Bob Dylan - MTV Unplugged (1995)

Label: Columbia

1. Tombstone Blues (4:54)
  2. Shooting Star (4:06)
  3. All Along the Watchtower (3:36)
  4. The Times They Are A-Changin' (5:48)
  5. John Brown (5:22)
  6. Rainy Day Women #12 & 35 (3:31)
  7. Desolation Row (8:22)
  8. Love Minus Zero / No Limit * (5:22)
  9. Dignity (6:30)
  10. Knockin' on Heaven's Door (5:30)
  11. Like a Rolling Stone (9:09)
  12. With God on Our Side (7:18)
totale tijdsduur: 1:04:06 (1:09:28)
Ik heb de dvd gisteren gekeken en ik moet zeggen dat hij echt wel de moeite waard is. Natuurlijk moest ik in het begin wennen aan z'n stemgeluid maar tegen het einde van de dvd vond ik het zelfs mooi! Verder heeft ie een goeie tracklist bij elkaar geraapt en ook niet onbelangrijk; een goeie band

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Zeker niet de Bob Dylan zoals ik hem graag hoor. Er zitten een paar aardige nummers tussen, maar toch geef ik dit album voor het hele plaatje slechts een 2,5*.

avatar van bertus99
Zeer goed optreden. Ik bedoel de DVD. Je moet dit optreden zien en daarom is het beter de DVD te kopen dan de cd.
De band die hem begeleid is uitstekend, weet precies waar ze moeten bijzetten en waar ze moeten inhouden. Het geluid is heel goed, de mix, de sound is uitstekend in balans.
Dylan zingt hier nog redelijk, al valt zijn stem af en toe een beetje schor weg. Niet veel later zou zijn stembereik verder achteruit gaan, zoals in Time out of mind is te horen.
John Brown vind ik de grote verrassing van deze set. Vol onheil en spanning gezongen. With God on our side idem dito. Dignity rockt lekker. Er zit eigenlijk geen zwak nummer tussen. Het leuke is om de bekende hits weer eens op een andere manier uitgevoerd te horen. Rainy Day Woman is hier een bluessong wat het ook destijds op Blonde on Blonde had moeten zijn, zonder dat dweilorkest.
The Times they are a changing krijgt een lichte country-uitvoering die verrassend mooi is. Love Minus Zero is prachtig zoals altijd.

De vollle 5 sterren!

Larsch
Hier staat de mooiste versie van Desolation Row op, sowieso al één van mijn favoriete Bob Dylan nummers. Verder een goede plaat, ik stem er nog niet op omdat ik hem nog niet goed genoeg geluisterd heb.

Geweldigenoten
Toch wel grappig: dit was 12 jaar geleden mijn eerste kennismaking met Dylan, aangezien ik verslaafd was geraakt aan Mtv Unplugged-optreden van artiesten (denkend aan b.v. legendarische optredens van Clapton, Nirvana, Stevie Ray Vaughan en Neil Young).
Toen ik het hoorde vond ik het 3x niks, begreep de teksten niet en zijn zang was voor mij niet om aan te horen. Jaren en jaren later weer eens opgezet en toen was het al wat leuker, maar het ging weer terug in het stof.
Dit jaar begonnen met mijn Dylan-avontuur en op dit moment bijna alles in huis (nog 6 albums in bestelling). Wat vind ik het nu ineens een top-optreden, wat mede komt door het lezen en luisteren van vroeger werk en dus het 'begrijpen' van Dylan's werk. Favorieten zijn voor mij Shooting star, Desolation row en With God on our side. De rest is natuurlijk ook prima, dus 4* voor onze Bob...

DonDijk
Ik lees hier een paar keer dat je de DVD moet kopen i.p.v. de cd. Kan iemand mij uitleggen waarom? Is het geluid daarop beter ofzo?

avatar van bertus99
DonDijk schreef:

De toegevoegde waarde van deze plaat is dat je het optreden kan ZIEN. Het is goed gefilmd bovendien. Voor de rest bevat de plaat niks nieuws, behalve dat het akoustische live-uitvoeringen van bekende nummers zijn.
Een uitzondering: Hij voert ook John Brown uit. Hoogtepunt voor mij.

avatar van indana
Kon mij ook al niet voorstellen dat Dylan een spetterende show weg zou geven die je beslist gezien zou moeten hebben, en eerlijk gezegd, zit ik daar helemaal niet op te wachten. De uziek hoort voor alles te gaan.

avatar van Stijn_Slayer
Z'n stem valt op zich nog wel mee als hij 'normaal' en wat hees zingt. Maar hij haalt geregeld rare fratsen uit met z'n stem. Nasaal en vals e.d. en ook de wat langere uithalen (zoals in Like a Rolling Stone) zijn niet al te goed..

Muzikaal loopt het allemaal wel. Het blijven geweldige nummers, ook al is Dylan wat minder bij stem. 3,5*

Het heeft lang geduurd voordat ik dit album begon te waarderen, maar een maand lang in de auto zo'n tien jaar na de aanschaf doet wonderen... Ik vind het werkelijk prachtig, de intensiteit van Dylan bezorgt me kippenvel en doet me zijn nasale stemgeluid vergeten. Na een tijdje luisteren gaat het daar helemaal niet meer om.

