Ruud van den Boogaard - Eindelijk (2020)

Country
Uitgebracht in eigen beheer

1. Op de Fiets (3:15)

met JW Roy

2. Liefste Lief (3:08)
  3. Mooie Getrouwde Vrouw (2:43)
  4. Vrouwen Uit Brabant (3:04)

met Bjorn van der Doelen en Pat Green

5. Slaap Zacht (3:12)
  6. Nie Vandaag (3:00)
  7. Liefde Blijft Bestaan (2:41)
  8. Slecht Lied (2:26)
  9. Leugens en Bedrog (3:20)
  10. Haleluja (3:13)
  11. Tot aan Mijn Dood (3:05)
  12. Koeiestront (3:08)
  13. Geur van Gras (2:54)
  14. La France (3:23)
avatar van Lura
De grote passie van Ruud van den Boogaard is muziek, waarmee hij grotendeels zijn geld mee verdient. Die grote passie voor muziek deelt hij al sinds de basisschool in Knegsel met singer-songwriter JW Roy. Samen begonnen ze al snel dagelijks samen muziek te maken en te schrijven en droomden van een muzikale carrière. JW Roy beschreef die periode op prachtige wijze in het liedje Building a Dream op zijn album Dry Goods & Groceries.

De standvastigheid van Roy bleek groter en kreeg hij een grotere bekendheid. De twee werkten samen op de albums Keep It Coming, Kitchen Table Blues en Laagstraat 443 van Roy. Laatstgenoemde album en Nederlandstalige klassieker kreeg die naam, omdat het in huis van Ruud werd opgenomen.

In 2009 nam Ruud uiteindelijk zelf een sprong in het diepe en bracht Open Hart uit. Songs als Marionneke Sanders bewezen dat hij niet alleen een fantastisch gitarist is, maar ook een uitstekend songschrijver. Ondanks dat een groot aantal van de liedjes voor Eindelijk al snel klaar waren, duurde het toch nog een decennium voordat het gaat verschijnen.

De vriendschap met boezemvriend Roy blijkt nog steeds te bestaan, getuige Liefde Blijft Bestaan en natuurlijk de vrolijke opener Op de Fiets, wat de twee samen zingen. Een andere goede vriend van Ruud is Björn van der Doelen, op wiens platen hij vanaf diens debuut D'n Duvel Die Slaapt Nooit zijn niet geringe kwaliteiten etaleert. Samen met Björn zingt hij de ode Vrouwen Uit Brabant, een cover van een nummer van de Texaanse countryzanger Pat Green.

Collega Huursoldaten Mirthe de Jonge (cello) en Alex Akela (viool) leveren, zoals we van hen kennen, hoogstaande bijdrages af. Ruud weet met zijn liedjes de luisteraar zowel te ontroeren als een glimlach op het gezicht te toveren. Ronduit prachtig is Mooie Getrouwde Vrouw over een verhouding, die gedoemd is om te mislukken :

“Steeds meer en meer vuul ik voor jou maar ik wil niet verder met een vrouw
Die nie kiezen kan voor ene man ja ook ik heb een geweten
Dus ik beslis nou maar voor jou jij moeilijke getrouwde vrouw
Het is gedaan ik wil het echt niemir ja ge belt maar as ge vrij bent.”

Vergezeld van subtiele akoestische gitaar en cello bezingt Ruud zijn verdriet over een overleden dierbare in Slaap Zacht. Een keer laat hij zijn fantasie en zijn donkere kant de vrije loop in Slecht Lied, een onvervalste murder ballad. Hierin vermoordt de hoofdpersoon zijn vriendin alleen vanwege haar juwelen.

Grappig is afsluiter La France, over een eenmalige vakantie in Frankrijk, die ontsierd werd door plotselinge buikloop. Net als alle platen van Björn werd Eindelijk op vakkundige wijze geproduceerd door Gabriël Peeters. Eindelijk is een album, dat de luisteraar op diverse manieren weet te emotioneren. Ruud hoort wat mij betreft thuis in het rijtje Gerard van Maasakkers, JW Roy en Björn van der Doelen.

Ruud van den Boogaard live:

05-04 BERGEIJK: Club Aquino cd-presentatie, toegang gratis