David Keenan - A Beginner's Guide to Bravery (2020)

Ierland

4. Love in a Snug (7:04)
  5. Tin Pan Alley (4:07)
  6. Good Old Days (5:18)
  7. The Healing (3:20)
  8. Origin of the World (7:16)
  9. Eastern Nights (4:25)
  10. Evidence of Living (6:48)
  11. Subliminal Dublinia (8:04)
avatar van Lura
Zeventien was de Ierse singer-songwriter David Keenan toen zijn leven na het volgen van een computercursus op een dood spoor dreigde te raken. Hij besloot in een impulsieve bui voor het eerst zijn woonplaats Dundalk te verlaten en te vertrekken naar Liverpool.

Het betekende niet dat hij wereldvreemd was, hij las de nodige literatuur, zoals bijvoorbeeld Jack Kerouac die deel uitmaakte van de Beat Generation en beroemd werd door diens boek “On the Road”. De reden voor zijn vertrek naar Liverpool was dat hij Lee Mavers de zanger van The La’s wilde ontmoeten.

Mavers zou hij niet ontmoeten, wel andere leden van de band. Uiteindelijk zou hij met John Power het podium mogen delen. Hiervoor kreeg hij een harde leerschool door dagelijks op straat op te treden om zijn 21 pond voor zijn dagelijkse slaapplaats in Edge Hill te kunnen betalen.

De ommekeer kwam nadat hij een optreden mocht verzorgen in the Lomax. Toch zou hij pas op zijn vierentwintigste zijn eerste drie EP’s uitbrengen. Vooral Evidence of Living bracht zijn carrière in een stroomversnelling.

Hij mocht het voorprogramma verzorgen van Mick Flannery, maar ook van Hozier. Met laatstgenoemde speelde hij een aantal uitverkochte shows in de London Palladium en in Nederland stond hij begin november nog solo in De Nieuwe Kerk tijdens Crossing Border.

Intussen is Keenan zesentwintig en beschikt over ruime podiumervaring, welke je terug hoort op zijn sublieme debuutalbum A Beginner’s Guide to Bravery. Een belangrijke rol in zijn muzikale ontwikkeling speelde trouwens zijn oom, die hem muziek van verhalenvertellers als Leonard Cohen en Tim Buckley voorspeelde. Ook een bezoek aan het Ulster Folk Museum op zijn negende speelde een rol in die ontwikkeling.

In zijn empathische liedjes heeft hij vooral oog, voor mensen die niet goed mee kunnen komen in onze maatschappij. Maar soms komen de onderwerpen van dichterbij. Good Old Days bevat elementen uit verhalen die zijn aan Alzheimer lijdende oma vertelde in heldere momenten.

In de ingetogen opener James Dean wordt de legendarische filmheld omgetoverd in een hedendaagse medewerker van de Ierse spoorwegen, die op zoek is naar een doorsnee leven. Keenan is een meester in het spelen met dynamiek, maar het is vooral de ziel en zaligheid die hij in de zang stopt, wat hem zo aantrekkelijk maakt. Ook het regelmatig meeslepende vioolspel is niet te versmaden.

Met A Beginner’s Guide to Bravery levert David Keenan een meeslepend en overtuigend, bijna uur durend, debuut af.

David Keenan live:

21-03 AMSTERDAM: Paradiso, kleine zaal

avatar van Lura
Gelukkig sta ik niet alleen in mijn enthousiasme voor David Keenan : David Keenan - A Beginner's Guide to Bravery | Written in Music - writteninmusic.com

Nog wel even je beoordeling hier aanpassen, deric raven

Komt het geheel nog op spotify?

avatar van koosknook
Ik verwacht morgen (is officiële release datum).

avatar van koosknook
Zo die komt gelijk goed binnen,zeg! Het allereerste album van dit decennium, dat ik beluister, is meteen raak.

