Ride - Carnival of Light (1994)

Label: Creation

1. Moonlight Medicine (6:49)
  2. 1000 Miles (4:59)
  3. From Time to Time (5:05)
  4. Natural Grace (4:39)
  5. Only Now (4:25)
  6. Birdman (6:38)
  7. Crwon of Creation (4:41)
  8. How Does It Feel to Feel (3:39)
  9. Endless Road (3:29)
  10. Magical Spring (4:25)
  11. Rolling Thunder (2:07)
  12. I Don't Know Where It Comes From (5:31)
  13. Don't Let It Die * (3:12)
  14. Let's Get Lost * (3:56)
  15. At the End of the Universe * (7:55)
Met deze plaat sloeg Ride de plank toch behoorlijk mis. 2,5 *

titan (crew)
Deze viel nog wel mee, de opvolger was helemaal een draak.

avatar van rzasa
Tarantula? Voeg jij 'm even toe?

titan (crew)
Die ja. Jij mag hem ook toevoegen hoor, ik hou je niet tegen .

avatar van rzasa
Nee, toe jij maar! Ik ben the Nightblooms aan het toevoegen.

titan (crew)
Ik ben de beroerdste niet, heb hem toegevoegd.

JonnieBrasco
Op deze derde plaat van Ride is niet meer te horen dat ze ooit een Shoegaze-band waren... Toch is de buitenkant van de muziek, met veel jangle-pop zoals het heet, nog aardig 'Ride'. De binnenkant van de muziek is echter leeg hier. Er is niets meer te merken van de gepassioneerde agressie, de hartstochtelijke creativiteit, de vonken die van de eerste 2 platen afspatten. Nee, langdraderige, trage, 'gewone' nummers op deze plaat... De magie ontbreekt.
Nu heb ik mij initieel erg vergist in het debuutalbum van Ride, die had meer dan 5 luisterbeurten nodig voor een goede waardering, maar bij dit album vergis ik me niet!! 3,0* is misschien nog wel te veel...

tondeman
Hij klinkt dan wel heel anders, ik vind hem toch buitengewoon lekker hoor. Erg makkelijk in het gehoor, melodieus. Pure popmuziek. Nog voordat britpop begon (!). Jonnie, 3,0 is zeker niet te veel.
Als je toch een overgang kan maken van laten we zeggen ''Seagull'' of ''Paralysed'' op Nowhere tot liedjes als ''from time to time'', ''I don't know where it comes from'' en ''Let's Get Lost'' dan kun je wel wat als band.
Ik luister hier veel liever naar dan de standaard James, Gene, Elastica, Cast of Supergrass die een tijdje later kwamen.

fastpulseboy
heel anders dan de voorgaande platen, maar toch nog een fijne "feel"

tondeman
how does it feel to feel

goeie cover trouwens

avatar van the viking
Is Moonlight Medicine op dit album net zo'n verminkte versie als op the best of cd ?

Hoe bedoelt u?

tondeman
Stukjes Byrds en US sixties pop, een flinke dosis Mod-charisma, wat psychedelica en ook een paar overeenkomsten met Ride's twee voorgaande albums.
Voor de devote aanhangers van Nowhere is dit misschien een onbevredigend plaatje maar als je van traditionele Britse rock 'n roll houdt heb je hieraan een wereldplaat.

Beter dan Nowhere!

fastpulseboy
zeker geen onbevredigend plaatje! erg mooi juist en een prachtige sound. Ik vind nowhere wel mooier maar ik vind ze eigenlijk bijna niet te vergelijken.

the viking schreef:

uhm......staat niet op de best of.......

khonnor
toch mog 1 van de ebtere britpop platen ooit.

Onl Now, Moagical Spring en Natural Grace blijven prachtige popsongs...

en op How Does It Feel to Feel mogen de gitaren nog eens lekker scheuren

avatar van TerryA
nostalgia: tijdens de zomer van 1994 was de 12" versie van Birdman de meest gedraaide song bij een alternative music tent in Eindhoven!

avatar van Cygnus
Het gruizige geluid van de twee voorgangers is hier zo goed als verdwenen. Is dat erg? Nee! Want wat zonder die laag gruis overblijft, is een verzameling pakkende gitaarpopliedjes.

Woutt
Die intro van Only Now..

avatar van Amicus
I Don't Know Where It Comes From Klinkt wel erg als Milow op de link van dit clipje........hint, hint

avatar van Amicus
Het clipje van Don't Know Where It Comes From heb ik weggehaald, het bleek een nummer van onze Belgische vriend Milow met het nummer ride te zijn.

Helaas kon ik geen vervangende clip vinden

avatar van evil23
De overdonderende, uitwaaierende shoegaze van de 2 prachtige platen Nowhere en Going Blank Again, mis je soms wel bij het beluisteren van opvolger Carnival Of Light. Maar toch is het album de moeite waard, want ook zonder de stevigere wall of sound laat Ride horen in staat te zijn tot het schrijven van pakkende, lekker in het gehoor liggende songs. En dat is knap!

avatar van BenZet
Muzikaal vind ik het prima in orde, maar de zanger vind ik toch wat te soft, wat de muziek beslist niet ten goede komt. Nog maar een paar keer luisteren voor een definitief oordeel.

avatar van Mjuman
Doet heel erg aan Britpop denken, richting Verve; zijn voorganger was al meer rock, maar deze doet nog sterker naar het einde verlangen.

Misterfool
Een verzameling lekker in het gehoor liggende popnummers. De spanning van de vorige twee albums ontbreekt echter. Desondanks heb ik me prima vermaakt met Carnival of Light.

Hier werd het inderdaad een tikkeltje minder, desalniettemin goed genietbaar.

Misterfool
Tsja, ik ben nu een tikkeltje bang om Tarantula te beluisteren. ik kan me namelijk wel vinden in de dalende lijn van de gemiddelden. Nowhere hebben de heren nog niet geëvenaard.

Misterfool schreef:
Nowhere hebben de heren nog niet geëvenaard.

En dat zullen ze ook niet doen (maar dat had je zelf reeds door).

avatar van luigifort
Het leidt toch nergens toe