Myrkur - Folkesange (2020)

Denemarken
Folk
Label: Relapse

1. Ella (3:54)
  2. Fager Som en Ros (2:50)
  3. Leaves of Yggdrasil (4:00)
  4. Ramund (3:28)
  5. Tor I Helheim (7:10)
  6. Svea (3:26)
  7. Harpens Kraft (3:19)
  8. Gammelkäring (3:28)
  9. House Carpenter (3:38)
  10. Reiar (3:46)
  11. Gudernes Vilje (3:56)
  12. Vinter (3:58)
avatar van gigage
Ik heb de single Ella gehoord maar ik weet niet of de volksliedjes onder metal zal gaan vallen. Maar je weet het nooit, de openingstrack op het vorige album staat ook in zwaar contrast met de tweede song. Het zou dan wel een hele brave metalhoes zijn want is ze nou aan't breien?

avatar van GaiusBertus
Dit is zo kvlt dat het niet 180 graden maar 360 graden gedraaid is en in plaats van black metal riffs weer louter lieflijke folkliedjes op de harp bevat

Maar serieus, 'pagan' is meer een genre waar Myrkur onder valt dan metal. Ik ben wel benieuwd naar dit album want de singles klinken wel allemaal wonderschoon tot nu toe.

avatar van gigage
Metal is het label door de invoerder op de site heel begrijpelijk gezien het verleden er is opgeplakt. Pagan valt daar ook onder maar de twee singles van deze folkloregezangen, hoewel mooi gespeeld, duidelijk niet. Ik ben ook wel benieuwd of ik het na 12 tracks nog steeds leuk zal gaan vinden en of ze dan haar band thuis laat op tournee. Kan best, dat deed Anneke van Giersbergen al eens en binnenkort Floor Jansen ook.

Metal? Ah, vandaar dat ik ze niet ken. Mijn kennis van dit genre is echt heel klein.
Maar Folkesange schijnt toch net even wat anders te zijn. Nou, waarom niet.........

............ en inderdaad: dit heeft niks met metal te maken. Het is begrijpelijk gezien het verleden, maar dit is dan toch duidelijk een zware koerswijziging of een prettig uitstapje.

Je moet van folklore houden wil je dit kunnen waarderen. Ik ben dat dus zeer zeker. Altijd een zwak gehad voor dit soort muziek uit welk land dan ook. Als Songfestival liefhebber waren deelnemers met etnische invloeden dan ook al snel favoriet.
Nu wil ik dit geen Songfestival noemen trouwens, maar ik wil ermee aangeven dat dit makkelijk en snel aanslaat bij mij.

ik kan me voorstellen dat mensen dit, net als de hoes, truttig vinden of zelfs een beetje naar Enya en consorten vinden neigen. Ik vind dan wel dat je deze band daarmee tekort doet.

Folkesange is lieflijk en de donkere en duistere wereld waarin we nu verkeren een zeer fijn, rustgevend lichtpuntje. Een houvast in bange tijden. In de tijd waarin we gesommeerd worden allemaal zoveel mogelijk binnen te blijven kan Myrkur met dit album troost bieden.

Mooi, heel mooi.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Myrkur - Folkesange - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Myrkur - Folkesange
Myrkur laat de donkere metal dit keer volledig achterwege en intrigeert met een album vol traditionele folk en Scandinavische folklore, dat anders klinkt dan andere albums in deze genres

Ik ben wel eens begonnen aan de muziek van Myrkur, maar werd samen met de rest van het gezin en de kat de gordijnen ingejaagd toen de Deense muzikante haar folksongs voorzag van onvervalste death metal. Op Folkesange is gitaargeweld geheel afwezig en kiest Myrkur voor traditionele Scandinavische folk. Ook dat is even wennen, maar al snel intrigeert en bezweert het enorm en word je meegezogen in de bijzondere muzikale wereld van Myrkur. Folkesange past op een of andere manier wel bij deze bijzondere tijd, maar het is ook muziek van een andere wereld. Bijzonder album.

Ik heb het wel eens geprobeerd met de vorige albums van de Deense muzikante Myrkur. Het zijn albums met mooie folksongs waarin donkere klanken worden gecombineerd met even mooie en heldere zang. Het zijn albums vol beeldende muziek die je meeneemt naar de donkere bossen in de noordelijker gelegen delen van Scandinavië. Prachtig, totdat Myrkur haar folksongs combineert met een ongelooflijke bak herrie.

Nu ben ik helemaal niet vies van een beetje gitaargeweld, maar de combinatie van traditioneel klinkende folksongs en alles verzengende death metal op de albums van Myrkur was me net wat teveel van het goede. Het ene moment luister je naar een vrolijk rondhuppelende en zingende roodkapje, het volgende moment naar een woest schreeuwende wolf, die het aan stukken gescheurde en met bloed besmeurde jurkje van Roodkapje voor zover het kan heeft omgeslagen. Ik hou best van contrast en van dynamiek, maar je kunt het overdrijven en dat is precies wat Myrkur deed op haar vorige albums. Naar mijn mening dan natuurlijk.

Op Folkesange heeft Myrkur, het alter ego van de Deense singer-songwriter, multi-instrumentalist, model en actrice Amalie Bruun, de metal (tijdelijk) afgezworen. Op de cover van het album zie je de vrolijk rondhuppelende en zingende roodkapje en de wolf is dit keer gelukkig nergens te bekennen. Het levert direct een totaal ander album op dan zijn voorgangers.

