Avishai Cohen - Big Vicious (2020)

Israƫl
Jazz
Label: ECM

1. Honey Fountain (4:34)
  2. Hidden Chamber (4:42)
  3. King Kutner (4:10)
  4. Moonlight Sonata (5:30)
  5. Fractals (3:33)
  6. Teardrop (7:24)
  7. The Things You Tell Me (3:11)
  8. This Time It’s Different (3:20)
  9. Teno Neno (6:03)
  10. The Cow & the Calf (3:55)
  11. Intent (4:03)
Of het nu Avishai met de bas of Avishai op trompet is; van allebei ben ik een liefhebber.

Big Vicious is het nieuwe album van de man met de trompet en baard. Hij laat zich hier weer van een andere kant zien. Het gaat hier om een band met twee drummers en het album bevat twee covers: Teardrop van Massive Attack en Beethoven's Moonlight Sonata.

Teardrop vind ik geen geslaagde cover eerlijk gezegd, maar dat nummer is ook zo goed, daar kan niemand meer iets aan toevoegen.
Hier en daar ook weet meer pop-rock invloeden (King Kutner doet me denken aan Pixies): een beetje punky, een beetje triphop. En misschien ligt daar het probleem een beetje bij mij. Ik val enorm voor zijn wat meer verstilde jazz-albums. Dit is me net iets té veel crossover.

Zijn trompetspel blijft om van te smullen, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dit toch wel goed vind of dat ik het tegen vind vallen.