Bam!!! na 3 nummers direct tickets voor Paradiso gekocht. Dit is briljant!

avatar van staralfur
Afgelopen augustus speelde David Keenan een akoestische set in de kerk van Haldern. Ik kende zijn muziek nog niet echt maar werd vanaf het begin gegrepen door zijn stem en teksten. Dit album heeft hetzelfde effect!

avatar van Manfield
Helemaal raak!

avatar van Bartjeking
Poeh, zo vroeg in het jaar al zo'n ontdekking. Prachtig! Deze blijft lang in de roulatie.

avatar van Zwaagje
Voor dit soort muziek moet ik altijd wat uit de comfort zone.....het is niet bij voorbaat prijs. Wat ik tijdens de eerste luisterbeurt hoor is een begeesterde singer songwriter; de urgentie spat van de zang af. De begeleiding is mooi naturel en vakkundig. Ik kan me voorstellen dat dit bij mensen binnen komt; voor mij geldt dat het óf groeit, óf bij een paar luisterbeurten blijft. Ik ben vast een cultuurbarbaar.

avatar van Broem
Zwaagje schreef:
Ik ben vast een cultuurbarbaar.

Ikke ook dan. Poeh krijg er weinig tot geen gevoel bij. Op het irritante af. Kan het best nog ‘n paar keer proberen maar ben niet zo van de zelfkwelling Toedeledokie.

avatar van koosknook
Ik snap je heel goed, Zwaagje. Ik heb er vaak ook moeite mee, als een zanger(es) alle registers opengooit. De laatste uithaal bij Origin of the World is voor mij ook too much. Maar, verder, is het zo verbluffend authentiek en, wat jij al zegt, urgent, dat ik het allemaal voor lief neem. Het is, naar mijn mening, meer een voorstelling die ik onderga, dan een album dat ik beluister.

Broem schreef:

Herkenbaar, krijg zelf ook regelmatig geen klik met albums, waar met dan hier laaiend enthousiast over is.

avatar van shimahero
Checked een live versie van Evidence of Living.
Het kon me niet echt meenemen, ontroeren.
Misschien wat theatraal. Te dik op leggen.
Ik zie wel talent.

avatar van Woutout
shimahero schreef:
Checked een live versie van Evidence of Living.
Het kon me niet echt meenemen, ontroeren.
Misschien wat theatraal. Te dik op leggen.
Ik zie wel talent.

Persoonlijk vind ik Evidence Of Living niet bij de beste songs op dit album in de buurt komen. Dat theatrale valt op de rest van deze plaat erg mee.

Net even tweemaal achter elkaar opgezet en.... Wat komt dit album binnen zeg! "Occupy The City With Original Ideas"

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: David Keenan - A Beginner's Guide To Bravery - dekrentenuitdepop.blogspot.com

David Keenan - A Beginner's Guide To Bravery
De Ierse muzikant David Keenan toont zich op zijn fraaie debuut A Beginner's Guide To Bravery een waar fenomeen en imponeert met mooie verhalen, knappe songs en hartverscheurend mooie vocalen

2020 is nog maar net begonnen, maar de eerste geweldige singer-songwriter dient zich aan. David Keenan laat op zijn debuut A Beginner's Guide To Bravery horen dat hij een getalenteerd songwriter en een groot zanger is. De Ierse muzikant vertolkt zijn verhalen met hart en ziel en heeft deze verhalen ook nog eens voorzien van prachtige klanken, die soms uiterst ingetogen en soms uitbundig zijn. Luister naar A Beginner's Guide To Bravery en het talent, de emotie en de urgentie spatten er van af. Groots debuut, dat is zeker.

A Beginner's Guide To Bravery is de fraaie titel van het debuut van de Ierse singer-songwriter David Keenan. De jonge muzikant verliet zijn vaderland Ierland toen hij na de middelbare school vast dreigde te lopen en diep ongelukkig dreigde te worden van een burgermansbestaan. Hij besloot zijn geluk te zoeken in Liverpool, waar hij als muzikant een stuk kansrijker was dan in de Ierse provinciestad waarin hij opgroeide.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder, heeft David Keenan flink wat podiumervaring en werd het zo langzamerhand wel eens tijd voor een debuutalbum.

A Beginner's Guide To Bravery is niet alleen een fraaie titel voor een album, maar het debuut van de Ierse muzikant is ook nog eens gestoken in een bijzonder fraaie cover, vol symboliek. Die symboliek gebruikt David Keenan ook in zijn teksten. Net als flink wat gerenommeerde singer-songwriters uit het verleden is David Keenan een belezen man, die zijn eigen literaire ambities kwijt kan in zijn teksten.

De tegenwoordig vanuit Dublin opererende muzikant verloochent zijn Ierse wortels op zijn debuut zeker niet. Hij beschikt over een duidelijk Iers accent en verwerkt bovendien Keltische invloeden in zijn muziek.

