf zeker niet.

De eerste jaren van haar bestaan teerde de band misschien nog vooral op die eerste single, maar vanaf het uitstekende Let Go uit 2002 is Nada Surf een band waarmee serieus rekening moet worden gehouden, althans dat vind ik.

Het afgelopen decennium trok de Amerikaanse band misschien niet heel veel aandacht, maar was het wel in topvorm met drie uitstekende albums, If I Had A Hi-Fi uit 2010, The Stars Are Indifferent To Astronomy uit 2012 en You Know Who You Are uit 2016, die stuk voor stuk het predicaat krent uit de pop meer dan verdienden. Dat Nada Surf ook in het vierde decennium van haar bestaan nog een rol van betekenis speelt laat de band helemaal aan het begin van het decennium horen op het deze week verschenen Never Not Together.

Het nieuwe album van Nada Surf is een album dat je op meerdere manieren kunt beluisteren. Luister wat oppervlakkig en je hoort een serie buitengewoon aanstekelijke en volstrekt tijdloze popliedjes. Het zijn popliedjes die rijkelijk citeren uit de archieven van de 90s powerpop, maar veel songs op Never Not Together hebben ook een 80s feel of sluiten voorzichtig aan bij de neo-psychedelica van de afgelopen twee decennia. Het zijn popliedjes die vooral gitaar georiënteerd zijn, al hebben synths aan terrein gewonnen in het geluid van Nada Surf, dat in de persoon van Matthew Caws beschikt over een uitstekend zanger.

Luister net wat beter en je hoort hoe goed de popliedjes van Nada Surf zijn. Zowel in muzikaal als in vocaal opzicht verkeert de band in topvorm. Het gitaarwerk is prachtig en veelkleurig, de synths kleuren de open ruimtes in de songs fraai in en de zang is verrassend trefzeker. De songs zijn zonder uitzondering ijzersterk. Het zijn songs die je bij eerste beluistering al jaren lijkt te kennen en die vrijwel onmiddellijk zorgen voor een goed gevoel.

Nada Surf doet op Never Not Together iets dat het ook op haar vorige drie albums deed. Het lijkt allemaal zo simpel, maar ondertussen komt het ene na het andere perfecte popliedje voorbij. Het zijn popliedjes die waarschijnlijk maar een fractie van het publiek dat ooit viel voor Popular zullen bereiken, maar als ik luister naar het nieuwe album van Nada Surf luister, kan ik er alleen maar heel vrolijk van worden, waarna deze vrolijkheid langzaam maar zeker plaats maakt voor diepe bewondering.

Never Not Together is een album dat niet vernieuwt en dat waarschijnlijk niet hoeft te rekenen op superlatieven van de critici, maar wat ben ik blij met dit album. Never Not Together speelde al na een paar minuten een gewonnen wedstrijd en bij iedere volgende beluistering van het album worden de songs alleen maar leuker en onweerstaanbaarder. Ook ik vond Popular een geweldige single, maar de albums die Nada Surf vanaf 2002 maakte vond ik nog veel beter. De laatste drie albums van de band uit New York waren nog wat beter, maar worden nu stevig overtroffen door Never Not Together. Prachtplaat. Punt. Erwin Zijleman

avatar van WoNa
De vraag is of dit album door kan groeien tot heel bijzonder. Dat is iets dat enkel de tijd kan gaan bepalen. Tot 'Stars Are Indifferent To Astronomy', prachtige titel overigens, was mijn Nada Surf experience beperkt tot 'Popular' en een enkele beluistering van 'High/Low'. Dus alles daar tussen in, is aan mij voorbij gegaan.

Daarbij is het mooi om te merken hoe ver de muziek van de band verwijderd is van die een totale slacker hit, die de band eigenlijk tot een one-hit-wonder heeft gemaakt. Alles aan Never Not Together ademt de slogan van die oude Grolsch reclame uit. Aan ieder nummer is ongetwijfeld geschaafd tot het perfect klinkt en is. Het moment waar songwriting skills overgaat in arrangeerkunst is Nada Surf niet vreemd.

Met Never Not Together, een onderstreping van het spelen in een toerende band?, viert de band het 25 jarige bestaan op grootse wijze. Eigenlijk laat de band nog eens zien waar het allemaal goed in is. Indierock ballads en prachtige indiepop nummers al dan niet voorzien van een powerpop Weezer randje. De mooie melodieën vliegen me om de oren, terwijl de de aan de ene kant beperkte, maar precies juiste stem van Matthew Caws daar overheen ligt.

Zelfs het nummer met heel veel spoken word verveeld niet. Sterker ik vind het een van de beste nummers op het album. Dat verbaast me, want na de eerste beluistering verwachte ik er daarna niet veel meer van. Vele luisterbeurten verder, is het een sterk en solide onderdeel van Never Not Together.

Met dit album staat Nada Surf, nog steeds in dezelfde bezetting, op de toppen van hun kunnen. Van dromerig tot puntig, de band kan het allemaal, vol overtuiging. Prachtig album.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van AOVV
Zo, deze band bestaat ook alweer bijna dertig jaar. Het begon meteen goed met die populaire single op hun debuut, en in de nillies beleefden ze wellicht hun sterkste periode. Ik heb het allemaal moeten lezen, omdat ik van de band niet al te veel ken. Blijkbaar heb ik ooit hun coveralbum If I Had a Hi-Fi beluisterd en becijferd (3*), dat is ook alweer tien jaar geleden. De tijd vliegt.

Dit nieuwe album bevalt me echter ten zeerste. Opener So Much Love is meteen een schitterende single, die uitnodigt tot luidkeels meezingen met de aparte stem van frontman Matthew Caws, en vormt dan ook één van de hoogtepunten. Andere hoogtepunten zijn Something I Should Do, met die vlammende monoloog om empathie, en Mathilda, dat niet alleen een erg fraai, gevarieerd pareltje van een indie-popsong is, maar ook begiftigd is met een aandoenlijke tekst ("They used to call me Mathilda; My mama kept my hair long; I/i] was more pretty than handsome; And I was not very strong").

Zwakke broeders zijn niet terug te vinden, al klinkt het sommigen misschien net wat te zoetsappig in de oren hier en daar. Het kinderkoor in Looking for You is bijvoorbeeld op het randje, maar de song die eruit voortvloeit, maakt veel goed.

Never Not Together beweegt, in letterlijke en figuurlijke zin, en is op die manier een meer dan patente plaat. Laat ik me nu ook maar 'ns gaan verdiepen in de oudere albums van deze band.

4 sterren

avatar van Basel
Na meerdere luisterbeurten kom ik tot de volgende conclusie: een heel lekker album. Wat mij betreft hoort Mathilda tot het aller- allerbeste van Nada Surf. Ik zet hem maar weer eens op