Caravan - Back on the Tracks (1998)

Alternatieve titels: Live on the Continent | Tivoli Utrecht, the Netherlands, 27 September 1997

Label: The Continental Caravan Campaign

1. Memory Lain, Hugh (5:59)
  2. Headloss (5:24)
  3. It's a Sad, Sad Affair (3:13)
  4. The Dog, the Dog, He's at It Again (6:30)
  5. Cold as Ice (6:14)
  6. Somewhere in Your Heart (6:17)
  7. Travelling Ways (4:09)
  8. I Know Why You're Laughing (5:40)
  9. Liar (6:45)
  10. Nine Feet Underground (18:03)
  11. Behind You (6:21)
  12. It's Not Real (6:18)
  13. For Richard (11:33)
  14. Golf Girl (5:47)
  15. If I Could Do It All Over Again, I'd Do It All Over You (3:39)
avatar van BoyOnHeavenHill
Een dubbel-CD met daarop het concert dat Caravan op 27 september 1997 in Tivoli gaf. Natuurlijk met Pye Hastings, Richard Coughlan en Geoffrey Richardson, en verder met Doug Boyle op sologitaar, Jim Leverton op bas en Simon Bentall op percussie (waar ik zelf amper iets van hoor), maar het leukste is dat Dave Sinclair op het oude nest is neergestreken en zijn karakteristieke orgeltje weer in het totaalgeluid kan mengen. Naast Sinclair zijn Richardson en Boyle hier het opvallendst aanwezig: de eerste omdat zijn viool de melodie altijd zo subliem vleugels kan geven, de tweede omdat hij aan veel nummers een behoorlijk stevig sologitaargeluid toevoegt, iets dat ik op voorhand voor deze muziek niet zo geschikt zou hebben gevonden maar dat uiteindelijk toch wonderwel past.
        Van de 15 nummers (eigenlijk 14, want in de studioversie op For girls... vormen Memory Lain, Hugh en Headloss één tracknummer) komen er 7 van de "klassieke" albums (1969-1973), 7 van het recente (en uitstekende) The battle of Hastings (1995) en één van Better by far uit 1977. Uiteraard zijn Nine feet underground en For Richard de showstoppers, maar de springerige plaatopener Memory Lain, Hugh en het spannende It's not real zijn eveneens hoogtepunten. Het geluid is aangenaam en warm maar niet erg fel of geprononceerd, en wanneer ik het op gematigd volume afspeel vind ik vooral de leadzang wat te weinig op de voorgrond treden (hetgeen met de dunne stem van Hastings toch al gauw het geval is). Desalniettemin zal de liefhebber hier toch wel de volle 100 minuten van genieten, want ook na bijna 30 jaar lijkt deze band er nog altijd evenveel plezier in te hebben, en aan het magnifieke repertoire zal het natuurlijk niet liggen.
        Hoewel volgens de hoes een Limited Edition is deze CD gewoon in de winkel verkrijgbaar, maar bij het concert van Caravan in de Boerderij in oktober 2012 werd hij gratis aan alle bezoekers uitgedeeld door Jasper A. Smit van CoCaCamp aka The Continental Caravan Campaign, de Caravan-fanclub. Waarvoor hulde.