Pantha du Prince - Conference of Trees (2020)

Duitsland
Electronic
Label: Rough Trade

1. Approach in a Breeze (10:46)
  2. Transparent Tickle Shining Glace (5:59)
  3. Holding the Oak (3:42)
  4. When We Talk (6:21)
  5. Roots Making Family (5:48)
  6. The Crown Territory (5:50)
  7. Supernova Space Time Drift (11:11)
  8. Silentium Larix (7:13)
  9. Pius in Tacet (5:39)
  10. Lichtung (12:00)
avatar van Ataloona
Ik ben mild enthousiast. Weber haalt lichtjes zijn voet van het elektronische gaspedaal; kiest meer voor cello en strijkwerken als geluidsvulling, en breidt zijn kenmerkende akoestisch geluidspalet uit met nog meer slagwerk op van alles dat maar van hout gemaakt is. Verder zou het natuurlijk ook geen Pantha du Prince-album zijn zonder de nodige dosis bellen, marimba's en een zacht bedje van fuzzy elektronica. Dat levert een rijke en intrigerende textuur op waarnaar ik met bewondering kan blijven luisteren. Ik heb het gevoel dat hij nog niet eerder zo'n natuurlijke balans tussen akoestiek- en elektronisch geluidspalet heeft weten te bereiken. Jammer genoeg doet Weber daar op een gegeven moment zelf afbreuk aan door ook ditmaal zijn immer terugkerende minimal house-beats niet thuis (of op de dansvloer) te laten.

Vanaf ongeveer halverwege ''Conference of Trees'' komen de toch wat generieke beats voor het eerst tevoorschijn, om evenzo niet meer te verdwijnen. Ook met die beats op de achtergrond blijven de composities interessante percussie-structuren en harmonieuze klankexperimenten in zich herbergen, maar het doet enigszins afbreuk aan de de kracht van de eerst helft van het album. Terwijl ik het idee heb dat de latere composities een tikkeltje beter zijn. Zeker een ''Supernova Space Time Drift'' steekt knap in elkaar, maar de beats leiden soms af. Wel moet ik zeggen dat de beats zoals gebruikt in ''Pius in Tacet'' erg goed matchen met de houten percussie en dat geval wél van enige toegevoegde waarde kunnen zijn.

Ik bungel vooralsnog ergens tussen een 3,5 en een 4,0*.