Harry Styles - Fine Line (2019)

Label: Columbia

1. Golden (3:28)
  2. Watermelon Sugar (2:53)
  3. Adore You (3:27)
  4. Lights Up (2:52)
  5. Cherry (4:19)
  6. Falling (4:00)
  7. To Be So Lonely (3:12)
  8. She (6:02)
  9. Sunflower, Vol. 6 (3:41)
  10. Canyon Moon (3:09)
  11. Treat People with Kindness (3:17)
  12. Fine Line (6:17)
avatar van Marco van Lochem
Harry Edward Styles wordt op de eerste dag van de volgende maand 26 jaar jong en heeft als bandlid van de boyband One Direction al een muziekleven achter zich. In 2010 nam hij deel aan de The X-Factor, slaagde samen met 4 anderen er niet in door te dringen tot de beslissende fase van deze Britse editie van de talentenshow, maar mocht met die 4 anderen optreden tijdens de “bootcamp” periode in de show. Dat beviel zo goed dat jurylid van beroep én Spice Girls ontdekken Simon Cowell besloot het 5-tal te contacteren. De naam die ze kregen was One Direction, de eerste hitsingle “WHAT MAKES YOU BEAUTIFUL” ging meteen in ‘één beweging’ naar de eerste plaats van de Britse hitlijst en de naam van de groep was gevestigd. De individuele leden werden idolen, ze scoorden hits met o.a. “LIVE WHILE WE’RE YOUNG”, “ONE WAY OR ANOTHER” en “STORY OF MY LIFE” en vanaf 2015 ging het langzaam minder voorspoedig met de band, toen het eerste bandlid, Zayn Malik solo verder ging. Intussen zijn alle andere bandleden ook met solo projecten bezig, zo ook Harry Styles. De in Redditch Worcestershire geboren zanger/componist bracht in mei 2017 zijn eerste solo album uit. Op dit titelloze album staat de prachtige song “SIGN OF THE TIMES”, waarmee hij bewees prachtige liedjes te kunnen schrijven. “FINE LINE” is dus album nummer 2 en kwam half december van het afgelopen jaar uit. Op dit album staan 12 tracks, bij elkaar ruim 46 minuten muziek en de stijl loopt erg uiteen. Het 6 minuten durende “SHE” is een geweldige track, spannend in opbouw, mooie gitaarsolo erin en de melodielijn is boeiend. Een zeer volwassen song die bij veel muziekliefhebbers in de smaak zou kunnen vallen. Daarentegen zijn “WATERMELON SUGAR” en “LIGHTS UP” meer een boyband songs, is de opener “GOLDEN” een heerlijke popsong, “FALLING” een beklemmende ballad en heeft “CANYON MOON” een Americana feel. De afsluiter van het album is het titelnummer, waarin Styles opnieuw laat horen in langere songs veel van zijn creativiteit kwijt te kunnen. Prachtig song van een meer dan aardig album.

avatar van Gert1980
Ik vond zijn debuutalbum (Harry Styles, 2017) al een verrassend goede plaat, maar opvolger Fine Line is nog veel verrassender. Waar sommige andere artiesten op safe spelen en de sound van hun debuutalbum op diens opvolger doortrekken slaat Harry een compleet nieuwe weg in. Geen Sign of the Times op dit album. Wat wel? Heerlijke funk en psychedelische pop.
Styles schreef de nummers als gevolg van zijn laatste relatiebreuk en zoals vaak bij artiesten zorgt dit voor een verdomd goed eindresultaat.
Wanneer je goed luistert hoor je dat dit album meer is dan een verzameling van twaalf tracks, het neemt je mee op een ware reis door Styles' psyche en gevoelens.

Heeft het album dan geen enkel nadeel? Zeker wel, de ietwat korte duur van ruim 46 minuten. Want wanneer de klanken van het laatste nummer wegebben wil je meer. Meer, meer, meer, meer, meer!

Beste nummers: Falling, Fine Line, Cherry, Adore You, het Beatles-achtige She, Canyon Moon, Lights Up en Watermelon Sugar.
Mindere nummers: Wat??