Lonnie Donegan - The Best Of (1988)

Folk
Label: Pickwick

1. Rock Island Line (2:39)
  2. Tom Dooly (2:39)
  3. Jack O'diamonds (2:09)
  4. Putting on the Style (1:59)
  5. Wabash Cannonball (4:58)
  6. I'm Alabammy Bound (3:18)
  7. Wreck of the Old '97 (2:26)
  8. Battle of New Orleans (2:41)
  9. Bring a Little Water Sylvie (2:27)
  10. Nobody Loves Like an Irishman (3:11)
  11. Michael Row the Boat Ashore (2:30)
  12. Gambin'man (1:59)
  13. Nobody's Child (1:53)
  14. San Miguel (3:34)
  15. Talking Guitar Blues (3:18)
  16. Jimmie Brown the Newsboy (2:50)
  17. Does You Chewing Gum Lose It's Flavour (3:24)
  18. My Oldman's a Dustman (3:21)
  19. Cumberland Cap (2:00)
  20. Don't You Rock Me Daddy-o (1:44)
  21. Grand Coulee Dam (2:40)
  22. Have a Drink on Me (2:47)
avatar van BoyOnHeavenHill
Een aardige compilatie van het werk van Lonnie (Anthony) Donegan (1931-2002), de man die vanaf eind jaren veertig invloeden uit de folk, de jazz en de Amerikaanse blues combineerde tot een geheel eigen geluid en daarmee in de tweede helft van de jaren vijftig een enorm succes had en de Engelse hitlijsten domineerde. Zijn populariteit berustte daarbij niet alleen op zijn muzikale kunnen, maar ook op het feit dat de bezetting van zijn ensemble (kleine drumset of "wasbord", contrabas, gitaar en/of banjo) zó simpel en goedkoop was dat beginnende muzikanten daarin al gauw de inspiratie vonden om met beperkte financiële middelen toch een eigen groep op te kunnen richten. Zo begon bijvoorbeeld ene John Lennon in maart 1957 een skifflebandje genaamd The Quarrymen, maar ook Jimmy Page zag het licht toen hij eind 1955 Donegans eerste hit Rock island line op de radio hoorde, en Jon Anderson begon zijn muzikale carrière op het wasbord in Little Johns Skiffle Group.
        Voor de luisteraar van nú is dit misschien muziek uit een voorbije tijd, want aan de overkant van de oceaan waren Elvis Presley, Chuck Berry, Buddy Holly en Jerry Lee Lewis op dat moment al bezig om het aanzien van het muzikale landschap definitief te veranderen, en toen de Beatles eenmaal doorbraken was het met het top-40-succes van Donegan praktisch afgelopen. Toch is deze muziek nog altijd zeer beluisterbaar vanwege de frisse en scherpe arrangementen, de respectvolle behandeling van Amerikaanse traditionals, en Donegans heldere en levenslustige stem die mij steeds weer in een opperbeste stemming brengt, zodat ik zelfs om comedy-songs als Does your chewing gum lose its flavour on the bedpost overnight? en My old man's a dustman wel kan lachen.
        Deze CD bevat 11 van Donegans 16 Engelse top-10-hits van tussen 1955 en 1962 (inclusief zijn drie nummer-1-hits), aangevuld met 4 albumtracks van zijn debuutalbum Lonnie Donegan showcase (1956), 4 B-kantjes, een #14, een #19 en een flop. Als zodanig geen ultiem hitoverzicht, maar wel een aardige verzamelaar die een goed idee geeft van waarom deze man en deze muziekstijl ooit zo beroemd waren – en eigenlijk ook nog steeds beroemd zouden moeten zijn. (Mijn Windows Media Player haalt bij deze CD trouwens de gegevens van een ander album op, Lonnie Donegan – king of skiffle, hoewel dát album in sommige versies slechts 19 nummers in een andere volgorde heeft, en sowieso zullen er van deze man wel talloze budgetcompilaties met de woorden king en skiffle in de titel bestaan.)