Driftwood - Only Fighters Left Behind (2020)

Belgiƫ

5. Avalon (4:47)
  6. Lavaland (5:07)
  7. Framework (4:05)
  8. Ridge Fight (3:44)
  9. Lovers of a Different Kind (3:38)
  10. Whiplash (5:08)
  11. Sweet Messiah (7:30)
avatar van Lura
Knock, knock, knock!
SOMETHING'S COMING UP!
All good things come in t(h)rees.

Zo maakte het trio D R I F T W O O D kort en bondig de release van hun debuutalbum Only Fighters Left Behind eind vorig jaar op de sociale media bekend.

Het initiatief tot de vorming van het trio kwam van Sam De Bock, die in het dagelijks leven een succesvol architect is. Naast zijn fascinatie voor materiaal en ruimte voelde hij altijd al de drang om in het dagelijkse leven ook andere domeinen van intensiteit en creativiteit te verkennen. Heel lang vond hij zijn toevlucht in sporten en extreme outdoor activiteiten, maar de laatste jaren nam een hevig verlangen om muziek te maken het over.

In 2016 gaf hij eindelijk gehoor, na een gesprek met een goede vriend, aan die interne roep en zat hij van ’s avonds laat tot diep in de nacht in een oude loods, omringd door akoestische schermen, muziek te maken. Enkele jaren verstreken en bleef hij telkens naar die oude loods terugkeren om zijn expressie in de muziek te onderzoeken. Gaandeweg kwamen er twee belangrijke mensen bij, Sam Janssens van And Then Came Fall en Patricia Vanneste (v/h Balthazar en Hydrogen Sea).

In trio werkten ze alle songs tot in detail uit. Hun eigengereide composities hebben raakvlakken met Massive Attack, Tricky, Lamb en zelfs Tom Waits. De eerste associatie die ik had met hun muziek was met Broken van Soulsavers en dan met name het nummer Unbalanced Pieces.

Veelal stralen de songs een beklemmende, confronterende sfeer uit, maar kunnen bij tijd en wijle ook dromerig klinken. Tekstueel zijn het niet de meest vrolijke onderwerpen ; verlies, angst, tekortkoming en afschuw. Een prominente rol is weggelegd voor het strijkkwartet Cordette Quartet, onder andere bekend van hun samenwerking met Warhaus.

Dit fascinerende debuut zal op gepaste wijze aan het publiek voorgesteld gaan worden op een speciale dag, 29 februari. Het optreden zal plaatsvinden in een zelfgebouwde, tijdelijke schouwburg. Op exact dezelfde plek waar Sam de voorbije jaren de inspiratie vond voor de songs, de oude loods die intussen een opfrisbeurt kreeg. Only Fighters Left Behind is het meest intrigerende album, dat ik tot nu toe dit jaar hoorde.

D R I F T W O O D live:

29-02 ZELE (B) : Eventhall JURI

avatar van brt
brt
Nav deze ronkende recensie de twee alvast vrijgegeven singles beluisterd maar helaas haak ik af. Vooral op de stem / manier van zingen van de zanger die in mijn beleving vooral zingt alsof hij anders probeert te klinken dan hoe hij uit zichzelf klinkt. Een maniertje dus; zoals een van de zangers van Balthazar (die van Warhaus) dat ook doet. Het staat voor mij de muziek en de beleving in de weg. Ik zal het nog een draaibeurt geven als het album uitkomt, maar ik vrees dat ik niet ver ga komen.

avatar van MarcelNL64
Na twee keer luisteren ben ik juist erg positief.
Ik weet niet of ik hier schaamteloos teksten mag citeren, maar kwam op de site subjectivisten.nl een recensie van deze band tegen waarvan het onderstaande deel uit maakte;

"Een dromerig, troostvol en licht mysterieus amalgaam van neoklassiek, trip hop, bluesrock, jazz, dub, pianomuziek en avant-garde. Je moet het daarbij ergens zoeken tussen Mark Lanegan, Tricky, Lamb, Woodkid, Flying Horseman, The The en Massive Attack ten tijde van Craig Armstrong. Het is een meesterlijk droomdebuut geworden, waarbij ze eigenlijk de belofte meteen al voorbij zijn.

Hierin stonden meer dan genoeg dingen die ik interessant vind dus direct geluisterd en voorlopig zeker 4 sterren waard, mogelijk stijgt dit nog.

avatar van brt
brt
Heb het hele album geluisterd. Complimenten voor de prachtige productie. Ik blijf problemen houden met de manier van zingen van de zanger, alhoewel het ook wel went, en de afwisseling met de zangeres voor variatie zorgt. Het is zeker kundig gedaan allemaal. Niet helemaal mijn cup of tea (toch door de zanger vooral) maar zeer zeker een debuutalbum waar ze trots op kunnen zijn.

avatar van muziekobsessie
tja de bandnaam is natuurlijk een nummer van meester Perry Blake's 2e album Perry Blake - Still Life (1999)
nou ben ik zo'n ongelofelijke fan van Perry blake dat ik zelfs een aftreksel als Driftwood leuk vind. Heerlijk dromerig, akoestische strijkers in combi met electronica werkt bij Driftwood eveneens goed. Ff lekker wegdromen in je tuinstoel in t zonnetje, mp3 speler, drankje erbij, ogen dicht en driftwood op je in laten werken!!
Wat is die Perry Blake toch ongelofelijk onderschat. Ooit wordt hij de nieuwe Nick Drake...de fransen weten 't allang nou wij nog
toevallig is blake's schitterende live album in Brussel opgenomen met compleet orkest.
probeer die is en je bent verkocht Perry Blake - Live at Cirque Royal, Nuits Botanique, Brussels (2001) driftwood staat erop