Ella van der Woude - Solo Piano (2020)

Neoklassiek / Pop
Label: Snowstar

1. Bye Bye Little House (3:22)
  2. Prélude Au Réveil D’une Ville (3:21)
  3. Fear of Sleep (2:33)
  8. Low (2:50)
  9. Recessional (5:41)
  10. Adieux (4:33)
avatar van Lura
Sinds 2014 werkt de Zwitsers/Nederlandse componiste Ella van der Woude gestaag aan haar carrière. Ze maakte onder andere deel uit van House en Amber Arcades, in de laatste speelde ze synthesizer en keyboards. Solo bracht ze in 2016 onder de naam ELLA de gelijknamige dream pop/triphop EP uit in samenwerking met Stew Jackson (Massive Attack, Phantom Limb).

Haar hoofdbezigheid is echter het componeren van filmscores, intussen al een dozijn. Vooral de laatste twee brachten haar vorig jaar de nodige bekendheid doordat zowel Halina Reijn's “Instinct” en Ena Sendijarevic's “Take Me Somewhere Nice” internationaal in de prijzen vielen.

Toch vond ze gelukkig tijd om haar eerste piano album getiteld Solo Piano uit te brengen. Ze ziet het zelf als een romantisch afscheid van een klein appartement in het Regenboogs-Liefdehofje. Vandaar dat het daarom verschijnt op Valentijnsdag. Dat appartement van slechts 15m2 was de plek waar haar creatieve leven begon en in de loop der jaren haar heel dierbaar is geworden.

Het album werd in slechts een week, vooral ’s nachts, opgenomen. De muziek is regelmatig verstild, maar af en toe door de herhaling hypnotiserend, zoals in Fear of Sleep. Ook is ze er volledig in geslaagd haar gemoedstoestand in prachtige composities vast te leggen. De toon blijft over het algemeen licht, soms heeft de muziek voor mij ook het mysterieuze wat de pianomuziek van Erik Satie zo kenmerkt.

Zelf categoriseert ze de composities onder alternatief, pop en indie, maar er zijn toch zeker ook invloeden uit de Neoklassieke muziek te horen. Solo Piano wist mij vanaf de eerste beluistering volledig te beklijven. De albumpresentatie belooft een bijzondere avond te worden. Het optreden in de intieme en sfeervolle Roode Bioscoop wordt voorafgegaan door een relaxte muziekwandeling van ongeveer een half uur door de Jordaan, die om 20.30 uur begint. Gelieve je beste koptelefoon mee te nemen. Voor meer informatie kun je met Ella zelf contact opnemen : [email protected] . Ook eventueel voor optredens.

Solo Piano is een prachtige ode en afsluiting van een creatieve periode in een piepklein appartement in hartje Amsterdam, zeer warm aanbevolen.

Ella van der Woude live:

13-02 AMSTERDAM: Roode Bioscoop (voorafgegaan door een half uur durende muziekwandeling door de Jordaan)

avatar van WoNa
Ik vind het heel moeilijk om hier echt iets zinnigs over te kunnen schrijven. Het is een soort muziek dat mijn goede vriend, mede oprichter van het voormalige blad WoNo Magazine en radiomaker voor de Concertzender Wino Penris regelmatig in zijn programma 'Kairos' laat horen. Muziek die zich heel vaak (ver) buiten mijn muzikale comfort zone bevindt.

Oneerbiedig geschreven hoor ik pianogetingel. Muziek die zich op geen enkele manier aan mij hecht. Maar dan gebeurt het. De muziek op Solo Piano is tegelijkertijd van een prachtig soort schoonheid, reinheid en voorzien van een enorme interne rust. Muziek om bij weg te dromen, maar ook muziek om in onder te dompelen, in te verdwijnen.

De piano, meer is er niet behalve een enkel omgevingsgeluid dat opgevangen werd tijdens de opnames, klinkt alsof een hele kerk ter beschikking stond voor de opnames, de tijd tussen de noten is het verstrijken van de tijd zelf. Meer is er niet. De noten die Van der Woude produceert en de stilte om haar heen. Juist dat maakt haar muziek geschikt voor 'Kairos', een meditatie op hedendaagse muziek.

Wil je daar eens naar luisteren? Dat kan hier: Kairos | Concertzender.nl :: Radio

De bespreking is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.