Four Tet - Sixteen Oceans (2020)

Electronic
Label: Text

1. School (4:02)
  2. Baby (4:24)
  3. Harpsichord (2:53)
  4. Teenage Birdsong (3:25)
  5. Romantics (4:57)
  6. Love Salad (7:20)
  7. Insect Near Piha Beach (5:15)
  8. Hi Hello (0:48)
  9. ISTM (0:40)
  10. Something in the Sadness (5:11)
  11. 1993 Band Practice (1:05)
  12. Green (3:48)
  13. Bubbles at Overlook 25th March 2019 (1:03)
  14. 4T Recordings (3:17)
  15. This Is for You (2:05)
  16. Mama Teaches Sanskrit (4:24)
avatar van musicfriek
Hebben we nu eindelijk de goede hoes?

avatar van Poles Apart
Het lijkt er wel op, een stuk fraaier ook deze en typisch Four Tet.

Inderdaad ook bij Boomkat Four Tet - Boomkat wordt deze hoes weergegeven, met samples van alle nummers. Duidelijk herkenbaar als Four Tet, iets vlotter dan de vorige release, met weer bekende hop-skip-jump beats (stop/start), glitches etc, afgewisseld met lyrische down-tempo stukken.

avatar van Snoeperd
Ik vond de vorige hoes leuker.

Snoeperd schreef:
Ik vond de vorige hoes leuker.

Hoeveel albums heb jij obv de hoes gekocht?
Als je Four Tet opzoekt op Boomkat zie je dat deze beduidend beter bij de andere hoezen, in de serie past - a.h.w. een organisch geheel vormt.

avatar van Snoeperd
Puur op de hoes niet. Maar als ik in mijn lijst van 4,5* en 5* albums kijk, koop ik liever degenen die een mooie hoes hebbben dan anderen. Zeker op LP vind ik dat echt wat toevoegen.

En eens met je opmerking hoor, dit past beter in de serie (ik vind hem mooier dan de New Energy-hoes).
Wellicht moeten we het gewoon zien als inspiratie en Kanye West er mee aan de haal laten gaan voor een deluxe-editie van Yeezus

Inmiddels ook volledig te beluisteren op Tidal en daar ben ik ook mee begonnen. Opvallend dat op een paar tracks het type geluid wortd gehanteerd dat Pantha du Prince al gebruikte op Black Noise (Right by Your Side) en het album met het Bell Laboratory. Overigens is Dominik Eulberg op Dominik Eulberg - Mannigfaltig (2019) er ook niet vies van.

Voor wat het waard is zou ik zou het organisch willen noemen. Om de Duitse link even door te trekken: dit album is "a mixed bag of goodies" a.k.a. Colorado (van Haribo) en het toeval wil dat ik daarvan - inmiddels ben ik gestopt met snoepen op instigatie van mijn tandarts - bepaalde snoepjes er altijd uit at en andere ongemoeid liet. Zo is het ook met dit album, waardoor de dubbel-lp (ca 32,- incl verzending) er zeer waarschijnlijk niet gaat komen.

avatar van daftpunk
In het verlengde van New Energy, maar wat mij betreft nog diverser en rijker. Opnieuw een prachtige balans tussen wat meer club-gerichte tracks en een, zoals Mjuman het hierboven beschrijft, organische geluid. In tijden niet zo'n mooi album gehoord als deze. Favoriete tracks: School, Love Salad, Insect Near Piha Beach, Green en 4T Recordings.

avatar van overmars89
Weer een bijzonder product van de befaamde producer Four Tet. Ik vind eigenlijk het hele album erg mooi, maar toch mis ik iets bij dit album. Ik kan er nog moelijk mijn vinger op leggen, maar ik denk dat het te maken heeft met de flow van het album. Misschien dat ik me nog bedenk met nog een aantal luisterbeurten.

avatar van Rain King
overmars89 schreef:

deze voel ik wel een beetje, teveel beats aan het begin van de plaat en teveel ambient aan het einde van de plaat. had wellicht beter verdeeld kunnen worden

Ik heb altijd een een haat/liefde verhouding gehad met Kieran Hebden. Heb hem pas echt goed leren kennen in 2010 met zijn album 'There Is Love in You'. Daarvoor kende ik hem vooral van wat remixes.
Ofwel vind ik zijn nummers geniaal ofwel gewoon saai, geforceerd. Dit album neigt meer naar het tweede. Hij probeert wel, maar ik vindt het maar een samenraapsel van probeersels.

avatar van VladTheImpaler
Rain King schreef:

Dit gevoel heb ik ook wel een beetje. Met een betere verdeling had het misschien meer als een geheel gevoelt.

Neemt niet weg dat de muziek zelf wel allemaal erg fijn klinkt, al kan ik nog niet echte uitschieters ontdekken.

avatar van Mausie
Album art dekt goed de lading. Sfeervolle plaat die dicht bij de natuur staat. Ideaal voor een boswandeling met de lentezon. De meer uptempo tracks zijn favoriet tot nu toe, maar op zo’n ambient track als 4T Recordings is het wel lekker wegdromen.

De Britse eenmanszaak Four Tet (Kieran Hebden) heeft een nieuw album en dat heet 'Sixteen Oceans'. Ik ben een kind van de (zonovergoten, sepiakleurige) jaren 80 en dus denk ik bij het woord 'oceaan' nog steeds aan de heerlijke documentaires over de diepe zeeën van ontdekkingsreiziger Jacques-Yves Cousteau en zijn schip 'Calypso' (zie ook het album 'Waiting for Cousteau' van Jean Michel Jarre). En warempel, met 'Sixteen Oceans' slaagt Four Tet erin om mij een heel album lang onder te dompelen in een jongensachtige roadtrip doorheen kleuren, continenten en melancholie. Zachte nostalgie die op een modern sausje van beats & glitches wordt gepresenteerd. Voor mij werkt het! Tip voor deze Corona-tijden: 'Sixteen Oceans' is uitermate geschikt voor consumptie tijdens je dagelijkse quarantaine-wandeling doorheen het bos. Kwisvraag daarbij: welke vogeltjes zingen in het bos en welke vogeltjes staan op plaat. Topplaat 4*.