Jack Poels - Blauwe Vear (2020)

Folk / Pop
Label: Snowstar

1. In de Achtertuin (2:54)
  2. Kermis in de Hel (3:56)
  3. Elf Oaver Elf (3:08)
  4. Verder, Verder (3:30)
  5. Zwoar & Breakbaar (2:59)
  6. Chaufeur (3:30)
  7. Als ’n Kiend (3:51)
  8. Van Leave Gadde Doed (2:52)
  9. Blauwe Vear (4:06)
  10. Op en Neer (4:04)
  11. Kersebloesem (3:23)
  12. Later (3:12)
avatar van h.vanberlo
Werkelijk een prachtig album van Jack Poels.
12 Liedjes in m'n eigen taal met teksten o zo herkenbaar.
Hartverwarmend in deze bizarre tijd.

avatar van WoNa
Jack Poels als 'Le Penseur'. En waarom niet? Voor mij is Jack Poels Rowwen Hèze en in het rond vliegend bier op de polka's als 'Bestel Màr'. Muziek met vele, vele fans, maar niet voor mij.

Met Blauwe Vear komt Poels met zijn eerste solo album en zoals dat, vind ik, hoort, komt hij met een totaal ander werk dat hij met zijn band doet. (Zover ik weet, dan.) Op het album komt hij met gedachten, inzichten en gedeelde overpeinzingen. Dus 'Le Penseur' is een terechte opmerking gebaseerd op de foto op de hoes en de inhoud.

Heb geduld, ren niet weg, maar ik ga met deur in huis vallen. Blauwe Vear is geen groot en ook geen groots album. Poels houdt het bewust heel klein en schept daarmee een breuk met de muziek van zijn band. Ook heeft Poels geen uitzonderlijk bijzonder album gemaakt. Voor hem persoonlijk wel, maar niet in algemene zin. Dat klinkt negatief, maar dat ga ik hier nu ombuigen.

Wat Jack Poels voor elkaar heeft gekregen, is het maken van een bescheiden album dat boeit van begin tot eind. De zacht gezongen liedjes vertellen allemaal een verhaaltje dat mooi is om te volgen, terwijl op de achtergrond de akoestische gitaren van Poels en B.J. Baartmans samen vlechten, uit elkaar vloeien, om weer samen te komen. Dit subtiele spel gaat een plaat lang door zonder een moment te vervelen.

Het Limburgse accent, dat mij (sorry mensen) niet altijd bekoord, is een deel van het product. Het klinkt volkomen natuurlijk en maakt Blauwe Vear juist iets meer bijzonder. De gezongen verhaaltjes juist iets authentieker. Je ziet Poels in zijn achtertuin zitten, op café gaan en de volgende ochtend aan zijn keukentafel overpeinzend dat die actie toch niet zo'n goed idee was, achteraf. De avond en nacht zelf waren vast te leuk.

Tekst en muziek passen dus goed bij elkaar. In de teksten blijft Poels heel dicht bij huis. Het is totaal voorstelbaar dat hij het allemaal heeft gevoeld én beleefd. Dat is heel iets anders dan het betere gooi en smijtwerk, waar hij voornamelijk om bekend staat.

Blauwe Vear is een album om naar te luisteren, te ondergaan en in onder te dompelen. Wie dat doet, komt in het ritme van de plaat en de verhalen die worden bezongen. Doe dat en er is direct sprake van een luisterervaring.

De recensie staat ook op mijn WoNoBloG.