Hans Zimmer - Pirates of the Caribbean: At World's End (2007)

Alternatieve titel: Pirates of the Caribbean 3

Duitsland
Score
Label: Walt Disney

1. Hoist the Colours (1:31)
  2. Singapore (3:40)
  3. At Wit's End (8:05)
  4. Multiple Jacks (3:51)
  5. Up Is Down (2:42)
  6. I See Dead People in Boats (7:09)
  7. The Brethren Court (2:21)
  8. Parlay (2:10)
  9. Calypso (3:02)
  10. What Shall We Die For (2:02)
  11. I Don't Think Now Is the Best Time (10:45)
  12. One Day (4:01)
  13. Drink Up Me Hearties (4:31)
avatar van stuntman_jasper
Heb nu ook de film gezien. Nu kijk ik heel anders tegen dat eerste nummer aan.

avatar van Azzurro
Ik heb de film gisteren ook gezien, en nu weet ik tenminste waar ieder nummer over gaat...
Vind het wel spijtig dat er veel muziek uit de film niet op de cd staat...

Azzurro schreef:
Vind het wel spijtig dat er veel muziek uit de film niet op de cd staat...

Ja, dit zul je altijd wel blijven houden met films. Dat niet alles er op staat. Ik vind wel dat ze een goede selectie hebben gemaakt.

avatar van JohnWilliams
Misschien komt er nog een bootleg jongens

stuntman_jasper schreef:

Vind ik ook, ik heb geen cue gehoord waarvan ik het jammer vond dat dit niet op de CD stond (afgezien van misschien de volledige renditie van Hoist the Colours in de endcredits).

Maar ook voornamelijk omdat, van de muziek die niet op de cd staat, dit veelal muziek van deel 2 is. Jack Sparrow van Dead Mans Chest werd bijvoorbeeld heel veel gebruikt.

avatar van JohnWilliams
Mooi Theme, misschien hadden ze Jack Sparrow (van Dead Mans Chest) wel als bonustrack kunnen doen.

JohnWilliams schreef:

Die track wordt terug geremixed, nu door Paul Oakenfold...
Hij komt uit op 15 juni met als titel "Jack's-Suite Remix"

De score is allesinds de beste van de 3 Pirate scores, vooral de 2 nieuwe thema's zijn geweldig. Het is alleen spijtig dat de 2 beste actie momenten (in Singapore en het eerste deel van the battle) er niet op staan, dat zou de score nog beter en episch gemaakt hebben. Spijtig maar toch een super score. 4 sterren

avatar van JohnWilliams
Jammer dat ze inderdaad die tracks er niet op hebben gezet. Bij Dead Man's Chest hadden ze toch ook elk nummer erop gezet? Dus waarom hier niet........that's a shame.

avatar van Azzurro
Heb net de remixen binnen, en ze zijn echt slecht. Die van Paul Oakenfold alleszins, heel scherp en slecht gemasterd. De andere remix van Crystal Method is wel beter.
Dan vind ik Tiësto met zijn He's a pirate duizend keer beter...

avatar van stuntman_jasper
O nee, als he's a pirate van Tiesto al beter is, wat moet ik hier dan van verwachten?

stuntman_jasper schreef:

niets dan kan je niet teleurgesteld zijn...

Wat verwacht iedereen dan van een remix misschien? Elke remix van Oakenfold zuigt ballen. Om maar niet te beginnen over de vele filmmuziek remixes int algemeen.

avatar van Azzurro
Bij de vorige Pirates waren toch enkele goede remixes, waaronder de Pete'n'Red Jolly Roger remix bijvoorbeeld. De Tiësto remix vond ik ook niet mis...

avatar van JohnWilliams
Ik ben niet zo van die Remixen...!

avatar van stuntman_jasper
Ik heb ze gehoord. Echt slecht. Ze noemen het 'Jack's suite' remix, maar in feite mixen ze maar een klein deeltje van het nummer.

Je hoort duidelijk dat deze soundtrack een échte Zimmer is. Er is steeds datgene waaraan je Zimmer's scores herkent.
Ook At World's End heeft dit vrij hoge Zimmer gehalte.

Ik hoor in een aantal nieuwe thema'sduidelijk verwantschap met Zimmer's vorige werken, onder andere The Last Samurai, King Arthur en Crimson Tide.

Zimmer heeft de laatste jaren al zó veel scores gemaakt, dat het voor elke componist onmogelijk zou worden helemaal origineel te blijven. Je vervalt steeds steeds terug, al is het maar een beetje, in je vorig werk, zeker als dat zulk een succes kende.
Bij elk nieuw akkoord dat je als componist gebruikt, ga je automatisch denken aan een wending die je al eens hebt gebruikt, zo werkt het nu eenmaal.

Bij gevolg herken ik in een heel aantal tracks buiten de thema's van de vorige 2 films, vaag ook andere Zimmer-trekjes, vaak (bewust of onbewust, dat is Zimmer's zaak) een aantal door elkaar.
Je luistert een track en denkt spontaan aan een ander werk van hem, terwijl het volgende moment iets totaal nieuw je overrompelt, gevolgd door een ander bekend trekje van Zimmer.

