Katie Von Schleicher - Consummation (2020)

Label: Ba Da Bing!

1. You Remind Me (2:55)
  2. Wheel (2:15)
  3. Nowhere (3:39)
  4. Caged Sleep (3:04)
  5. Messenger (2:35)
  6. Loud (3:17)
  7. Strangest Thing (1:19)
  8. Can You Help? (2:00)
  9. Brutality (3:05)
  10. Hammer (2:35)
  11. Power (4:28)
  12. Gross (3:30)
  13. Nothing Lasts (3:03)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Katie von Schleicher - Consummation - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Katie von Schleicher - Consummation
Katie von Schleicher overtuigde mij nog niet heel erg met haar vorige album, maar zet nu een flinke stap met een album dat wel vol staat met avontuurlijke maar ook memorabele popliedjes

Aan jonge vrouwelijke singer-songwriter in het indie segment hebben we momenteel zeker geen gebrek, dus probeer maar eens op te vallen. Katie von Schleicher viel zeker op met haar vorige album, maar dat rammelde me uiteindelijk net wat te veel en bevatte bovendien te weinig goede songs. Met Consummation zet de singer-songwriter uit New York echter een flinke stap. Het album klinkt veel beter dan zijn voorganger, rammelt minder en bevat veel betere songs. Het zijn gelukkig nog altijd songs die het avontuur opzoeken en die durven te experimenteren. Het levert een album op dat de grauwe middelmaat in het genre ruimschoots overstijgt.

De vijver met jonge vrouwelijke singer-songwriters zit momenteel zo vol dat zelfs ik, als groot liefhebber van het genre, er lang niet alles meer uit vis. Voor de vanuit Brooklyn, New York, opererende Katie von Schleicher maak ik dit keer echter graag een uitzondering, want met Consummation heeft ze een verrassend en sterk album afgeleverd.

Consummation is niet mijn eerste kennismaking met de muziek van de New Yorkse muzikante. Drie jaar geleden leverde ze met Shitty Hits een album af dat me net wat teveel rammelde en waarop ik uiteindelijk vooral de memorabele songs mistte. Vanwege deze ervaring zou ik Consummation normaal gesproken hebben laten liggen, maar de volgende quote van Allmusic.com maakte me onmiddellijk nieuwsgierig naar de nieuwe muziek van Katie von Schleicher: “the breathy force and ambitious sweep of her phrasing and her multiple overdubbed harmonies suggest this is what Kate Bush could have sounded like had she been an Brooklyn indie rocker born in the 1990s”.

Het is een mooie maar uiteindelijk vrij onzinnige quote, al doet Consummation me inderdaad af en toe aan Kate Bush denken (maar veel vaker niet). Vergeleken met voorganger Shitty Hits zet de muzikante uit New York echter een reuzenstap. Waar deze voorganger opviel door een zeer matige geluidskwaliteit, een wat te hoog rammelgehalte en een chronisch gebrek aan aansprekende songs, zijn deze drie zaken op Consummation dik in orde.

Katie von Schleicher levert dit keer een fraai klinkend album op vol songs die wel wat invloeden uit de lo-fi bevatten, maar die maar veel beter zijn uitgewerkt dan die op het vorige album en het debuut van Katie von Schleicher (dat in 2015 op cassette (!) werd uitgebracht). Het levert een serie songs op waarvan ik de meeste wel als memorabel durf te bestempelen.

De New Yorkse muzikante heeft veel van haar songs voorzien van een atmosferisch aandoend elektronisch klankentapijt, maar het album bevat ook een aantal songs waarin elementen van rechttoe rechtaan gitaarsongs zijn verwerkt. Het is een instrumentatie die af en toe een aantal decennia terug in de tijd lijkt te springen, al is de muziek van Katie von Schleicher ook zeker als eigentijds te karakteriseren.

Het is knap hoe de Amerikaanse muzikante de lo-fi invloeden van haar vorige album en het avontuur op dit album heeft weten te behouden, maar op hetzelfde moment een mooier en beter uitgewerkt geluid creëert. Consummation valt op door bijzondere arrangementen, maar perfect hoeft het nooit te zijn. Het album valt verder op door aangename popliedjes, maar het zijn ook popliedjes die de fantasie prikkelen en die hier en daar flink van de hak op de tak springen.