A Beginner's Guide To Bravery is in muzikaal opzicht een veelzijdig album. David Keenan heeft in een aantal songs genoeg aan zijn akoestische gitaar en zijn stem, maar een aantal songs op het album zijn veel voller en wat steviger ingekleurd. In de sober klinkende songs roept A Beginner's Guide To Bravery onmiddellijk herinneringen op aan de grote singer-songwriters uit de late jaren 60 en vroege jaren 70, maar het debuut van David Keenan kan ook een stuk eigentijdser klinken.

De instrumentatie is niet alleen veelzijdig, maar ook zeer smaakvol. A Beginner's Guide To Bravery klinkt over het algemeen wat melancholisch, zeker wanneer violen worden ingezet, wat uitstekend past bij de expressieve en emotievolle zang van de Ierse muzikant. David Keenan kan prachtig ingetogen zingen, maar kan het ook voorzichtig uitschreeuwen. Zijn Ierse tongval geeft de zang op zijn debuut nog wat extra lading.

De singer-songwriter uit Dublin heeft een debuut afgeleverd dat zich makkelijk weet te onderscheiden van het gemiddelde debuut in het genre. Zowel de instrumentatie als de zang zijn van een opvallend hoog niveau en hetzelfde geldt voor de verhalen die David Keenan vertelt.

A Beginner's Guide To Bravery is een album dat aanzet tot associëren. Ik hoor wat van Van Morrison, David Gray, Tim Buckley, The Waterboys en de briljante Gavin Friday, maar zo kan ik nog wel even doorgaan, zonder dat ik een naam kan noemen die het hele album relevant is. Laten we het er maar op houden dat David Keenan zijn klassiekers kent en alle invloeden verwerkt in een persoonlijk geluid.

Ik hou persoonlijk niet zo van zangers die het zo af en toe uitschreeuwen, maar de uithalen van David Keenan zijn van een bijzondere intensiteit en intimiteit en komen stuk voor stuk aan. Hetzelfde geldt voor de instrumentatie, die het album steeds weer een net wat andere kant op sleurt, zonder dat het ten koste gaat van de consistentie.

Het nieuwe jaar is nog jong, maar David Keenan heeft de lat in het genre direct hoog gelegd met een uitstekend debuut, dat me de afgelopen weken bij herhaalde beluistering alleen maar dierbaarder is geworden. Erwin Zijleman

Bradlinho
Muzikaal en ook Lyricaal zit dit album goed in elkaar. Voldoende variatie, dus Zeker géén saai eentonig Folk album.

Het enige wat mij stoort is het accent van de zanger ( waar hij uiteraard niets aan kan doen) en zijn soms ietwat hysterische manier van zingen.

Voorlopig veel liefde en beetje tegen stribbelend album vanwege de specifieke en sowieso bijzondere zang, weet ook na 7 luistersessies niet welke kant het gaat uitvallen, dat heb ik niet zo vaak.

avatar van Broem
artonna campaign schreef:

Ik heb hetzelfde. Luisterde afgelopen week naar een album van King Creosote met z’n zware Schotse accent en dacht ik waag nog ‘ns een poging met deze Ier...en verdorie Voelt beter als ik op afgelopen zondag postte. Ik snap mezelf soms niet

Ik snap mezelf soms niet, aldus Broem met een glimlach...dat heb ik allang en niet alleen met deze plaat of muziek...hihi...deze krijgt voorlopig het voordeel omdat het heel veel authentieke en specifieke elementen bevat, de laatste keer dat het kwartje lange tijd niet wou vallen was bij Blood van Allison Moorer, uiteindelijk werd dit mijn album van 2019...zo zie je maar!

avatar van staralfur
Lura schreef:
David Keenan live:

21-03 AMSTERDAM: Paradiso, kleine zaal

Vandaag een kaartje gekocht. Hoop dat ie z'n band meeneemt, of in ieder geval een violist.

avatar van SirChenque
Ik heb het naar aanleiding van alle enthousiaste verhalen hier meerdere malen oprecht geprobeerd, maar bij mij valt het Keenan-kwartje (nog) niet........natuurlijk altijd een persoonlijk iets, maar ik stoor me aan de stem, de uithalen, vind ook zijn zangkwaliteit en de composities niet interessant genoeg......wat niet wegneemt dat ik hoor dat het enthousiasme er van af springt, deze plaat moest gemaakt worden, zo voelt het. Toch geniet ik echt veel meer van zijn landgenoot Mick Flannery, ook leren kennen dankzij MuMe

Volg hier mijn Spotify-playlist met indie-folk-pop-soul-pareltjes

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ja, die stem... het begint nog wel aardig, maar naarmate de plaat vordert lijkt hij zich steeds meer te overschreeuwen. Hier dus ook geen positief eindoordeel.

