Disfigured Elegance - The Last Disease (2020)

1 stem

Canada
Label: Divebomb

1. Catharsis for the Stillborn (3:39)
  2. The Basics (3:12)
  3. This Is My Promise (4:35)
  4. Empty Eyes (4:21)
  5. Farewell to Confidence (3:09)
  6. The Last Disease (4:05)
  7. Winds of Desolation (3:16)
  8. The Weight of Humanity (3:51)
  9. The Foreigner (3:26)
  10. Dead Season (4:01)
  11. Your Last Breath (4:10)
  12. 270991 * (3:40)
avatar van ZAP!
Op bandcamp valt te lezen dat hier een apart (en triest) verhaal aan vastzit. De band kwam in 2009 in Montreal al bij elkaar (5 jongens van tussen de 15 en 17) en schreef en nam deze plaat datzelfde jaar nog op. Waarom de plaat daarna nog zo'n twee jaar op de plank bleef liggen, wordt niet duidelijk, maar in 2011 pleegde de zanger Mathieu Paquette zelfmoord. En diezelfde Mathieu was kennelijk ook zanger bij Beheading of a King. Maar verder vind ik bar weinig via Google. Niets op Metal Archives, alleen hier en daar wat op Facebook, Twitter en zulks...

Maar goed, de muziek. Metalcore, volgens Divebomb, het label dat de plaat straks zal uitbrengen. Ik ben niet thuis in al die benamingen, maar dit knalt en brult er behoorlijk op los, maar met voldoende variatie en niets te lange nummers. Het mooiste is nog het gitaarwerk dat binnen het kader behoorlijk gevarieerd en melodieus. Ik zou het kunnen omschrijven als een Linkin Park op speed, ware het niet dat ik totaal geen fan ben van die band, en dit smaak ik juist wel.

Overigens heeft de band zelf de plaat al op YouTube gezet. Enjoy.

Voor nu **** met een serieuze optie op meer.

avatar van ZAP!
Wat betreft het labeltje metalcore/deathcore staat er nog het volgende op de bandcamp pagina: "...the quintet set out to craft a creative and powerful brand of metalcore/deathcore that would avoid the cookie-cutter "riff-breakdown-riff-breakdown" framework followed by many of their peers..." Ik ben er zoals gezegd niet thuis in, maar dit wijkt dus kennelijk wel af van de genre-standaard.

Ik gooi er ondertussen een halfje bij op...

avatar van ZAP!
Godver, deze plaat knalt er vandaag er nog weer harder in dan before. (aanbid-smiley)

avatar van The_CrY
Heb het de afgelopen weken meerdere keren geprobeerd, maar dit soort metalcore valt bij mij altijd óf helemaal verkeerd óf net aan de goede kant. Dat wist ik van tevoren dus al. Vandaag eindelijk het hele ding doorgekomen en er zitten zeker wel lekkere riffs en breakdowns in die me bevallen, maar over het geheel zou ik het niet snel nog een keer willen opzetten. Wel triest verhaal om de band heen.

avatar van ZAP!
The_CrY - in elk geval geprobeerd.

Als je nog tips hebt in deze hoek, hoor ik het graag (PM mag ook). En is dit echt anders dan de 'gangbare' metalcore, zoals op bandcamp gesteld wordt?

avatar van The_CrY
Zo goed ben ik niet thuis in metalcore dat ik daar uitspraken over durf te doen, maar een goed verkooppraatje is het wel

avatar van gigage
Deze hangt soms tegen het deathcore aan. In dat genre zijn er dit jaar al een aantal op de markt verschenen. Lorna Shore, Child of Waste en Suïcide Silence bijvoorbeeld. Dat is allemaal een stukje pittiger dan deze disfigured elegance.
De Canadezen brengen het best aardig en mede door de vrij " gewone" heavy metal riffs die eronder zitten geeft het wel iets afwijkends van hun 1000en concurrenten en tevens zuiderburen die het ook in 2010's allemaal geprobeerd hebben.
Maar ik hoor niet bij de doelgroep. Veel verder dan Trivium en Snotlip heb ik het niet geschopt in de core bussiness haha