Eliza Gilkyson - 2020 (2020)

Folk
Label: Red House

1. Promises to Keep (4:23)
  2. Peace in Our Hearts (3:56)
  3. My Heart Aches (3:49)
  4. Beach Haven (4:50)
  5. One More Day (4:48)
  6. Sooner or Later (4:21)
  7. A Hard Rain's a-Gonna Fall (6:28)
  8. Beautiful World of Mine (4:04)
  9. Where Have All the Flowers Gone? (4:41)
  10. We Are Not Alone (4:12)
avatar van Bartjeking
Mooi plaatje van deze zangeres. Heb mijn leven tot op heden geleid zonder Eliza Gilkynson, maar ga haar zeker volgen. Luistert goed weg en ze heeft nog wat te melden ook. Politiek geëngageerde teksten; Trump zal haar stem niet krijgen vermoed ik zo.

Verder was ik ook benieuwd naar Beach Haven. Ook hier een Trump-connectie; Fred Trump de vader van Donald is hier het onderwerp. Dit lied is gebaseerd op een brief van Woody Guthrie aan Trump sr. Hij woonde in het appartementencomplex 'Beach Haven' waar Fred Trump de eigenaar van was. Deze huisbaas had het niet zo op mensenrechten (appel valt niet ver van de boom) en in het bijzonder op potentiële huurders met een ander kleurtje dan hijzelf. Weet niet of Oranje daar ook onder viel.

Het liedje is goed gelukt, van de brief had ik nog nooit gehoord; ben toch wel bovengemiddeld geïnteresseerd in het leven van Woody. Maar als je googelt op 'old man Trump' kom je veel 'leuke' informatie tegen over de geschiedenis van dit liedje; ook met lyrics die wat minder genuanceerd zijn dan de versie van Eliza Gilkynson. Die versies zijn overigens ook muziek gezet (o.a. Ryan Harvey m.m.v. Tom Morello); voor je het weet zit je weer een uur op Youtube. Veel plezier .