Mark Lanegan - Straight Songs of Sorrow (2020)

Label: Heavenly

1. I Wouldn't Want to Say (5:46)
  2. Apples from a Tree (1:55)
  3. This Game of Love (4:48)
  4. Ketamine (2:40)
  5. Bleed All Over (3:35)
  6. Churchbells, Ghosts (4:53)
  7. Internal Hourglass Discussion (3:49)
  8. Stockholm City Blues (3:38)
  9. Skeleton Key (7:05)
  10. Daylight in the Nocturnal House (3:05)
  11. Ballad of a Dying Rover (4:36)
  12. Hanging On (For DRC) (2:10)
  13. Burying Ground (4:46)
  14. At Zero Below (4:40)
  15. Eden Lost and Found (2:46)
avatar van henkiev
Skeleton Key is in ieder geval al een geweldig nummer!

avatar van Poles Apart
"Soundtrack" van z'n deze maand te verschijnen autobiografie. Het wroeten in z'n persoonlijke geschiedenis was pijnlijk en zwaar, aldus Lanegan, maar schijnt veel moois opgeleverd te hebben, kan zo maar eens z'n beste album sinds lange tijd worden.

Bleed all over doet me niet zoveel. Skeleton Key is daarintegen echt klasse.
Kijk erg uit naar de biografie. Zal wel een gezellig boek worden

avatar van EttaJamesBrown
Skeleton key mag op de stapel ‘klassiekertjes’ , de andere 2 (nog) niet.

avatar van Poles Apart
Album (en autobiografie) in bestelling staan - de plaat verschijnt overigens een week eerder dan hier aangegeven, 8 mei dus. Autobiografie al op 30 april.

Vind "Blues Funeral" z'n laatste echt goede plaat, hoop dat deze eindelijk weer eens een uitschieter naar boven is.

avatar van milesdavisjr
Vandaag het plaatje een paar keer aan een luisterbeurt onderworpen en het valt mij nog niet mee. De snelheid in kwantiteit begint langzamerhand een beetje zijn weerslag te hebben op de kwaliteit. Toegegeven, het wordt nergens slecht maar om nu te zeggen dat het songmateriaal je bij de strot grijpt, dan is het antwoord nee. Het songmateriaal is donker van aard, de teksten zwartgallig of zelfs destructief en de muziek vormt daar een weergave van, de nummers liggen een beetje in het verlengde van zijn vorige plaat; Somebody's Knocking maar de elektronische elementen liggen er iets minder dik op. Natuurlijk zorgen de nodige arrangementen voor wat sfeer maar de strijkers, violen en pianoklanken kunnen wat mij betreft niet verhullen dat een flink aantal songs bestaan uit wat ideeën die (naar mijn mening) onvoldoende zijn uitgewerkt. Nummers als This Game of Love, Internal Hourglass Discussion, Daylight In the Nocturnal House en afsluiter Eden Lost and Found lijden aan een dergelijk euvel. Repeterende ritmes en melodieën zonder afwisseling en dat is jammer. Tekstueel gezien behoort Lanegan wat mij betreft tot de eredivisie in het genre van singer/songwriters en ook vanuit muzikaal oogpunt heeft hij toch enkele heerlijke worpen in het verleden afgeleverd, dit werk kan daar niet mee wedijveren.

avatar van DeMeine
Muziekaal composities erg gewoontjes. Teksten goed genoeg. Voordracht voldoende. Dus dat betekent respectievelijk 2, 4 en 3 = 9 : 3 mondt uit in eindcijfer 3.

avatar van koosknook
Album is al een pak beter dan de vorige; minder geforceerd en sterkere composities.
Maar hij kan nog zo veel beter . Ik mis nog immer de passie.

avatar van zamozen
Valt op dit moment nog een beetje tegen op een paar uitschieters na Stockholm City Blues en
Skeleton Key. Vorige album was meer mijn smaak. Maar ga dit album zeker nog een paar keer luisteren om het een kans te geven. Churchbells ghost vind ik trouwens ook een heel mooi nummer.

avatar van zamozen
Ik begin het toch wel goed te vinden zeker met oordopjes in

avatar van Poles Apart
Vind deze een stuk beter dan de laatste albums, ja, er staan nog een paar mindere goden op, maar de rustigere, meer ingetogen nummers zijn talrijker, beter uitgewerkt en een stap in de goede richting. Dit album is veel meer in balans en meer gelaagd/beter geproduceerd dan z'n voorgangers. Mark lijkt meer moeite te hebben gedaan ook. Heb de LP nog niet binnen helaas, Bank Holiday gisteren, dus geen post.