Ik durf zeker niet te beweren dat Kate Bush had geklonken als Katie von Schleicher als ze een aantal decennia later en niet op het Britse platteland maar in New York was geboren, maar ik hoor wel dat de jonge Amerikaanse singer-songwriter haar Kate Bush klassiekers kent en dat ze net als Kate Bush in haar jonge jaren muziek maakt die durft te verrassen. Ik vind zeker niet alles goed op Consummation, want Katie von Schleicher springt wel eens een tak te ver, maar waar ik haar vorige album vrij snel terzijde schoof, blijkt dit album maar terugkeren uit de speakers. Erwin Zijleman

Vanuit Brooklyn laat Katie Von Schleicher drie jaar geleden al van zich horen met het uitgebalanceerde debuut Shitty Hits. Een donkere plaat waar ze zich bescheiden lo-fi opstelt met haar vocalen lekker veilig diep weggestopt in de mix. Die zangpartijen komen ook niet volledig tot het recht in Wilder Maker, het project waar ze deze deelt met Gabriel Birnbaum. Maar het levert wel het geslaagde Zion op. Gabriel Birnbaum bewandelt solo vervolgens een totaal ander pad met het experimentele instrumentale Nightwater en geeft Katie Von Schleicher daardoor de mogelijkheid om haar tweede album af te ronden.

Op Consummation kiest ze ervoor om haar stem volledig helder op de voorgrond te plaatsen. Dat deze zangeres een groot bewonderaar is van de dromerige sound die haar vrouwelijke collega’s de laatste twee decennia van de vorige eeuw ons voorschotelen mag duidelijk zijn. Hier komt ze openlijk voor uit, zonder er vaag en moeilijk over te doen. Dat is ook niet nodig, zeker niet als dat een lekkere plaat oplevert, en dat is Consummation absoluut. Ze herintroduceert zichzelf hier als een volgroeide vocalist met een licht erotisch berustend stemgeluid.

Het filmische karakter domineert in de schetsmatige songs waarvoor ze haar toevlucht gezocht heeft in oude jaren vijftig movie klassiekers. De beelden die toen op het doek geprojecteerd werden vormen genoeg lesmateriaal om haar inspiratie uit te halen. Het korte Strangest Things met het kitscherige engelenkoor is hiervan het beste voorbeeld te noemen.

Maar goed dat daar nog steeds genoeg stevige rocknummers tegenover staan. Bij het rauwe punky Can You Help? wil ze flink de gitaarpedalen instampen. Een groot contrast met de droompop van het eighties gekleurde Brutality en het door hemelse orgelklanken opgesierde Nowhere. Met de rommelige sixties georiënteerde garagerock akkoorden en een soepel vriendelijk bubblegum refrein laat ze een luchtige kant doorademen in het springerige Wheel. En dat geeft perfect weer waar ze toe in staat is. Dat medeschrijver en producer Adam Brisbin aardig gitaar kan spelen en het talent ook benut is dan een groot voordeel.

De dramatische ruwheid waarmee ze het krachtige You Remind Me omhoog pusht wordt ondersteund door vervreemde elektronica en een hakkende beat die sporadisch terug komt. Hiermee poseert ze zich in een desperate donker werkveld met veel verwijzingen naar de uitzichtloze wanhoop waarmee de zwaar gedrogeerde gitaarscene in de jaren negentig de wereld glazig tegemoet staarde.

Met gemak had ze kunnen kiezen voor een duistere sound, maar juist net die afwisseling met luchtige nummers met retro sentimentele ABBA samenzang werkt in het voordeel. De hoge uithalen en pianobegeleiding plaatst haar tussen Tori Amos en Kate Bush, maar net als bij deze grootheden is het de spannende eigenzinnigheid die het wel afmaakt. Klassieke bewerkte tinten worden probleemloos afgewisseld door de stevigere voort drummende nachtleven electroclash en krassende postpunk duisternis.

Consummation is een allegaartje aan stijlen, die zich reflecteert aan het turbulente leven van Katie Von Schleicher. Een onvoorspelbare indiepop album met verrassende wendingen. Het is bijzonder hoe ze zich vocaal zo sterk heeft ontwikkeld, al vormt het kinderlijk gezongen Power hierbij een uitzondering. Daar tegenover staan genoeg schitterende opgebouwde diamantjes.

Katie Von Schleicher - Consummation | Pop | Written in Music - writteninmusic.com