Sweven - The Eternal Resonance (2020)

Zweden
Label: Ván

1. The Spark (3:07)
  2. By Virtue of a Promise (9:20)
  3. Reduced to an Ember (7:30)
  4. The Sole Importance (8:03)
  5. Mycelia (7:37)
  6. Solemn Retreat (9:42)
  7. Visceral Blight (6:35)
  8. Sanctum Sanctorum (8:33)
avatar van Don Cappuccino
Reduced to an Ember
Mycelia

Het is een andere bandnaam, maar The Eternal Resonance kan gezien worden als de opvolger van Sweven, het progressieve deathmetalmeesterwerk van Morbus Chron uit 2014. Die plaat draai ik nog steeds ontzettend veel en ik was dan ook ontzettend blij dat dit jaar bekend werd gemaakt dat hoofdsongwriter Robert Andersson weer muziek zou gaan uitbrengen, met een bandnaam die verwijst naar de zwanenzang van Morbus Chron.

Na een eerste luisterbeurt is The Eternal Resonance alles wat ik verwachtte van een opvolger van Sweven, en misschien nog wel meer. De deathmetalinvloeden zijn er nog steeds in bepaalde passages en de door merg en been gaande schreeuwen van Andersson, maar voor het grootste gedeelte bouwt deze plaat voort op de wonderschone cleane en proggy passages van Sweven, en daar word ik heel erg blij van. Lange instrumentale passages die prachtig worden opgebouwd waarin jaren '70 progressieve rock, psychedelische rock, post-rock en jazz worden gecombineerd.

avatar van gigage
Mooie omschrijving Don. Ik ga er eens goed voor zitten.

avatar van Gerards Dream
Bijzonder fraai album, de muziek greep me meteen. De heren weten van wanten: voorlopige score een ruime voldoende. De beschrijving van Don Cappuccino dekt aardig de lading.