My Arrival - Satur9 & Indigo (2020)

Label: MEY

1. [Intro] Ending Theme (1:55)
  2. Gone (3:41)
  3. Pale White Dot (5:13)
  4. Strange Machine (5:24)
  5. Saturn & Indigo (4:19)
  6. Null Echo (3:03)
  7. Come Undone (4:37)
  8. Failure of a Grand Design (4:57)
  9. Full Dark No Stars (3:16)
  10. Close Your Eyes (4:49)
  11. [Outro] Home (2:37)
avatar van ProGNerD
Mooi nieuw album van de jongens van Sylvium. Concept en sound in de lijn van bijv. Sound of Contact, Dave Kerzner of Lonely Robot. De zang doet me af en toe ook denken aan Yogi Lang van RPWL...

=> Voor de liefhebbers van 1 van de hierboven genoemde bands die de vaderlandse prog een warm hart toe dragen, zeker een aanrader

avatar van The_CrY
Heerlijk album inderdaad. Sfeervol, dynamisch en toch wel een stukje compacter dan Sylvium was. Naast Sylvium oprichters Ben van Gastel en oud-gediende Fred Boks is de enige andere aanwezige Sylvium-zanger/gitarist Richard de Geest. Dit vind ik misschien nog wel fijner dan Sylvium. Stem volgt.

The_CrY schreef:
Dit vind ik misschien nog wel fijner dan Sylvium.

Dat gevoel bekroop mij ook toen ik begon te luisteren en steeds verder werd meegezogen in het "verhaal"; boeiend van begin tot eind, knap gedaan.

Fijne plaat. De productie is beter dan op de Sylvium albums. Fred Boks heeft een goeie klus geleverd qua mix. Mooie sferische poprock en goeie zang van Richard de Geest.

Mooie recensie op The PROG Mind

avatar van Marco van Lochem
Een nieuwe Nederlandse band met 3 bandleden die al jarenlang muziek maken. De leden zou je kunnen kennen van de progressieve rockband Sylvium, maar met dat genre heeft de muziek van My Arrival niet heel veel te maken. Ben van Gastel, Fred Boks en Richard de Geest maken een soort artrock met pop invloeden, waardoor het geheel zeer luisterbaar is. Voor referenties kun je denken aan Radiohead, Elbow en de begintijd van Coldplay, zonder dat My Arrival een kopie is dan genoemde bands. Mede door de stem van Van Geest krijgt het geheel een eigen geluid, een wat aantrekkelijk somber geluid. “SATUR9 & INDIGO” is een concept album waarin iemand afreist naar een andere planeet, dat is Satur9. Die iemand laat alles achter en gaat op zoek naar iets nieuws. De 11 tracks zorgen ervoor dat het verhaal tot leven komt en in bijna 44 minuten maak je die reis mee. Het knappe van My Arrival is dat de muziek niet moeilijk is, je kunt de tracks ook los van elkaar beluisteren, omdat ze op zichzelf ook een krachtige melodie hebben en schitterend zijn om naar te luisteren. Maar wil je het album volledig tot zijn recht laten komen, luister het dan vanaf de eerste track “INTRO/ENDING THEME” tot aan het sluitstuk “OUTRO/HOME”. Hoogtepunten wat mij betreft zijn “PALE WHITE DOT” dat een heerlijke vibe heeft,het midtempo “STRANGE MACHINE” met een aanstekelijke melodie en het instrumentale “FAILURE OF A GRAND DESIGN”. “SATUR9 & INDIGO” behoort wat mij betreft bij de best releases die 2020 tot op heden heeft voortgebracht en dat heeft vooral te maken met sfeer, vakmanschap en de songs!

Marco van Lochem schreef:
Een nieuwe Nederlandse band met 3 bandleden die al jarenlang muziek maken. De leden zou je kunnen kennen van de progressieve rockband Sylvium, maar met dat genre heeft de muziek van My Arrival niet heel veel te maken. !

Treffende recensie, maar - hoewel de stijl en sound inderdaad anders en toegankelijker is dan Sylvium - valt My Arrival natuurlijk nog steeds binnen het (brede) progressieve rock spectrum...

avatar van ProGNerD
Ook een mooie recensie verschenen op Rockportaal.nl.

avatar van Ayreonfreak
Wauw, wat een heerlijk album is dit geworden zeg. Mooie sfeervolle prog met een karakteristieke zanger. Één van de betere releases van dit jaar.

avatar van ProGNerD
Benieuwd wanneer het nieuwe album uitkomt (Q4); kijk ernaar uit...

My Arrival - Starfall (single) | Bandcamp