Cornershop - England Is a Garden (2020)

Label: Ample Play

1. St. Marie Under Canon (4:12)
  2. Slingshot (5:15)
  3. No Rock Save in Roll (3:42)
  4. Everywhere That Wog Army Roam (5:09)
  5. King Kongs (0:09)
  6. Highly Amplified (4:49)
  7. England Is a Garden (1:45)
  8. Cash Money (5:19)
  9. Morning Ben (0:18)
  10. I'm a Wooden Soldier (5:00)
  11. One Uncareful Lady Owner (3:52)
  12. The Holy Name (8:50)
avatar van Juveniles
Leuk, een nieuwe Cornershop! Intrigerende hoes en titel, en No Rock Save in Roll is alvast heerlijke no nonsens retro.

avatar van Juveniles
citaat uit recente HUMO: Zaten wij nog te wachten op een nieuwe Cornershop? Begot niet. Worden wij er blij van? Zéér blij.
ik kijk reikhalzend uit naar 6 maart aanstaande

avatar van Juveniles
valt niet tegen bij de eerste luisterbeurten en dat is een understatement: Cornershop blijft patent houden op zonnige psychedelische retro funk en roll overgoten met een Indiaas sausje.

Als je groot geworden bent in het Verenigd Koninkrijk, betekent dit niet direct dat je daarmee een Europese doorbraak kan forceren en opeisen. Er zijn tal van voorbeelden te noemen van bands die daar de een na de andere Britse chart hit scoren, maar verder onopgemerkt blijven. Anderzijds is het vaak ook het geval dat men gelooft dat je door een catchy hitsingle in het thuisland omarmd wordt, en dat alles wat je daar aanraakt in goud verandert. Wat in de praktijk regelmatig niet zo uitvalt.

Dat Cornershop bestaat uit leden waarvan de ouders een directe Indiase link hebben is goed terug te horen in de sound. Als liefhebbers van het retro sixties geluid lijkt het al snel dat ze beïnvloed zijn door de White Album periode van The Beatles, ook de keuze om Norwegian Wood te coveren, versterkt deze indruk. De band ploetert ondertussen al een paar jaar met minimaal succes door en ook hun derde plaat When I Was Born for the 7th Time wordt min of meer genegeerd.

Alleen thuisklusser Fatboy Slim gelooft er wel in. Terwijl hij in de studio flink zijn platenverzameling aan het uitpluizen is voor inspiratie voor doorbraakalbum You Come A Long Way, Baby, hoort hij schijnbaar de single Brimful of Asha op de radio. Blijkbaar mist hij iets in de uitvoering, maar wil het wel voldoende boeien en inspireren. De track wordt niet ontleed, en als samplers verwerkt op de nieuwe plaat. Het verdient een andere aanpak, de remix is daarmee een feit.

Hier begint het kortstondige succesverhaal van deze uit Wolverhampton afkomstige indierockers. Hun Indiase roots worden er heerlijk in verwerkt, waardoor het een jaar later dat sprankelend zomers vervolg krijgt. De clubs in veel door Britten bezochte vakantiegebieden nemen het op in de setlist, waarna het laat in de avond ladderzat meegebruld wordt. Vervolgens wordt het na Handcream for a Generation met daarop de prima single Lessons Learned From Rocky I to Rocky III heel stil rondom Cornershop. De band geloofde er wel nog in, en brengt nog vier aanstekelijke platen uit, al is het vuurtje ondertussen gedoofd tot een klein vlammetje. Geruisloos verdwijnen ze in 2015 van het toneel.

En dan is er toch wel totaal onverwachts opeens de achtste langspeelplaat England Is A Garden. De retro sixties sound is weer helemaal terug. Wilden ze voorheen de Indiase achtergrond nog mengen met psychedelica, nu ligt de nadruk veel sterker op wat zich in die periode in de Verenigde Staten rondom Lou Reed en zijn inruilbare vriendengroep afspeelt. Veel smerig gitaarspel met onverwachte wendingen dus. De luie aanpak verbergt wel regelmatig muziekfragmenten waarbij je in gedachte nagaat waar je dit stuk eerder gehoord hebt. Niet bijster origineel dus, maar het ligt er allemaal zo dik bovenop, waardoor het schaamteloos jatwerk ze vergeven wordt.

Om niet teveel vergelijkingen te treffen met de oplevende Britpop beweging die rond 1990 in opkomst is, voegen ze er met het veelvoudig gebruik van de dwarsfluit genoeg eigens in. Hiermee zetten ze ook een grote stap in de jaren zeventig, welke nog sterker tot zijn recht komt in de Marc Bolan-achtige glamrockers No Rock Save in Roll en I’m a Wooden Soldier. Meer dan terecht dus dat ze die eerste track als single droppen. Ook de reggae beleefde toen de grote doorbraak, en zit passend verwerkt in Everywhere That Wog Army Roam.

Ze zullen wel altijd die eendagsvlieg blijven welke Norman Cook netjes aan punaises door de vleugeltjes heen ingelijst heeft op zijn studiomuur. England Is a Garden is een lekkere plaat, maar bevat niet die gedroomde opvolger van Brimful of Asha.

Cornershop - England Is a Garden | Rock | Written in Music - writteninmusic.com