Folkesange is, zoals de titel misschien al wel aangeeft, een betrekkelijk traditioneel aandoend folk album, maar het is zeker niet het traditioneel aandoende folk album waarvan je er al stapels in de kast hebt staan. De folk van Myrkur is nog altijd Scandinavisch en folkloristisch en is betrekkelijk donker van aard. Dat moet ook haast wel wanneer je als alter-ego het IJslandse woord voor “darkness” hebt gekozen. Door het ontbreken van de metal gitaren, die vervangen zijn door traditionele akoestische instrumenten uit Scandinavië, klinkt Folkesange niet zo extreem donker als de vorige albums van Myrkur, maar het is nog steeds geen album dat het goed doet bij een aangenaam lentezonnetje.

Myrkur loopt met Folkesange het gevaar dat ze in het hokje Scandinavische folklore of, erger nog, in het hokje bij Enya en haar new age volgelingen, wordt geduwd. Het zou niet terecht zijn. De liefhebbers van de metal van haar vorige albums kunnen waarschijnlijk niet uit de voeten met het nieuwe album van Myrkur, maar een ieder die bij beluistering van de vorige albums geïnteresseerd opkeek, tot de apocalyptische gitaarmuren invielen, moeten Folkesange zeker eens proberen.

Ik ben normaal gesproken niet zo gek op traditionele folkmuziek en al helemaal niet op folklore, maar Folkesange van Myrkur is een interessant album, dat steeds weer een bijzondere sfeer weet op te roepen. Het is een sfeer die goed pas bij deze bijzondere tijden, maar Myrkur maakt ook muziek die zich langzaam opdringt, maar die de fantasie vervolgens steeds intenser prikkelt.

Het is een album dat is gemaakt met vooral traditionele muziekinstrumenten. Het zijn instrumenten die prachtig passen bij de mooie stem van Amalie Bruun, maar het zijn ook instrumenten die er voor zorgen dat dit fascinerende album zowel stokoud als modern klinkt. Een beetje anders dan je gewend bent waarschijnlijk, maar zeer interessant. Erwin Zijleman

avatar van Don Cappuccino
Dit is eigenlijk precies wat ik van Myrkur wilde horen: de blackmetal volledig de deur uit en de focus op folk. Ondanks dat ik blackmetal een warm hart toedraag was de uitvoering van dat subgenre door Myrkur ronduit matig tot middelmatig en kwamen de dromerige folkpassages met cleane vocalen daarin als kleine lichtpunten naar boven. Een plaat met alleen deze ''lichtpunten'' is dan ook heel erg goed nieuws. Een vrij simpele plaat, maar heel erg effectief in de uitvoering: Amelie's stem is echt prachtig op deze plaat.

avatar van Edwynn
Myrkur is een apart eendje in de metalbijt. Ik heb veel sympathie voor wat de dame achter dit project allemaal onder deze naam in elkaar knutselt. Met Folkessangen begeeft Amalie zich dan precies op dat terrein wat iedereen van haar zou verwachten. En dat is op het platgereden weggetje van de stemmige Scandinavische kampvuurliedjes.

Boeiend. Het is een fraai plaatje geworden.
Sprankelend en meeslepend in al zijn eenvoud. De parallel met Ulver is snel gelegd. Ik ben zeer benieuwd wanneer we haar eerste electronische escapade onder de naam Myrkur mogen verwachten.

Folkesange van Myrkur, echte naam Amalie Bruun, Deense, blijft op dit album ver weg van alles wat ook maar in de buurt zou kunnen komen van metal. Haar eerdere albums, Relapse, staan hier ook. En bij de naam Relapse gaan toch wel wat belletjes rinkelen, overigens een American label, wat ik een warm hart toedraag, mijn platenkast in ogenschouw nemende.

Maar deze dus, eigenlijk ontstaan een paar jaren geleden toen ze al een folk interpretatie gaf van een nummer. Met Folkesange duikt deze nachtegaal in de rijke wereld van Scandinavische traditionals met nu dus een eigen Myrkur jasje.

Geen metal, een gemis dus...welneen. Gezegend met sws al een prachtige heldere zuivere stem past dit alles wonderbaarlijk jazeker. Persoonlijk haar beste tot nu toe. Das persoonlijk ja, ik weet het. Maar vanaf opener Ella, mooi gezongen intro zonder muziek tot en met afsluiter Vinter een prachtig, ingetogen album, veelal ook met traditionele Scandinavische instrumenten ingespeeld. Genieten en huiveren, dat laatste dan absoluut in positieve zin. En de fraaie hoes geeft al aan welke kant we uitgaan, een lieflijk Noors landschap met eveneens een lieftallige dame in traditionele klederdracht. En idd, geen boze wolf te bekennen. Of te horen. Gedurfd album van een eigenzinnige dame die durft af te wijken van gangbare paden. Voor mij nu al een der fraaiste albums dit jaar.

Oh yes, ik weet dat we pas in April zitten. Maar toch...aanrader

avatar van lennert

Het is een mooie recensie waar ik het echt mee eens ben, maar vervang alsjeblieft 'death metal' met 'black metal'. De twee genres lijken heel oppervlakkig op elkaar als je het allebei herrie wilt noemen, maar qua uitvoering hebben Myrkur's vorige albums echt niets met death metal te maken

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prachtige stem die Myrkur, middeleeuwse begeleiding mooi gearrangeerd.

avatar van RuudC
Deze cd draai ik weer veel in de laatste dagen. Het troosteloze, mistige weer past echt ontzettend goed bij deze muziek.