Harem Scarem - Change the World (2020)

Canada
Label: Frontiers

1. Change the World (4:08)
  2. Aftershock (3:16)
  3. Searching for Meaning (3:52)
  4. The Death of Me (4:06)
  5. Mother of Invention (3:50)
  6. No Man's Land (3:54)
  7. In the Unknown (4:37)
  8. Riot in My Head (4:03)
  9. No Me Without You (3:47)
  10. Fire & Gasoline (4:07)
  11. Swallowed by the Machine (4:15)
avatar van Harlequin
Vanaf het eerste album was HS fantastisch. De tweede, Mood Swings, was wat mij betreft next level melodic rock en maakte ze voor mij onsterfelijk. Daarna bleef alles goed, nooit meer zo goed als Mood Swings, maar nog steeds heel goed. De 'Rubber' albums zijn in mijn ogen missers, maar daarna herstelde de band zich met 4 opeenvolgende sterke platen. Daarna hield het op voor mij. Ze nog wel voor het eerst live gezien in 2013 en dat was geweldig, maar de studio albums vanaf Human Nature (2006) deden me werkelijk niks meer. Voor mij was het allemaal 13-in-een-dozijn; simpele liedjes met weinig inspiratie.

Maar toen kwam de single Death Of Me van deze nieuwe plaat en dat raakte me ineens weer en toen de titeltrack uitkwam begon ik me te beseffen dat Lesperance & Hess heel misschien toch weer iets episch zouden gaan brengen met dit nieuwe album, maar eigenlijk durfde het niet te hopen. Vandaag kwam de plaat uit en meteen op repeat gezet.

Het is niet vergelijkbaar met Mood Swings omdat het gewoon heel anders is, maar Pete heeft z'n gitaarsound eindelijk weer lekker heavy en donker gemaakt en de dikke, typerende riffs en solo's vliegen je weer om de oren. Het tempo en de drive zitten er goed in op deze plaat waar anthem na anthem uit je speakers knalt. Het is als muzikant zijnde bijna ontmoedigend als je het vergelijkt met je eigen muziek, want deze mannen weten het te presteren om in letterlijk ieder nummer zo'n dik episch refrein te gooien dat het voelt alsof het je laatste dag op aarde is. En dit keer is het niet te zoet of sappig, maar gewoon lekker zwaar en groots zoals we dat vroeger gewend waren van de Canadezen. Harry blaast je weer weg met z'n fantastische stemgeluid en power en de backingvocalen van drummer Darren Smith (die overigens niet drumt op het album, maar wel bij de live-optredens) brengen in de refreinen de herkenbare HS sound terug.

Ik ben een blij mens. 5 jaar geleden kwam mijn andere favoriete rockband Toto met een album die al mijn verwachtingen oversteeg en nu doet HS hetzelfde. De singles waren veelbelovend, maar dit hele album is gewoon fantastisch! Wat mij betreft geen zwakke tracks en om nou echt favorieten te noemen is ook ontzettend lastig. Als ik dan toch moet kiezen ga ik voor de titeltrack Change the World en het godtergend episch hoopvolle nummer Mother Of Invention, maar deze hele plaat is werkelijk waar 45 minuten genieten voor iedere liefhebber van de band en melodieuze anthem rock in het algemeen.

Harem Scarem bleef voor mij, ondanks de zwakkere albums, voor mij altijd ongeevenaard in de melodieuze anthem-rock en met dit album hebben ze wat mij betreft een van de beste albums neergezet in hun carriere. De Canadezen kunnen hebben ergens een brok inspiratie vandaan getoverd waar je als band alleen maar van kan dromen en zichzelf volledig overtroffen. Ik vrees dat alle andere muziek voor mij de komende tijd even betekenisloos gaat zijn en deze nog wekenlang op repeat blijf staan. Grandioos!

Dit is de eerste plaat sinds het debuut (Moon swings pakt me gewoon niet) waar ik behoorlijk van onder de indruk ben. Zwakke tracks zijn niet aanwezig .Searching for Meaning is op dit moment mijn favoriet. Ga ze 7 Juni in Helmond bekijken.

avatar van lemon
Wat een lage score (3.30) voor dit top album van Harem Scarem. Ik sluit me helemaal aan bij de review van Harlequin, op één ding na: ik vond het vorige album United ook heel sterk. Hopelijk zetten ze deze lijn door en volgt er nog meer moois.