Courtney Marie Andrews - Old Flowers (2020)

Folk
Label: Fat Possum

1. Burlap String (3:57)
  2. Guilty (3:54)
  3. If I Told (4:58)
  4. Together or Alone (4:01)
  5. Carnival Dream (4:20)
  6. Old Flowers (3:48)
  7. Break the Spell (4:22)
  8. It Must Be Someone Else’s Fault (3:18)
  9. How You Get Hurt (4:24)
  10. Ships in the Night (4:02)
avatar van Zwaagje
Het duurt nog even, maar ik ben nieuwsgierig. Haar vorige album sprak me minder aan dan die daarvoor; dat vind ik een pareltje. Ik ben benieuwd welke kant het op gaat. Als ik op de hoes moet afgaan wordt het geen vrolijke plaat. Is dat Courtney Marie en wat een droevige uitstraling?
If I told is wel een fijne single.....

Promos zijn vroeg. Ik vind het haast een beetje lo-fi. Veel echo, schurend, krakend, minimaal. Later meer. Pas 1x gehoord. Zeer interessant!

avatar van Kevin91
Ik heb Courtney Marie Andrews ontdekt via haar vorige album May Your Kindness Remain en zet deze nog regelmatig op. Een prachtige plaat met gevoelige liedjes en rake teksten. Daarna ook verslingerd geraakt aan het geprezen album Honest Life. Misschien nog wel beter, maar toch blijft de eerste ontdekking het meest hangen. Beiden hebben zoveel indruk gemaakt dat ik voor deze een pre-order plaats op vinyl. Eerste releases klinken goed. Ik ben erg benieuwd.

avatar van Zwaagje
De vrijgegeven nummers zijn aangenaam. In elk nummer een ander piep/bliep accentje. Ik hoop dat dat me niet gaat irriteren.

avatar van Zwaagje
Wat ik toe nu toe naar aanleiding van de vrijgegeven nummers hoor is meer balans in haar muziek én manier van zingen. Ze zingt wat meer ingetogen en meer in balans. My your kindness..... vind ik te wisselvallig en hier is alles meer een geheel.

avatar van Zwaagje
ik luister met grote regelmaat de vrijgegeven nummers en ben erg onder de indruk. Ik kan niet wachten tot volgende week. Bijna jammer dat ik dan op vakantie ben en geen tijd heb om het album te kopen.

avatar van Zwaagje
Al drie stemmen en het album is nog niet uit; beetje vreemd . Je hoeft mij niet uit te leggen hoe dat werkt, maar ik blijf het vreemd vinden.

Zwaagje: Ondanks je geen uitleg wilt, krijg je er toch 1 hahaha. Achter de schermen is dit album verzet van 5 juni naar 24 juli wegens de naderende apocalyps.. Promo releases waren er al in april/ mei (en waar promos zijn is ook piraterij meestal). Zelf ben ik online muziekjournalist - voila!

avatar van Zwaagje
Heb ik weer.....is het album eindelijk uit zit ik op een stilte camping waar ik geen muziek durf op te zetten; niemand heeft hier muziek aan staan.

avatar van Mausie
Zwaagje schreef:

Je neemt naar een camping alleen speakers mee en geen koptelefoon/oortjes?

Zou me verbazen als dit brave Amerikaanse folkpopmeiske boven de barbecuegeluiden uit komt. Zet 'm maar op 10.

Mausie schreef:

Je neemt naar een camping alleen speakers mee en geen koptelefoon/oortjes?

Klopt.....altijd een speakertje mee en de koptelefoon vergeten.

Sooheej schreef:

Als ik dit lees kan ik me er alleen maar meer op verheugen. Precies waar ik behoefte aan heb, maar smaken verschillen blijkbaar.

avatar van Kevin91
De pre-order heb ik vanwege de release van de vrijgekomen tracks toch even uitgesteld en daar heb ik vooralsnog geen spijt van. Het album raakt me een stuk minder dan de vorige twee. Dat het meer in balans klinkt zoals Zwaagje aanhaalt klopt ergens wel, maar is voor mij ook deels het probleem. Het rauwe randje ontbreekt en er zijn weinig nummers die er echt uitspringen. Ik mis het warme geluid dat ik op de vorige albums wel hoorde. In lijn met het thema hebben de tracks op dit album een meer melancholische en sombere sfeer en de songs weten me op enkele uitzonderingen na niet te raken. Wel ga ik het nog een aantal kansen geven.

