Shabaka and the Ancestors - We Are Sent Here by History (2020)

Verenigd Koninkrijk / Zuid-Afrika
Jazz / Wereld
Label: Impulse!

1. They Who Must Die (10:10)
  2. You’ve Been Called (6:29)
  3. Go My Heart, Go to Heaven (6:41)
  4. Behold, the Deceiver (6:01)
  5. Run, the Darkness Will Pass (4:08)
  6. The Coming of the Strange Ones (6:28)
  7. Beast Too Spoke of Suffering (2:58)
  8. We Will Work (On Redefining Manhood) (5:24)
  9. ’Til the Freedom Comes Home (7:06)
  10. Finally, the Man Cried (5:48)
  11. Teach Me How to Be Vulnerable (2:45)
avatar van spoon
Wat een album!!

avatar van Dreten Bukgat
shabaka is als makaya... die kunnen niets verkeerd doen...

avatar van Nr.4
Heerlijke plaat wederom van king Shabaka. Deze combinatie met The Ancestors vind ik heel prettig.

avatar van Bartjeking
Op de valreep van het jaar deze plaat nog ontdekt (dankzij de vele jaarlijstjes). Luister per jaar slechts een handvol nieuwe platen uit dit genre, maar denk dat deze de lijst gaat aanvoeren. Vlak voor 'Dark Matter' van Moses Boyd.

avatar van AOVV
Heerlijke plaat van Shabaka Hutchings en zijn Zuid-Afrikaanse band The Ancestors. Als de hoes er nog niet inspirerend genoeg uitziet, luister dan zeker 'ns aandachtig naar de teksten van zanger Siyabonga Mthembu, die handelen over gelijkheid, rechtvaardigheid en maatschappelijk bewustzijn (de klimaatkwestie wordt bijvoorbeeld aangeboord).

Maar ik vind het vooral op instrumentaal vlak genieten. De albumtitel verwijst naar het cultureel erfgoed van de band, te vinden in het broeierige en fascinerende Afrikaanse milieu. De chant-achtige vocalen van Mthembu komen erg bezwerend over, de percussie is heerlijk nerveus op z'n Afrikaans, en Shabaka zelf heerst op zijn tenor sax. De momenten waarop hij het duel aangaat met de alt sax van collega Mthunzi Mvubu zijn om duimen en vingers bij af te likken, héérlijk!

Deze plaat groovet, wanneer ze gedaan is, nog een tijdje door in mijn hoofd, en ondanks de serieuze thematiek kan ik een glimlach niet onderdrukken. Leve het spelplezier!

4 sterren