Bradlinho
Bradlinho schreef:

Nu ik heb album vaker geluisterd heb ben ik gewend geraakt aan het accent en de manier van zingen van David. Dan blijkt het toch wel een erg goed albumlijst te zijn. Een volledige ster erbij voor mij.

avatar van AOVV
Toen ik dit album voor het eerst hoorde, was het vooral de stem van Keenan die me - in negatieve zin, helaas - opviel. Te schreeuwerig en uitgesproken soms, het viel me erg tegen. Ik heb het album dan even opzijgelegd, om het deze week nog 'ns te proberen, want onder de oppervlakte ontwaarde ik wel genoeg zaken die me een goed gevoel gaven.

Ik moet zeggen dat die stem me nu wat minder stoort, hoewel ik het een minpunt blijf vinden. Daartegenover staan echter de vaak fraaie, gevarieerde instrumentale omkadering en de mooie teksten van Keenan, die gewone dingen vaak van een extra laag weet te voorzien.

Als debuut kan dit dus wel tellen, en ik zal deze Ier blijven volgen (op zijn website kan je er heel wat over lezen), hoewel die stem wellicht altijd een struikelblokje zal blijven.

3,5 sterren

avatar van ZERO
Het album bevat een aantal mooie composities en de stem van David Keenan bevalt me eigenlijk wel. Toch pakt het album me niet helemaal. Ik kan er niet meteen de vinger opleggen wat de reden juist is.

Het idee was dat dit na een aantal luisterbeurten wel zou beteren, maar dat is eigenlijk niet het geval. Het album zit voor mij nog steeds op het niveau waarop het in het begin voor mij zat en weet niet echt meer te groeien.

Unholy Ghosts vind ik overigens wel een erg mooi nummer, voor mij verreweg het beste op de plaat! The Healing vind ik ook mooi, al wordt het aan het einde wat te schreeuwerig voor mij, wat niet gehoeven had.

avatar van sillus
Goede sfeer, met gevoel gebracht.. mijn probleem is echter dat ik er geen reet van versta. Wel fijn als je weet waar hij over zingt.. Paar keer geprobeerd (4/5 keer), maar gezien het laatste kan het me minder boeien.

Ben ik de enige?

Muziekverslaafd
Ik moest even wennen aan het accent, maar na een paar luisterbeurten was ik er al aan gewend en blijkt dit echt een tof album. Veel variatie, qua sound en qua emoties die binnen komen. Voor nu 4 sterren ,maar misschien gaat dat nog wel omhoog.

Met zo’n albumhoes weet je natuurlijk wel direct de aandacht te pakken en vast te houden. Een eigenwijze kleuter die in Peaky Blinders tenue verscholen achter een grote pet je doordringend aankijkt. Gewapend met in de ene hand een zelfgemaakt houten kruis, en in de andere hand een zoetkleurende roze ballon. Kinderlijke onschuld, en het geloof wat later grotendeels het leven zal bepalen. Dit is Ierland!

Dublin is op dit moment de broeiplaats waar het nieuwe talent zich weet te ontwikkelen. Tussen deze hoofdstad en het net zo bekende Belfast ligt Dundalk verscholen, woonplaats van het veelbelovende jonge singer-songwriter talent David Keenan, die met A Beginner’s Guide To Bravery een verrassend sterk folk debuut aflevert. Met zijn vier eerder verschenen EP’s als handbagage trekt hij al een tijdje rond. Deze graag geziene gast weet de nodige aandacht te trekken bij verschillende festivals. Ook zijn positie als voorprogramma bij het grote voorbeeld Mick Flannery heeft zeker in het voordeel gewerkt.

