Jay Electronica - A Written Testimony (2020)

Label: Roc Nation

1. The Overwhelming Event (2:16)
  2. Ghost of Soulja Slim (4:26)

3. The Blinding (2:48)

met Jay-Z en Travis Scott

4. The Neverending Story (4:20)

met Jay-Z

5. Shiny Suit Theory (4:03)

met Jay-Z en The-Dream

6. Universal Soldier (4:18)

7. Flux Capacitor (3:26)

met Jay-Z

8. Fruits of the Spirit (1:34)
  9. Ezekiel’s Wheel (6:47)

met Jay-Z en The-Dream

10. A.P.I.D.T.A. (5:28)

Ja, eindelijk?!

avatar van VDB79
Ik zit hem nu te luisteren: Jay Z feat Jay elec?

avatar van aminam19
VDB79 schreef:
Ik zit hem nu te luisteren: Jay Z feat Jay elec?

Is een soort collab album geworden idd. Jay z doet mee op 7 van de 10 tracks. Heb het album nu 2x in zijn geheel kunnen beluisteren en heb niet het idee dat jay-z meer tijd in beslag neemt dan electronica.

avatar van mh040
Production credits:
Track 1, 2, 5, 6, 7, 9: Jay Electronica
Track 3: AraabMUZIK, G.Ry, Hit-Boy & Swizz Beats
Track 4: The Alchemist
Track 8: No I.D.
Track 10: Khruangbin

avatar van VDB79
Ik vind het wel vet op het eerste gehoor. Geen licht verteerbare hiphop...dus je kan ook niet te snel oordelen. Dat is juist mooi in dit autotune era.
Jay Z zet de lijn voort vanuit 4:44, hij heeft geen enkel behoefte meer om jiggy te zijn. Ik hoor dit graag. Ouwenmannen hiphop

avatar van overmars89
Moest wel lachen om deze opmerking:

You know the world really is ending when Jay Electronica finally drops an album...

avatar van Frank West
Moet zeggen dat ik het album heel erg tof vind, alleen is het niet heel best gemixed.

Ben eigenlijk gewoon nog steeds heel verbaasd dat er nu uberhaupt een album is.

avatar van TheLegacy
Frank West schreef:

Ben eigenlijk gewoon nog steeds heel verbaasd dat er nu uberhaupt een album is.

Zeg gerust helemaal niet best.

avatar van aminam19
Ik vind het zeker niet tegenvallen. Het heeft een aantal luisterbeurten nodig om compleet te landen.
Combinatie jay & jay doet het erg goed bij mij, beide zijn in vorm, en er staat geen slechte verse op.

Duurt alleen nog wel even voordat ik hier een cijfer aan hang.

avatar van aerobag
Ik heb er drie luisterbeurten opzitten, but i'm not feeling it. De verwachtingen spelen ook mee, dit voelt niet zo bijster origineel of gelaagd dat het zo lang had moeten duren voordat dit album uitgebracht werd. Het klinkt niet eens super afgewerkt.

Toch lees ik ook veel positieve verhalen, dus over een tijdje eens een revisit om te zien of het album wat beter bevalt als mijn verwachtingen wat getemperd zijn

avatar van L_R_
Die beat van 'The Blinding'

avatar van Nr.4
Kan hier wel van genieten. De shitty mix snap ik niet, maar qua tracks nice.

avatar van Silky & Smooth
Ik heb wel steeds het gevoel dat ik Simon & Garfunkel op heb staan wanneer dit album begint...

avatar van thgryda
Pfff dan moet je zo lang wachten, doet Jay Z mee op elke track. Hij heeft toch zelf genoeg skills om een plaat te dragen? Op zich is het wel een goed album maar ge moet al over een heel degelijke installatie beschikken eer het aanvaardbaar klinkt. Het slechte afmixen van de plaat is echt ongehoord.

avatar van Flipm0de
Na zoveel jaar wachten is het uiteindelijk een minder ambitieuze Watch the Throne geworden die ook nog eens slecht afgemixt is. Waarom zoveel Jay-Z op je eigen debuut album en waarom wordt het niet op de markt gebracht als een album van Jay Electronica & Jay-Z?

Op de eerste helft staan nog een aantal sterke tracks met Ghost of Soulja Slim en The Blinding als uitschieters, maar over het algemeen hoor ik niks nieuws.

