Desire Marea - Desire (2020)

Zuid-Afrika
Electronic / Pop
Label: Izimakade

1. Self Centre (1:20)
  2. Zibuyile Izimmakade (3:39)
  3. You Think I'm Horny (4:07)
  4. Tavern Kween (5:08)
  5. Thokozani (4:14)
  6. The Void (4:35)
  7. Uncle Kenny (3:45)
  8. Ntokozo (3:40)
  9. Studies in Black Trauma (9:55)

met Gyre

Tips zijn altijd welkom, extra leuk als die dan van zanger Nakhane afkomen.

Desire blijkt een avontuurlijk album dat heel af en toe raakvlakken vertoont met het werk van Nakhane zelf. Allereerst zijn het allebei queer-artiesten, maar hierin gaat Desire marea een stuk verder. Hij is veel explicieter in zijn uitingen. Qua stemgeluid hoor ik in sommige nummers ook overeenkomsten, dusdanig dat ik soms even denk 'doet Nakhane hier nu mee?' (You Think I'm Horny bijvoorbeeld).
Maar muzikaal gezien gaat Desire duidelijk weer een stap verder: het klink experimenteler.

Desire is een avontuurlijk album wat ongetwijfeld geen enorme potten zal gaan breken gezien de achtergrond van de artiest, het land van herkomst en toch ook wel het avontuur dat hier hoorbaar is, maar juist voor mensen die dat wel zoeken is het zeker een aanrader.

Een album dat nog wel even zal moeten bezinken om echt op waarde te schatten, maar dat dit een zeer bijzondere release in dit jaar is wil ik wel een feit noemen.

avatar van Culture VBJ
aERodynamIC schreef:
Tips zijn altijd welkom, extra leuk als die dan van zanger Nakhane afkomen.

Tips van Nakhane neem ik altijd serieus!
Dit is een heerlijk avontuurlijk album inderdaad, maar voor een beperkt publiek, waar trouwens ook niets mis mee is.
Voorlopig alleen streamen en geen fysieke LP/CD, denk ik...

avatar van aerobag
Toen Masimo een tijdje geleden het Gqom van FAKA tipte in het 'Afrikaans album van de week' - Topic was ik in eerste instantie niet zo onder de indruk. Deze release van een van de helften van het muziekduo FAKA liet ik daarom even langs me heen gaan, maar door wat lovende kritieken hier toch een kans gegeven. en dat is maar goed ook! Wat een gevarieerd en zeer ritmisch verzameling songs presenteert Desire hier aan ons! Prikkelende en meeslepende muziek en absoluut niet bang voor wat geslaagde experimentatie!

avatar van overmars89
Een tof experimenteel album. Ik ben de laatste jaren wel te paaien voor aparte electronica gemixt met aparte vocalen. Helemaal in mijn straatje..