Maar dit is misschien net de bedoeling van Zimmer. Daarom juist kent het zulk een succes, herkenbaarheid is niet altijd negatief, zeker niet als Zimmer met zijn ervaring er toch een nieuw geheel van weet te maken.

Ook voor mij geldt: vele kippevelmomenten, heerlijk georkestreerde passages, overweldigend effect van zacht mystiek, naar bombastisch en groots, kortom een échte Zimmer soundtrack zoals we van hem gewoon zijn.

En dan kan er hier en daar herkenbaarheid optreden, maar wat maakt het uit als er van verveling geen sprake is, als het blijft bij genieten?

Een aanrader voor elke soundtrackliefhebber, alleen is het inderdaad spijtig dat er vele mooie tracks niet op staan, maar dit neemt niet weg dat Zimmer alweer een mooie prestatie neerzet;

4,5 ster

avatar van JoeHallenbeck
Vraagje. Ik ben op zoek naar de muziek die speelt in de scene met de crabwezens die Jacks boot voortduwen. Beetje een ambient nummer.
Weet iemand of deze track op de cd staat? (zou dan waarschijnlijk 'Multiple Jacks' moeten zijn).

avatar van Azzurro
ik denk dat het Multiple Jacks is, vanaf wanneer de boot naar beneden komt, hoor je het Jack-thema uit de eerste film (The Medallion Calls).

avatar van Azzurro
Aangezien ik piano speel, en een klein beetje Pirates-gek ben, heb ik een arrangement gemaakt van de mooiste thema's uit de 3 films...

avatar van stuntman_jasper
Wauw heel gaaf! Mooi gespeeld ook! Mooie overgangen, helemaal tussen 'Up is Down' en 'He's a pirate'

avatar van JohnWilliams
Azzurro heb jij dat gemaakt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je kan echt goed spelen echt werkelijk prachtig het mooiste vond ik dan toch wel "The Kraken", in hte echt (Zimmer-stijl) maar jou stijl vind ik echt prachtig nagebootst (Azzurro-stijl), complimenten van mij.

avatar van Azzurro
Dank je wel allemaal! Eigenlijk was het de bedoeling om een arrangement te maken voor dwarsfluit en piano (wat ik ook gemaakt heb), maar ik vond het met enkel piano ook wel mooi klinken...

avatar van JohnWilliams
Ik doe het je in ieder geval niet na Azzurro, zelf bespeel ik ook wel een instrument hoor maar piano is voor mij toch wat te moeilijk.

avatar van JohnWilliams
Na langs vele winkels geweest te zijn hadden ze hem nog in de schappen liggen in Lisse. Het was weliswaar wel de laatste.......dus geluk voor mij. Mooie Score nogmaals.

Hoist The Colours is een prima opener voor zowel het album áls de film. Het enige nummer waar het eigenlijk meer om de zang draait dan de muziek.

Het oosters getinte Singapore wist me ook meteen te boeien en is een van de weinige melodietjes die me is bijgebleven van de film.

At Wit's End kan me niet echt boeien. Het komt te traag op gang en mist wat z'n climax.

Hetzelfde voor Multiple Jacks. Het past goed bij het fragment in de film, maar apart kan het me niet te overtuigen.

Up Is Down heeft dan weer het tegenovergestelde effect van de vorige 2 nummers. Het stukje, op het begin, met de strijkers is subliem en de rest van het nummer is ook dik in orde.

I See Dead People In Boats is voor mij hét kippenvelmoment van het album. Vooral de laatste minuut.

The Brethren Court is voor mij van hetzelfde niveau als At Wit's End en Multiple Jacks.

In Parlay doet een stukje me denken aan een goedkope westernfilm, maar afwisseling mag ook wel eens.

Calypso zorgt met de backings voor hetn spooky-effect, wat bij sommige andere nummers maar niet wil doordringen.

What Shall We Die For is zowat het moraal-nummertje van het album, maar kan me niet overtuigen. Originaliteit ontbreekt hier.

I Don't Think Now Is The Best Time is een vreemde titel, want het nummer komt toch wel op een gewenst moment. Niet het beste nummer, maar toch wel aangenaam om te beluisteren.

One Day met het bekende melodietje, beetje standaard, maar best wel oké.

Drink Up Me Hearties, of in andere woorden, een bundeling van de bekendste deuntjes uit de Pirates-trilogie. Vanzelfsprekend (vind ik toch ) het beste nummer (op I See Dead People misschien na).

Goede score voor een geweldige film.

Score: 4*

Musicer schreef:

One Day met het bekende melodietje, beetje standaard, maar best wel oké.

Goede score voor een geweldige film.

Score: 4*

Je klinkt niet erg enthousiast, maar toch 4*?

Dat negatieve gevoel zal wel komen omdat ik voornamelijk de negatieve punten heb aangehaald.

avatar van Bruce Almighty
Alweer hele Goede en vooral Mooie Filmmuziek maar die uit Deel 1 vind ik toch nog altijd de beste van de Pirates Of The Caribbean maar nogmaals : Dit was ook een Meesterwerk.

* * * *

avatar van stuntman_jasper
Er schijnt een nieuwe cd te zijn met Pirates muziek erop. Heeft iemand details?