ThirdEyedCitizen schreef:

Gelukkig was de koptelefoon toch mee en ik zit te genieten. Lo-fi, minimaal en schurend; ik herken het helemaal. Maar waar het op het vorige album naar mijn smaak een beetje een ratjetoe was is het hier mooi één geheel. Ze zingt ook wat meer ingetogen; alsof ze niet meer hoeft te bewijzen dat ze het goed kan. Dat komt de muziek voor mij ten goede. Slaapverwekkend? Voor wie niet goed luistert zeker; ik zit daarintegen in the vibe en geniet van de kleine dingen zoals het prachtige piano spel en het mooie (contra?)bas spel in sommige nummers. Stemmen is nog te vroeg en een fysiek exemplaar ook, maar de eerste luisterbeurt bevalt!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Courtney Marie Andrews - Old Flowers - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Courtney Marie Andrews - Old Flowers
Courtney Marie Andrews maakt indruk met een relatief sober ingekleurd breakup album met indringende songs en vocalen die overlopen van gevoel en melancholie

Sinds Honest Life staat Courtney Marie Andrews op het netvlies van een grote groep liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek en net als zijn twee voorgangers maakt ook Old Flowers weer indruk met de prachtige stem van de Amerikaanse singer-songwriter en haar van melancholie overlopende songs. Op Old Flowers doet Courtney Marie Andrews er nog een schepje bovenop, want ze levert een breakup album vol weemoed af. Het is een album dat in vocaal opzicht imponeert, maar ook de sobere en wat eigentijdsere instrumentatie zorgt er voor dat Old Flowers me nog net wat beter bevalt dan de twee uitstekende voorgangers.

De Amerikaanse singer-songwriter Courtney Marie Andrews maakte flink wat jaren zonder al te veel succes muziek, maar sinds het in 2016 verschenen Honest Life stevig werd bewierookt door zowel de critici als door liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek, wordt ze gerekend tot de groten in het genre.

Zowel Honest Life als de in 2018 verschenen opvolger May Your Kindness Remain leverden de singer-songwriter uit Phoenix, Arizona, de vergelijking op met grootheden als Emmylou Harris, Linda Ronstadt, Joni Mitchell en Carole King. Dat is misschien net wat teveel eer, zelf dacht ik vooral aan Maria McKee, maar de vorige twee albums van Courtney Marie Andrews waren absoluut indrukwekkend te noemen.

Na het vooral door folk en country beïnvloedde Honest Life, schoof de Amerikaanse singer-songwriter op May Your Kindness Remain voorzichtig op richting soul en gospel, maar wat bleef was haar geweldige stem en een flinke dosis weemoed en melancholie. De fraaie stem van Courtney Marie Andrews en flink wat melancholie zijn ook sfeerbepalend op Old Flowers. Waar Honest Life vier jaar geleden nog wat gedreven door heimwee, is Old Flowers een echt breakup album en het is er een die door de ziel snijdt. Courtney Marie Andrews verwerkt op haar nieuwe album het op de klippen lopen van een lange relatie en doet dit op indringende wijze.

Ook in muzikaal opzicht is Old Flowers een bijzonder album. Waar op haar vorige album nog flink wat muzikanten aanschoven, werd Old Flowers gemaakt met slechts twee muzikanten en een producer. De van Bon Iver en Big Thief bekende Andrew Sarlo tekende voor de productie, terwijl Matthew Davidson (Twain) en James Krivchenia (Big Thief) de meeste instrumenten voor hun rekening namen.

Het levert een geluid op dat afwijkt van de vorige twee albums, al hoor je dat nog niet direct in de vol ingekleurde openingstrack. In veel tracks op het album kiest Courtney Marie Andrews voor vooral met piano ingekleurde songs, al zijn er meestal ook wel accenten van drums en bas en duiken afwisselend onder andere een pedal steel, een pomporgel, een mellotron en een akoestische gitaar op. Het relatief sobere geluid past goed bij de met melancholie doordrenkte songs op het breakup album Old Flowers en het is bovendien een geluid dat de stem van de singer-songwriter uit Phoenix alle ruimte geeft.

Door het wat meer door piano en zang gedomineerde geluid schuift Old Flowers wat op van country en folk naar 70s singer-songwriter muziek, al zijn invloeden uit de country en folk zeker niet verdwenen uit de muziek van Courtney Marie Andrews.

De keuze voor producer Andrew Sarlo heeft ook absoluut invloed gehad op het geluid op Old Flowers. Zeker wanneer synths worden ingezet, zoals in het wonderschone Together Or Alone, klinkt het album moderner dan de vorige albums, die nog wat meer in de jaren 70 bleven hangen. Hier en daar schuurt het wat en hier en daar klinkt het zelfs wat lo-fi, met hier en daar een vleugje Big Thief, maar het past verrassend goed bij de stem van Courtney Marie Andrews.

