Mandy Marylane - Mandy Marylane (2020)

Folk / Blues
Label: Y & T

1. Romance Anonimo / The Dance (5:01)
  2. Ave Maria / Midnight Morgan (3:23)
  3. Summer Lovin' Blues (3:53)
  4. Etude No. 19, Opus 20 / The Sinking Sun (5:53)
  5. Estudios Sencillos No. 6 / Seventeen Men (3:48)
avatar van Lura
Zo’n half jaar geleden attendeerde Jim Wurster van Y&T Music mij al op de talentvolle zangeres Mandy Marylane uit Miami. Op dat moment stond ze op het punt haar debuutep op te gaan nemen in Room C van Criteria Studios in Miami. Hier namen legendes op als Aretha Franklin en James Brown, tevens geboortegrond voor albums als Layla and Other Assorted Love Songs van Derek and the Dominoes en Hotel California van Eagles.

Mandy begon op haar dertiende gitaar te spelen en ontwikkelde een stijl, waarbij ze slechts twee vingers gebruikte. Ze werd toegelaten tot de fameuze Berklee College of Music, maar koos echter om financiële redenen toch voor Miami Dade College, welke studie ze op het punt staat af te ronden. Hier leerde ze klassiek gitaar spelen.

Op haar debuutep Mandy Marylane bevatten vier van de vijf composities klassieke intro’s. Het best geïntegreerd is het bekende Romance Anónimo (waarschijnlijk afkomstig uit Spanje) in opener The Dance. Die Spaanse invloed hier is niet zo vreemd. De echte naam van de zesentwintigjarige Mandy is namelijk Ammanda Marie Pardiñas, wier voorouders uit Galicië komen. Ze heeft overigens het voornemen zich daar ooit te gaan vestigen.

Midnight Morgan wordt voorafgegaan door Schuberts Avé Maria, The Sinking Sun door Étude no. 19, opus 20 van Matteo Carcassi en Seventeen Men door Estudios Sencillos no. 6 van Cubaan Leo Brouwer. Bij vreemde eend in de bijt Summer Lovin’ Blues blijft een intro achterwege. Een compositie waaruit blijkt dat ze ook over de nodige kwaliteiten beschikt in het bluesgenre.

Mandy heeft een voorliefde voor oudere muziek, het begon allemaal ooit met Johnny Cash. Wat later werd ze beïnvloed door powerhouses als Grace Slick, Janis Joplin en Stevie Nicks en door songschrijvers als Leonard Cohen, Simon & Garfunkel en Donovan.

Ook Mandy beschikt over een imposante stem met de nodige vibrato. Daarnaast maakt ze op mij veel indruk met haar tijdloze composities. De songs werden zeer sober ingekleurd, alleen stem en klassieke gitaar en wordt er verder slechts een keer gebruik gemaakt van drums en tamboerijn.

De drums zorgen voor een marsritme in afsluiter Seventeen Men, wat Mandy schreef voor een Vietnamveteraan. Op empathische wijze verplaatst Mandy zich in de schoenen van deze oorlogsveteraan, die tijdens de Viernamoorlog zeventien tegenstanders doodde.

Net als onze eigen Pitou is ze eigenzinnig en weet precies wat ze wil, ze is van plan haar studie nog een vervolg te geven aan het Conservatorium van Amsterdam. Half januari bezoekt ze daar de open dag om zich te laten informeren.

Y & T Music blijkt trouwens een goede neus voor muziek te hebben, want lang geleden ontdekten ze The Mavericks en Arlan Feiles. Van laatstgenoemde werd diens debuutalbum trouwens geproduceerd door legende Tom Dowd. Mandy Marylane bevat tijdloze songs van een jonge zangeres met een oude ziel, die alles in zich heeft om een hele grote te worden.

Eventueel reeds te bestellen op WowHD : Mandy Marylane Mandy Marylane Extended Play on WOW HD NL - wowhd.nl