Cannonball Adderley Quintet - Cannonball Adderley Quintet in Chicago (1959)

Alternatieve titel: Cannonball & Coltrane

Jazz
Label: Capitol

1. Limehouse Blues (4:37)
  2. Stars Fell on Alabama (6:11)
  3. Wabash (5:42)
  4. Grand Central (4:29)
  5. You're a Weaver of Dreams (5:31)
  6. The Sleeper (7:13)
avatar van Yann
Cannonball Adderley Quintet met John Coltrane (en Jimmy Cobb, Wynton Kelly en Paul Chambers): laatste recording waarop Coltrane meespeelt, maar niet als (co-)bandleider staat genoteerd, hetgeen opvallend is omdat Cannonball en Trane beide evenveel te horen zijn (ook als solisten) en de laatste met Grand Central en The Sleeper zelfs één eigen compositie meer heeft dan Cannonball (enkel Wabash).

Zeer fijne plaat met een fantastische interactie tussen Cannonball en Coltrane, met name op de eerste track Limehouse Blues: Cannonball speelt in zijn swingende, upbeat stijl en Trane complex en melodisch.
Stars Fell on Alabama en You're a Weaver of Dreams zijn de twee ballads van de set, de eerste door Cannonball, de laatste door Trane, en beide uitgevoerd in ieder zijn eigen unieke stijl. Ik heb doorgaans meer met Coltrane dan Cannonball, maar Cannonball laat hier toch wat waanzinnig moois horen.
Wabash is heerlijk soulful en Grand Central, ik denk mijn favoriete track van het album, laat Coltrane horen op de top van zijn doen in deze tijd (we horen op de plaat al de befaamde 'Coltrane changes').

avatar van Tony
Yann schreef:

Ik heb dan ook de CD versie met de bruine hoes, waarop het kanon (Cannonball) en de pistool (Colt) al rokend zijn afgebeeld rond een stapel kanonskogels (....). De hier afgebeelde hoes is mooier, de muziek is hetzelfde; de volledige begeleidingsband van Miles, zonder de trompettist zelf, bereikt een hoog niveau samen. Fijne plaat.