Against All Logic - 2017 - 2019 (2020)

Electronic / Dance
Label: Other People

1. Fantasy (5:11)
  2. If Loving You Is Wrong (3:56)
  3. With an Addict (7:04)
  4. If You Can't Do It Good, Do It Hard (3:57)

met Lydia Lunch

5. Alarm (1:51)
  6. Deeeeeeefers (5:49)
  7. Faith (6:59)
  8. Penny (6:40)
  9. You (Forever) (3:55)
avatar van davevr
Opening Fantasy klinkt als " wat als Aphex Twin opgegroeid was met Rihanna en Beyoncé te luisteren", wat een aha-erlebnis is. Ik had wel in die wereld kunnen opgroeien. Binnenknaller.

If loving you is wrong, die mengeling van soulachtige vocals met softere beats is mooi. Echt mooi.

"With an addict " met die verwijzingen naar hip hop (and you don't stop) en die oude jungle invloeden is echt goed.

"If you..." dan, Lydia Lunch was ik al zot van toen ik ze tegenkwam op Death Valley 69 met SY op mijn veertiende, en hier staat ze dan opeens met de heilige Nicolas. Klinkt alsof hij terug in de tijd gaat, begin jaren 90 sound, mengeling van Electro-eighties met heel vroege Chemical Brothers. Dit is echt een dancefloorkiller. Kompass om 8 uur 's ochtends.

"Alarm" is dan ook een logisch gevolg. Doet me tevens denken als iets gemaakt voor de Zenker Brothers op bestelling. Donker, en veel breaks, Londen tot Berlijn.

Deeeeeefers gaat verder op dat elan. Dit is dus zowaar een dance/breaks drieluik. Met die zware synth die door blijft gaan en dan die bas. Doet me denken aan the Klinik, Acid/New Beat.

Faith zorgt voor wat ademruimte, beats and clicks. Dezelfde synth komt wat door. Het wordt niet vrolijk of uplifting. Die stemmen vind ik mooi, maar het minste nummer. Maar na die drie voorgaande misschien wat voorbarig. Dit kan groeien.

Penny is wat zachter, stevig ritme en doet me denken aan Aphex (weeral) ten tijde van XTAL en zo.

You forever is meer reguliere Jaar. Zachte, super heldere geluiden. Crispy sound en toch de warmte, die samples die perfect zitten. Bloedmooi vind ik dit.

Kortom, misschien zakt ze nog, misschien stijgt ze nog maar dit is een betere en vooral consistentere plaat dan de vorige. Jaar laat zien dat hij nog steeds volop in de voorhoede van het peleton zit. Hij gaat mee met het teruggaan naar de geluiden van begin jaren negentig (zie ook Ross from friends en zo) maar hij recycleert ze niet gewoon maar maakt er iets van. Voor mij is dit de beste plaat van het jaar tot nu toe. Ga ik ze veel opzetten als ik een boekje in de zetel lees? Mijn vriendin slaat mij dood. Te druk, te dansvloer. Maar in de auto /op de fiets/op de dansvloer?

Bring it on