De hype speelt zeker een rol in de teleurstelling, voor vele andere artiesten zou dit wel een prima album zijn - nog steeds niet geweldig, maar wel prima - alleen van het debuut album van Jay Electronica had ik veel meer verwacht.

avatar van VDB79
Ok. Inmiddels deze laten inzinken. Fucking dope album. Een soort mix van Watch the throne en 4:44 besprenkeld met Knowledge of self door 2 God MC’s. Productie rauw en understated. Na jaren flirten is Jay Z nu definitief 5 percenter geworden (of is het ijdelheid....) anyway, van mij krijgt dit 4,5 ster. Vinyl inmiddels ook besteld.

bennerd
Oei oei, neen. Af en toe wel een hoogtepuntje aan kant Jay-Z, in feite ook de enige reden waarom ik dit wou beluisteren.

avatar van shaadiq haynes
Vreemd dat niemand het hier heeft over de belachelijke 'Nation of Islam'-boodschap die beide Jays hier helpen verspreiden, en hoe dat een heel fijn excuus lijkt om wat lekker antisemitische onzin op plaat te zetten.

shaadiq haynes schreef:

Eens. Gek genoeg is dit nergens een discussie.

Silky & Smooth schreef:

Eens. Gek genoeg is dit nergens een discussie.

De boodschap van Nation of Islam, of afgeleide variant Nation if Gods & Earths (5 percenters) maakt sinds de ‘80s onderdeel uit van de lyrics van de grootste namen in NYC Hiphop. Van PE, Eric B & Rakim, Wu Tang en vele anderen tot recenter Jay Elec en ook Jay Z flirt hier al jaren mee (“arm leg leg this is God body” - op Magna Carta...Holy Grail)
Hier is überhaupt weinig discussie over geweest in album reviews van genoemde artiesten.
Ik heb het persoonlijk ook nooit echt serieus genomen als een echte levensovertuiging...meer een bron van inspiratie over geschiedenis en cultureel bewustzijn, en miss een beetje street cred.

VDB79 schreef:

Persoonlijk mag iedereen van mij elke boodschap uitdragen, zelfs anti-semitisch. Neemt niet weg dat het gek is dat er weinig discussie is over enkele lines van Jay Electronica die duidelijk tegen het anti-semitisme aan schuren. Peter Rosenberg, niet de minste naam, maakte zich er bijvoorbeeld als één van de weinigen wel boos over.

Wat mij meer stoort is dat dit soort teksten haaks staan op andere onderwerpen die op dit album aan bod komen, zoals racisme, discriminatie, slavernij. Daarbij vind ik dat er binnen hip-hop vaak voorbij wordt gegaan stereotypering van Joden, ondanks dat hip-hop verder een bijzonder activistische cultuur is.

Silky & Smooth schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt en kan ik wel een deel in meegaan. Denk alleen dat stereotypering in veel raplyrics zich niet beperkt tot Joden. Ook blanken, Aziaten, Latino’s en zeker ook afro- americans worden gestereotypeerd. Om nog maar te zwijgen over homoseksuelen. Uiteindelijk is het “taal van de straat” niets meer en niets minder. Ik denk dat het niet het genre is waar je je toe moet wenden als je op zoek bent naar genuanceerde meningen.
V.w.b. De Nation of Islam en Nation of the God’s & Earths spelen (of speelden) een belangrijke rol in de slechte wijken van NYC en hebben op die manier veel invloed uitgeoefend op meerdere generaties rappers. In dat gedachtengoed worden blanke mensen letterlijk duivels genoemd. Dat komt niet echt intelligent en sympathiek over. Daarentegen in interviews wordt het vaak weer genuanceerd naar “blank gedachtengoed” als “devilish” ipv iedere willekeurig blank persoon.
Mijn conclusie is dan ook al jaren: neem die teksten niet al te letterlijk en serieus. Om Jay Z maar eens te quoten: “and don't listen to the rappers yo, they dying to floss”

VDB79 schreef:

Mee eens, maar de boodschap lijkt mij wel letterlijk en serieus. Daarbij lijkt Jay Electronica mij een intelligent persoon die niet zomaar wat roept. Dit maakt het opvallend dat er weinig discussie is, terwijl die er wel zou zijn als er andere woorden waren gebruikt. Verder stoor ik mij niet zozeer aan de stereotypering of boodschap zelf, maar meer aan het feit dat er vaak met 2 maten gemeten wordt waardoor ik de boodschap moeilijk serieus kan nemen. Dit bevestigt min of meer jouw conclusie.

avatar van Kos
Kos
Toch wel een groeiertje.

avatar van Frank West
Ik vind het nog steeds een waanzinnig album, Jay Elec spit eigenlijk zoals hij altijd doet met diepe verwijzingen uit de Islam en dergelijke. Met name Jay Z heeft me verrast op deze plaat en komt heel sterk uit de hoek. Met name zijn verses op Ghost Of Soulja Slim en The Blinding vind ik heel tof. Ook de productie vind ik vrij uniek en goed bij de raps van beide heren passen.

Hoop dat we nog een keer een collectie met nieuw werk mogen krijgen van Jay Electronica, maar met hem blijft het altijd meer een stille hoop dan de verwachting dat dit ook daadwerkelijk gebeurd.