avatar van henkiev
Zijn beste plaat sinds jaren!

avatar van EttaJamesBrown
Mwaoh, ik ben nog niet echt overtuigd. Houston is beter, maar die is ouder dan dat het nieuw is.

avatar van spoon
Futloos!

avatar van milesdavisjr
In vergelijking tot de meeste albums van Lanegan vormt dit wat mij betreft een van de zwakste schijven van de beste man. Dat heeft te maken met een aantal oorzaken; weliswaar vormt het schijfje een coherent geheel maar echte toppers staan er wat mij betreft niet op. Dat heeft op zijn beurt weer te maken met het herhalende karakter van de nummers, het sleept zich maar voort zonder zich te ontvouwen in afwisselende songs. Opener I Wouldn't Want To Say vormt daar al een voorbeeld van. Bijna 6 minuten lang zit je te luisteren naar een vervelende zanglijn, toegevoegde irritante bliebjes en ruis. Het getokkel van Apples from a Tree moet enigszins verwijzen naar begin jaren 90 maar is wel erg simpel. De toevoeging van een zangeres bij This Game of Love is redelijk maar als overtuigt ook niet. En zo sleept het geheel zich op saaie wijze voort, mis ik de onderhuidse sfeervolle elementen en de creatieve invalshoek. Tenslotte betrekt Mark je te weinig bij de songs, zijn zang klinkt nu vaak verveeld, de meest zware onderwerpen passeren de revue, genoeg voer om je ziel en zaligheid erin te leggen zou je zeggen maar Lanegan blijft afstandelijk. En daar zit hem ook de crux, een dergelijke insteek - in lijn met zijn biografie - had een intense schijf kunnen opleveren maar dat is het niet geworden. Voor mijn gevoel vormt deze worp een samenraapsel van ideeën/leftovers en had Lanegan dergelijke songs langer moeten laten weken, laten groeien, aan moeten schaven enzovoort. Weliswaar net aan voldoende maar ik ben bang dat dit plaatje stof gaat happen in tegenstelling tot zoveel andere releases van deze bard.

avatar van DeMeine
henkiev schreef:
Zijn beste plaat sinds jaren!

Grappig

avatar van Sjaakspeare
Een opvallend wisselvallig album naar mijn mening. 'Stockholm City Blues', 'Skeleton Key' en 'Ballad of a Dying Rover' vind ik alle drie werkelijk prachtig. Die nummers steken soms een stukje, maar vaak ver boven de rest van de plaat uit, helaas. 'Eden Lost and Found' is het enige nummer die bij dit drietal in de buurt komt voor mij. 'Daylight in the Nocturnal House', 'Wouldn't Want to Say', 'At Zero Below' en 'Churchbells, Ghosts' zijn nog wel aardig. De overige zeven tracks vind ik matig tot heel zwak. Als geheel zit er met name te weinig variatie in de zang, zowel binnen de nummers als tussen hen onderling. Een krappe 3,5*

avatar van philtuper
Als ik Sjaakspeare zo hoor vrees ik met grote vrezen. De man die ooit torenhoog op mijn voetstuk stond is er de laatste jaren behoorlijk vanaf getuimeld. Zijn laatste album vond ik echt inspiratieloze shit. Ik hoop dat die mooie nummers dan ook écht mooi zijn. Anders pak ik gewoon weer een oudje uit de kast. Die krijg ik van zijn lang-zal-ze-leven niet stukgedraaid.

Mark Lanegan nog s goed beluisterd. Erg gevarieerd maar kwalitief voor mij slechts goed vanaf het 6e nummer. Eerste 5 dus matig. Zeker vergeleken met het vorige materiaal. Hopelijk een groeiplaat . Apart want meestal greep Mark me direct bij de strot .

avatar van Bartjeking
Skeleton is inderdaad een geweldig nummer; vind het gemiddeld genomen een prima plaat. Bij 'This Game of Love' moet ik de hele tijd aan June Carter en Johnny Cash denken (If I were a carpenter); dacht eerst zelfs dat het een cover was, kwam me zo bekend voor.

avatar van Tav74
Oef, hoge verwachtingen maar de eerste luisterbeurt valt me bepaald niet mee. Wellicht stel ik nog bij na wat extra rondjes (die ik nu nog even niet kan opbrengen), maar vooralsnog kom ik echt niet verder dan 2.5 ster. En dan is het met het voordeel van de twijfel.