Iron Maiden - Flight of Icarus / The Trooper (1990)

Label: EMI

1. Flight of Icarus (3:54)
  2. I've Got the Fire (2:40)
  3. The Trooper (4:15)
  4. Cross-Eyed Mary (3:55)
  5. Listen With Nicko! Part V (9:50)
avatar van Edwynn
Deel 5 uit de First Ten Years serie zoals Iron Maiden die in 1990 op de markt bracht, bestond uit een samentrekking van de singles Flight Of Icarus en The Trooper.

Flight Of Icarus was Maidens eerste single in de Verenigde Staten. Het nummer werd ook veel op de radio gedraaid aldaar. Dat bleek een unicum voor Iron Maiden te zijn. Airplay in The States. Gek genoeg staat het nummer na 1985 niet vaak meer op de setlist.

Dat kan niet gezegd worden van The Trooper. Een instant publiekslieveling. Het nummer is niet meer van de setlist af te trappen. De single zelf deed het iets minder in de charts.

Beide nummers stonden in precies dezelfde versies ook op het Piece Of Mind album.

I've Got The Fire is een Montrose cover dat nogal eens voorkwam op de prille Maiden setlijsten. Een live-versie met Paul Di'Anno stond ook al op de Sanctuary single. Voor de gelegenheid nam de klassieke Maiden line-up het een studioversie van het nummer op. Het is een wat flauwe rechttoe rechtaan rocker die in de studiogestalte nogal sfeerloos is. Ik prefereer dan ook de livecover van de Sanctuary single.

Cross-Eyed Mary is wat ik noemt wel een alleszins geslaagde coversong. Dat kan te maken hebben met het feit dat ik de Jethro Tullvariant later leerde kennen. Maar dat gold ook voor I've Got The Fire. Niettegenstaand is Cross-Eyed Mary bijna een Maidensong geworden. Het heeft veel sfeer en kan zich bijna meten met het eigen materiaal op Piece Of Mind. Naar aanleiding hiervan kocht ik Aqualung. En beide versies kunnen sindsdien in mijn wereld uitstekend naast elkaar bestaan.

Op Listen With Nicko legt de beroepsouwehoer McBrain de achtergronden nog eens op eigen wijze uit. Over de vele drinksessies tijdens de opnamen op de Bahama's. Of de dubieuze rol die de drummer had in de Icarusvideo. Zoals elke aflevering is ook deze EP weer een leuk hebbeding voor de Maidenliefhebber.