Tony Allen & Hugh Masekela - Rejoice (2020)

Verenigde Staten / Zuid-Afrika
Jazz
Label: World Circuit

1. Robbers, Thugs and Muggers (O'Galajani) (4:35)
  2. Agbada Bougou (5:26)
  3. Coconut Jam (3:31)
  4. Never (Lagos Never Gonna Be the Same) (3:53)
  5. Slow Bones (5:49)
  6. Jabulani (Rejoice, Here Comes Tony) (5:41)
  7. Obama Shuffle Strut Blues (4:40)
  8. We've Landed (4:38)
Het oude werk van Hugh Masekela en Tony Allen is mij niet bekend. Toen ik de hoes zag dacht ik gelijk aan een oud album, maar er stond toch echt 2020.

Nou, dan ik gelijk al zeggen dat dit een zeer geslaagde jazz-plaat is met wat wereld-invloeden. Fris, en doet me een beetje denken aan Fela Kuti, maar die vergelijking is wellicht ietwat te gemakkelijk.

De drums van Allen vallen op, en zijn goed hoorbaar, waardoor het album lekker doordendert.

Ja, het is afgemaakt na de dood van Masekela, maar het voelt nergens goedkoop of zo. Mijn gevoel zegt dat het met respect is vervolmaakt.

Absoluut een zeer fijn album.

avatar van Poles Apart
Allen zat jarenlang in Fela Kuti's band.

Je zal hem ook kennen van the Good, the Bad & the Queen. Opgenomen in 2010, dus toch een beetje oud (al is het dan meer recent afgemaakt).

Poles Apart schreef:
Allen zat jarenlang in Fela Kuti's band..

Vandaar ook dat de vergelijking wat gemakkelijk is

avatar van Poles Apart
Goed interview trouwens met Allen over dit album en z'n jaren met Kuti en Damon Albarn: Tony Allen: Afrobeat’s master on Hugh Masekela, Damon Albarn and friction with Fela Kuti.

avatar van Zwammer
Fijne plaat om tijdens het thuiswerken aan te zetten. Wat mij betreft zitten de sterkere nummers aan het einde. Slow Bones en We've Landed zijn vooralsnog mijn favoriete nummers. Ik wist trouwens helemaal niet dat Hugh Masakela al overleden was, dat geeft het album nog meer lading.