Het is deze stem die Old Flowers uiteindelijk weer ver boven het maaiveld uit tilt en die er voor zorgt dat ook het nieuwe album van Courtney Marie Andrews niet alleen van hoog niveau is, maar ook nog eens keihard binnen komt. Bijzonder indrukwekkend. Erwin Zijleman

Old Flowers - digitalekrant.volkskrant.nl

Ik ben het niet vanzelfsprekend eens met De Volkskrant, maar deze is raak.

avatar van wvv89
Wat een contrasten als het gaat om break-up albums. Zo hadden we eerder deze maand The (Dixie) Chicks met Gaslighter, waar Natalie Maines letterlijk en figuurlijk haar vuur spuwde naar haar ex. En nu deze gevoelige, intieme maar vooral doeltreffende Old Flowers van Andrews. Vooral een album dat gedreven is door pianoklanken, maar ook subtiele accenten bevat van percussie en pedal steel. Ik durf te stellen dat dit voor mij één van de beste plaat van het jaar gaat worden.

avatar van Tonio
Ik vond Honest Life fantastisch, maar de opvolger een stuk minder.

Maar dankzij haar break-up heeft ze weer een fantastisch album gemaakt. Ik draai het nu al een aantal dagen. Ik begin met 4,5, maar dat zou in de loop van het jaar zomaar hoger kunnen gaan uitvallen ...

Tonio schreef:
Ik vond Honest Life fantastisch, maar de opvolger een stuk minder.

Same here.......dit album is ook helemaal anders dan honest life, maar bevalt een stuk beter dam May your...... komt door de ingetogen sfeer en emotie.

Wat mij betreft haar minste tot nog toe: eigenlijk mis ik alles wat ik op Honest Life wél vond: de bijzondere teksten, eigenzinnige melodieën en trefzekere begeleiding. Voorzover ik heb kunnen ontdekken is het enige thema op deze cd de voorbije liefde en die wordt eigenlijk maar vanuit één gezichtspunt en in één stijl bezongen.
De arrangementen, die hierboven (en ook in sommige recensies) geroemd worden als "bijna lof-fi" komen naar mijn smaak juist gekunsteld over: her en der gewoon vals, en dan niet omdat het rauw is maar om het een rauw randje te geven. Misschien ter compensatie van de eenvormigheid van de zang?

Nou ja, misschien moet ik het thuis nog een paar keer luisteren en niet met 120 km/u, 36 graden en de airco vol blazend op de autobahn dus ik zal het nog niet helemaal afschrijven...

boemp schreef:

Als je honest life mooi vind (mooier dan may your kindness.....) zou ik het zeker nog eens een kans én aandacht aan geven. Het is inderdaad niet echt achtergrond muziek voor op de snelweg. Wie weet valt het kwartje dan nog en anders is het misschien je smaak niet; dat kan ook.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

De Amerikaanse singer-songwriter Courtney Marie Andrews maakte twee jaar geleden indruk met album May Your Kindness Remain. Haar belangrijkste wapen was haar dijk van een stem, maar haar flinke countrysnik viel bij mij niet altijd in goede aarde. Die snik heeft op opvolger Old Flowers plaatsgemaakt voor tranen wegens het stranden van haar relatie. Het resultaat is een hartverscheurend album, waarop Andrews mooier en aangrijpender zingt dan ooit.

“In some other lifetime, would you pick me out again? / Would I have chosen to stay and see us through until the end?”, vraagt ze zich vertwijfeld af op Together or Alone. De muzikale begeleiding is spaarzaam, waardoor haar stem nog meer naar de keel grijpt. Wat zwaarmoedig is het allemaal wel. Gelukkig is daar richting het einde It Must Be Someone Else’s Fault, waarop de zon langzaam weer doorbreekt. Zo zingt de zangeres: “Still cry more than a person should /But it’s this feeling inside that’s changed / Like I’ve gone bad, but the world is good”

Andrews maakt ons dus op vrij directe manier deelgenoot van al haar zielenroerselen en de tal van fases die horen bij het verdriet om een verbroken relatie. Geen vrolijke kost voor de zomer, maar een plaat om straks te koesteren op een donkere, druilerige herfstdag.

avatar van AOVV
Mooi album van Courtney Marie Andrews, vol songs die vooral leunen op de meeslepende stem van Andrews en de fraaie begeleiding op piano. De opener is meteen mijn favoriet, en blijft ook het meest hangen.

3,5 sterren

Dit album verdient meerdere luisterbeurten. Die zijn ook nodig, want op het eerste gehoor gebeurt er weinig. Maar hoe vaker je luistert, hoe meer het album onder je huid gaat zitten. Ook de zang is - vergeleken met May Your Kindness Remain - ingetogener. Waardoor je aandacht naar de teksten uitgaat. Er zijn geen slechte nummers, maar Burlap String, Together or Alone en Ships in the Night zijn pareltjes.