Dan zijn de verwachtingen terecht erg hoog, maar dat kan deze zanger gemakkelijk aan. A Beginner’s Guide To Bravery voldoet hieraan op alle fronten. Met zijn muzikale familiare achtergrond als basis weet hij zijn vertellingen overtuigend in te pakken. Een folkzanger is van oorsprong een geleefde verhalenverteller, waarbij de traditionele instrumenten hem begeleiden. Tegenwoordig mag ieder die een banjo of viool oppakt zich zo noemen, maar de kern zit hem vooral in de verbale verslaglegging.

David Keenan weet zich te plaatsen in het druilerige zondagmiddag gevoel. De warmte wordt opgezocht in de plaatselijke pub, waar de kroeggasten stilzwijgend de kater van een dag eerder weg drinken. Hij klinkt ondanks zijn jonge leeftijd al doorleeft en overtuigend, en heeft de passionele hoge jankende snik in zijn stem die hier getolereerd wordt. Het is allemaal net mannelijk genoeg en passend bij zijn voordracht.

James Dean legt die puurheid direct stevig vast. Gewapend met spaarzame gitaarakkoorden ontroerd hij op een natuurlijke wijze. De kunst is om dit vervolgens vast te houden. Bij Unholy Ghost komen de zonnestralen voorzichtig door de donkere wolken heen kijken, en wiegen de norse regenveroorzakers eerbiedig aan de kant. Met overgave worden er strijkers aan het geheel toegevoegd, waardoor het een gezellige boel wordt. Gezellig ja, anders is het niet te verwoorden!

Het café is de ontmoetingsplek waar het leven gedeeld wordt. De bulkende lach is aanwezig, maar ook het verdriet en zelfs de tranen. Met deze basis wordt het vervolgens een stuk dieper en persoonlijker zoals het aan zijn demente grootmoeder gerichte Good Old Days waar de hoofdrol is weggelegd voor het fraaie stoere vioolspel. De ellende die voor een ieder herkenbaar is passeert ook in het vluchtende Altar Wine. En ik kan alleen maar goedkeurend knikken, elk huisje heeft zijn kruisje. De emotionele schreeuw op het einde laat je verdwaast en geraakt achter.

Na deze bijna therapeutische uiting is er in het hoofd meer ruimte gekomen voor relativering en rust. Nog verder wordt je meegezogen in het lange voortslepende Love In A Snug, en geloof me, er volgen nog meer van zo’n vergelijkbare prachtig opbouwende bijna eindeloze passages. Of hij zich op gitaar of net als bij Tin Pan Alley op piano laat begeleiden, maakt in principe niks uit. De kracht zit hem toch voornamelijk in zijn ziel verscholen, en die opent zich wel naar de buitenwereld toe.

Origin of the World heeft dat kenmerkende van Ierland. Als geen ander weten die muzikanten hun roots van het vaderland muzikaal een invulling te geven. Wat is dat toch, dat ze met gemak het met drank gevoede bloed laten doorstromen in de beleving van woeste rivieren, die door het landschap sijpelen. De Ieren staan er om bekend dat hun liefde voor het land onbeschrijflijk groot is, maar juist die Ieren kunnen dit dus wel in tekst en muziek omzetten. Netjes bewaart hij dit tot het einde om dit door te drukken in het sfeervolle Subliminal Dublinia.

Het is de kunst om klein te beginnen en om vervolgens groot uit te pakken, zonder dat het met je eigen identiteit aan de loop gaat en je een song niet meer onder controle hebt. Het al eerder verschenen Evidence of Living is een voorbeeld van hoe hij een wilde song weet te temperen tot een brok onder controle zijnde innerlijke spanning. Ook hoe hij de nacht weet te bezingen in het lichtschemerige Eastern Nights getuigt van zijn vakmanschap.

Er valt weinig op A Beginner’s Guide To Bravery aan te merken. Al is de ontwikkeling van het sentimentele beginstuk van The Healing naar het bijna rappende popsong verloop er eentje waarbij ik wel mijn vraagtekens heb. Je gunt iedereen een hit succes, en deze is duidelijk op die markt gericht.

David Keenan - A Beginner's Guide to Bravery | Roots | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Rufus
deric raven schreef:
................ Gewapend met in de ene hand een zelfgemaakt houten kruis, en in de andere hand een zoetkleurende roze ballon. Kinderlijke onschuld, en het geloof wat later grotendeels het leven zal bepalen. Dit is Ierland!

Het lijkt mij geen kruis maar een zwaard.