Extince - Kermis (2019)

Label: Top Notch

1. Hij Wel (2:08)
  2. Hartbreek Hotel (3:07)
  3. Tong Niet Verloren (3:46)
  4. Asjemenou / Oh ILL Nana (3:56)
  5. 24 Uur (4:11)
  6. Ini Mini Money Mo' (4:14)
  7. Goed Onthouden (3:14)
  8. G1 Dag (3:33)
  9. T / M 7 (4:44)
  10. X-Factor (4:39)
  11. Linker Baan (5:01)
  12. De Normaalste Zaak van de Wereld (7:28)
avatar van VDB79
Extince heeft de laatste jaren niet uitgeblonken in consistency op zijn albums, met name de produkties en hooks komen vaak geforceerd en cliche over. Ook nu hoor ik weer diverse fillers en corny refreintjes. Maar Ik moet zeggen, op het eerste gehoor zitten hier best een paar toffe tracks tussen.

Het blijft jammer dat hij nooit meer het niveau van zijn eerste 2 albums heeft gehaald, vooral omdat je het gevoel hebt dat hij als MC niet het probleem is. Hij flowed nog net zo soepel als 20 jaar geleden. Ook heeft hij redelijk onder de radar een paar knallers gereleased zoals “Microfoontje check” (2012) en “Sterk water” (2017).

Ini Mini Money Mo' is trouwens met De Jeugd van Tegenwoordig en er zit een hidden track achter het laatste nummer De Normaalste Zaak van de Wereld

avatar van Poles Apart
Een koude?

avatar van Ludo
damn ik las Kerstmis en dacht dat de Ekster een lange witte baard had laten staan!
benieuwd.

avatar van thomzi50
VDB79 schreef:
Het blijft jammer dat hij nooit meer het niveau van zijn eerste 2 albums heeft gehaald, vooral omdat je het gevoel hebt dat hij als MC niet het probleem is. Hij flowed nog net zo soepel als 20 jaar geleden. 2017).

Precies dit maakt het luisteren naar (relatief) nieuw Extince-werk zo frustrerend. Je hoort dat hij het nog kan, het is soms best spitvondig, maar het mist focust, is vaak te slap geproduceerd of voorzien van een ergerlijk klef refrein of rare gastartiesten, of het werkt concept-wise toch niet helemaal. Ook dit nieuwe album heeft het niet: paar aardige momenten, maar over het algemeen overtreft het de al matige voorganger nauwelijks, zo op het eerste gehoor. Jammer, erg jammer.

avatar van Erikpol
Leuk Extince. Laat de jeugd eens naar hem luisteren ipv naar die vreselijke Nederrap meuk die vandaag de dag op de radio te horen is.

avatar van jurado
Erikpol schreef:

Na Binnenlandse Funk heeft ook Extince niet bijzonder gepresteerd.
Laat de jeugd vooral luisteren naar hiphop van aan de andere kant van de oceaan om te horen hoe het wel moet. Nederland is, naar mijn mening, gewoon geen hiphopland.
Zeldzame uitzonderingen als bijvoorbeeld Fat Windjacks natuurlijk.

avatar van Molemen25!
De exter o naldus is back! Blijft toch een van de beste Nederlandse rappers hoor.

jurado schreef:

Na Binnenlandse Funk heeft ook Extince niet bijzonder gepresteerd.
Zeldzame uitzonderingen als bijvoorbeeld Fat Windjacks natuurlijk.

Hohoho w8 ff, je vergeet Opgezwolle, Fakkelbrigade, Diggy Dex, Jiggy Dje, DuvelDuvel, Jawat!, DJVT en in mindere mate toch ook The Opposites.. zijn best een aantal goeie hiphop acts uit het eigen land!

avatar van Lambchop
Jawel maar niet zoals over de zee, flow beats alles

avatar van DJFreez
Erikpol schreef:

Eens. Wat je ook vindt van zijn latere dan wel huidige werk, de Ronnie Flexen en Lil Kleines van deze wereld kunnen nooit tippen aan de rijms van de Ex.

avatar van Ludo
Wat iedereen zegt, eigenlijk. Teksten weer grappig, meer zelfspot dan ooit, damesrefreintjes weer minder (alhoewel gelukkig soms ook grappig, "wat je nu vergeet is dat lange haar tot op mijn reet").

"Blijf geloven in jezelf, en in je blog!"

avatar van VforVictor
Geen posse-cut op dit album... bewust?

avatar van Bacon
Ondanks dat ik niet echt een rap-liefhebber ben, heb ik sinds Spraakwater wel altijd een zwak gehad voor de Prins Extince.

Fijn nieuw album is dit! Oude liefde rust niet.

avatar van FunkStarr
Slappe hap. Slappe beats, kinderachtige teksten en tenenkrommende dames refreintjes.

Bacon schreef:

Fijn nieuw album is dit! Oude liefde rust niet.

roest niet bdoel je

Een album vol ouderwets taalplezier en strakke syncopenflows, waar ik als drummer en taalnerd weer heel blij van word. Grootvader Extince leest iedereen de les als het op vocabulaire, metaforen en innuendo's aankomt. Sowieso goed voor een paar grote oor-tot-oorgrijnzen.

Niks kinderachtig, gewoon Extince die op z'n Extince iedere stoute, zichzelf iets te serieus nemende rapper weer ouderwets in de hoek zet. Dat is meteen het probleem. Het ligt niet aan Extince, maar aan de scene. Die is de onschuld en de Nederlandse zelfspot kwijt. Luister maar eens goed naar Goed Onthouden.

Het album is lekker afwisselend en heeft voor ieder wat wils. Goh, hee! Het is net een kermis! Het laat alleen maar zien dat Extince zich op iedere beat thuis voelt. Voor de Extince-fan een absolute topper weer.

avatar van VDB79
Hij wordt gereleased op 2LP voor RSD 2020 op Black Friday (27 nov).
Het artwork is nogal dope.

Kermis | Record Store Day - recordstoreday.nl

avatar van Willemsb
Ik weet niet of dit mag op Musicmeter, maar ik doe het gewoon. Morgen, donderdag 7 januari, is de Exter te gast in mijn radioshow: Willems Vette Hiphop Hap. Van 17.00 tot 19.00 uur te checken op rararadio.org, een Eindhovens radiostation. We gaan uiteraard ook Kermis bespreken. Tune in!!