Hexvessel - Kindred (2020)

Finland
Folk / Rock
Label: Svart

1. Billion Year Old Being (7:03)
  2. Demian (3:40)
  3. Fire of the Mind (3:11)
  4. Bog Bodies (4:06)
  5. Sic Luceat Lux (1:41)
  6. Phaedra (3:25)
  7. Family (1:13)
  8. Kindred Moon (5:08)
  9. Magical & Damned (4:24)
  10. Joy of Sacrifice (4:44)
avatar van Sater
Mat McNerney is een druk man. Hij zingt in de postpunkgroep Grave Pleasures, was eind vorig jaar te horen op de black metalknaller Demon Solar Totem van The Deathtrip en bracht begin 2019 het onderschatte All Tree uit met zijn meest persoonlijke project: de Finse ‘psychedelic forest folk’-band Hexvessel. En nu is er dan Kindred; album nummer vijf.

Na een uitstapje op Century Media is Hexvessel weer terug op het vertrouwde nest, want Kindred verschijnt – net al de eerste twee platen – op het Finse undergroundlabel Svart Records. Anders dan je zou verwachten betekent dit niet per se een terugkeer naar ‘het oude geluid’. Kindred is eerder een optelsom van alle platen tot nu, wat voor een gevarieerd resultaat zorgt.

Opener ‘Billion Year Old Being’, is een lofzang op de onvergankelijkheid van de aarde en vat de veelzijdigheid van Hexvessel perfect samen. Het nummer begint met traag dreigend gitaargetokkel en spookachtige zang, gaat abrupt over in psychedelische rock – compleet met Manzarek-orgels en King Crimson-achtig gefreak – en eindigt met een prachtige folkmelodie die niet had misstaan op Opeths Heritage.

De band blijft daarna in psychedelische sferen met het door een bluesriff gedragen ‘Demian’, dat is geïnspireerd op de gelijknamige roman van Herman Hesse. Door de effecten over de zang doet het nummer denken aan Wovenhand. Daarna neemt de band gas terug met de Coil-cover ‘Fire of the Mind’, live opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis in Finland, dat getuige het drumgeluid over een fantastische akoestiek beschikt. Het met trompet opgesierde noir jazz uitstapje ‘Bog Bodies’ laat weer een andere kant van de band horen.

De tweede helft van het album brengt een lichte verandering in geluid. Niet geheel toevallig, want de laatste vier nummers zijn geschreven met hulp van Andrew McIvor. Deze speelde in het verleden met McNerney in de avantgardistische black metalband <code> en had ook een grote rol op All Tree. Zijn inbreng zorgt voor een lichter en meer folkachtig geluid. Op ‘Magical and Damned’, klinkt de band zelfs toegankelijker dan ooit. In de verte doet dit nummer denken aan de Nick Cave van rond de eeuwwisseling, maar dan gezongen door McNerney, die gezegend is met een uniek stemgeluid. Hij kan zowel prachtig de hoogte in, als dieper, meer gedragen, zingen.

Door deze tweedeling in sfeer (en de relatief korte speelduur van 38 minuten) voelt Kindred misschien niet helemaal aan als een volledig album, maar gezien de kwaliteit van het gebodene is dat slechts een detail. Wat vooral beklijft is het ogenschijnlijke gemak waarmee Hexvessel invloeden uit de Britse folk, psychedelica, (doom)metal en progrock tot één geheel smeedt en weet te verweven met een concept waarin duistere spiritualiteit en de mystiek van de natuur de boventoon voeren. Een perfecte luisterplaat om eens goed voor te gaan zitten.

avatar van lennert
Laatste album in een intrigerende marathon, maar of ik ooit echt fan ga worden zal de toekomst nog moeten uitwijzen. Misschien dat een goed liveoptreden me echt over de streep gaat trekken, als de toekomst dit nog toelaat. Kindred heeft in ieder geval wel een hoop moois, waarbij vooral een track als Billion Year Old Being heel erg positief er uit springt. Naargeestige naar occult-rock neigende sfeermuziek die ik heel graag mag horen. Fire Of The Mind is zelfs een van de mooiste songs die de band tot nu toe heeft uitgebracht. Tegen het einde viel het materiaal me gisteren ietwat tegen, maar bij herbeluistering vandaag heb ik hier weinig bezwaar meer tegenin te brengen. De melancholische, soms tegen het valse aanzittende klanken, doen me aan een band als Hammers Of Misfortune denken en mits ik in de juiste stemming ben, kan ik dit goed hebben. Uiteindelijk is Kindred een vrij rustig luisteralbum, maar de dreigende ondertonen voelen alsnog lekker 'heavy' aan.

Hexvessel is geen band die ik 'even lekker' op zet, maar ik heb toch net geld overgemaakt via Bandcamp om Kindred aan te schaffen. Het is een prima soundtrack voor een duistere december 2020 maand met constant hoge kwaliteit. Een verhoging sluit ik ook niet uit.

Eindstand:
5. When We Are Death 3*
6. No Holier Temple 2,5*
Gemiddelde: 3,5*

avatar van RuudC
Lang getwijfeld tussen 4 en 4,5*. Met Kindred keert Hexvessel wel terug naar het niveau waar de band mee begon. Bij vlagen is dit album erg sterk, maar toch staan er wat nummers op die echt te weinig doen om die extra halve ster te verdienen. Daarom eindigt deze nipt achter de Iron Marsch EP en mag de band best trots zijn op haar oeuvre en waar het nu staat. Grappig dat dit album overigens wel fris aanvoelt terwijl het qua geluid heel dicht tegen het debuut en No Holier Temple aan zit. Misschien komt het wel door de space invloeden van Iron Marsch en vooral de poging om hip te klinken op When We Are Death dat dit goed valt. Dit is weer op en top mysterieuze, duistere folkrock. Ik kan erg genieten van de teksten en stem van Matt McNerney. De instrumentatie is ditmaal niet opzettelijk vals, maar 100% lijkt het ook niet te zijn. Ook dat zorgt voor een aangename spanning. De opener Billion Year Old Being is er eentje om in te lijsten. Ik ben blij dat ik dit album alsnog een kans gegeven heb.

Eindstand:
1. No Holier Temple