Jonas Winterland - Berichten Uit de Schemerzone (2020)

Belgiƫ
Label: Evil Penguin

1. Laura (3:02)
  2. Overal Mist (3:17)
  3. Treuzelaars (2:58)
  4. Adelaar (3:00)
  5. Plaats Onder de Zon (3:31)

met Chantal Acda

6. Soms Kan het Waaien (2:20)
  7. Alles Komt Goed (3:42)
  8. Vaders en Zonen (3:53)
avatar van Wyverex
Ik heb Jonas gisteren voor de eerste keer gezien in Wetteren. Ondanks een technisch mankementje, was het alles wat ik er van verwacht of gehoopt had (kan ik niet zeggen van Mortier, die het dubbeloptreden vervolledigde). De nadruk lag op dit album, maar er was toch nog tijd om een aantal andere nummers te spelen.

Ondertussen heb ik dit album toch al drie maal beluisterd (op de terugweg naar huis), en ik vind het voorlopig echt fantastisch. Het is jammer genoeg wat kort uitgevallen, maar je krijgt er toch een boekje vol teksten en verhalen voor in de plaats.

Stem volgt, als het album wat gezakt is en ik een echte stem kan geven. Verwacht wel dat het een hoge stem zal blijven.

avatar van T.A.
Is dit niet een gewoon album?

avatar van Wyverex
T.A. schreef:
Is dit niet een gewoon album?

Naar mijn idee wel! Allemaal nieuwe liedjes. Ik denk dat het door de lengte als een EP is gecatalogeerd.
Standaard bij dit album zit er wel een boek(je)

avatar van AOVV
Toch één van de betere Vlaamse singer-songwriters van de laatste jaren, me dunkt. Zijn liedjes klinken lieflijk, en zijn teksten zijn doordacht, vaak ook met een kwinkslag. "Je kan beter mooi verliezen dan winnen zonder glans" uit opener Laura is daar al meteen een raak voorbeeld van. Ook ontwaar ik al 'ns een licht filosofische inslag, zoals in Treuzelaars: "Treuzelaars, treuzelaars, reizen dan misschien door minder landen; maar treuzelaars, treuzelaars, krijgen onderweg wel meer te zien".

Op Plaats Onder de Zon krijgt Jonas Winterland de hulp van Chantal Acda, al beperkt zij zich tot een rol op de achtergrond. Dit is wel een behoorlijk kort album, maar de liedjes nestelen zich in je hoofd, en hebben een aangename, spaarzame aankleding.

3,5 sterren