Hoogtepunten zijn voor mij de eerste twee nummers: de akoestische gitaarsolo aan het eind van Tombstone blues is betoverend, en Shooting star is een van de mooiste liefdesliedjes die ik ooit heb gehoord: weemoed gaat over in pijn over in vertwijfeling over in een bijna-apocalyps en dan weer over in het gewone leven... het is verdraaid net als in het echt.

avatar van Floater
Teleurstellende, saaie en eigenlijk voor zijn doen gewoon bar slechte cd. De dvd vind ik helemaal niet om aan te zien. Een vermoeide Dylan die met duidelijke tegenzin de (greatest hits) nummers zingt die hem door de MTV-bobo's contractueel werden voorgeschreven.

Teleurstellend omdat:
1) het beste van deze sessies weer eens niet op de plaat terecht kwam (I Want You, My Back Pages, Tonight I'll Be Staying Here With You en Hazel).
2) tijdens de repetities allerlei obscure nummers gespeeld werden (o.a. Shake Sugaree, If I Were A Carpenter) en we hiervan niets terugvinden
3) Like A Rolling Stone ter plekke wordt verkracht.
4) er twee strofen uit een voor het overige acceptabele With God On Our Side zijn geknipt
4) Dylan 3 maanden hiervoor op Woodstock II nog zo'n dynamische indruk had achtergelaten en daar een fenomenabel concert gaf

Toch nog 2,5 ster omdat de band wèl in vorm is en omdat John Brown en Dignity niet onverdienstelijk worden gebracht.

Jammer!

avatar van Banjo
tjonge, jonge! wat zien sommigen het toch 'altijd' zwaar in!..
ontspan, en geniet van het warme geluid van deze geweldige muziek!.

avatar van Stalin
Floater schreef:

Gelukkig zijn er altijd nog de 1 jaar eerder opgenomen en nooit officieel verschenen Supper Club opnames.

Hierbij een link naar de gratis te beluisteren opnames van de eerste avond.

THE SUPPER CLUB
NEW YORK CITY, N.Y.
November 16th 1993

Stalin schreef:

Hierbij een link naar de gratis te beluisteren opnames van de eerste avond.

Mooi van die 1 jaar eerder opgenomen... bladerdiebla, maar zo slecht is deze plaat helemaal niet hoor.....

avatar van IntoMusic
Freakey en Banjo, helemaal mee eens en deze plaat heeft mij destijds zelfs doen besluiten om meer van Dylan te gaan beluisteren. Heeft een relaxe sfeer, Dylan toch wel goed bij stem en de tracklist maakt het allemaal (destijds voor een startende fan als ik) erg toegankelijk. En ja, er zijn zoveel opnames die misschien meer hebben... Deze vond en vind ik nog steeds zeer de moeite waard.

freakey schreef:

want....(?)

Want Wat?

avatar van IntoMusic
Volgens mij wil Floater uitgebreid een verslag waarom je de plaat niet zo slecht vindt... Je moet hier tegenwoordig tekst en uitleg geven bij al het commentaar wat je geeft

IntoMusic schreef:

Nou, dan moet Floater jouw laatste bericht maar lezen als mijn mening... sluit ik me daar bij aan....

avatar van Floater
Nee, ik hoef echt geen uitgebreid verslag van Freakey. Ik zou alleen willen weten wat hij goed vindt aan deze plaat. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat iemand deze stomvervelende en smakeloze wanvertoning kan waarderen.

Dylan heeft er duidelijk helemaal geen zin in. Ergens in 1994 heeft hij een handtekening gezet onder deze samenwerking tussen Sony en MTV. Kennelijk had iemand hem ervan overtuigd dat dit marketing-technisch een goede zet zou zijn. Immers andere oudgedienden als Clapton en Young waren hem voorgegaan en spinden garen (vooral geld) bij deze succesformule. En Dylan kon op dat moment wel wat succes gebruiken.

Het materiaal hier is vrijwel geheel jaren 60 en zowat alle songs zijn slappe aftreksels van hun origineel. Dylan heeft geen idee wat de MTV-bonzen van hem willen. Zelf had hij liever had hij een aantal obscure covers gebracht, maar ergens in zijn contract stond waarschijnlijk dat hij songs uit zijn eigen repertoire moest zingen die bij een groot publiek zouden aanslaan.

Gevolg is een ongeinspireerde Dylan op de automatische piloot. Gaap, gaap.

avatar van IntoMusic
Ik denk dat dit sterk te maken heeft wanneer je hebt kennis gemaakt met Dylan (ik bedoel wanneer ben je ingestapt). Het heeft voor mij dan ook een soort sentimentele waarde. Als je al een doorgewinterde Dylan fan bent waar dit plaatje de zoveelste in rij was die je hebt aangeschaft, dan kan ik me enigszins jouw 'gaap'-gevoel voorstellen.
Ik daarentegen hoor het niet of stoor mij eraan. Het ligt allemaal lekker in gehoor en ook de setlist zit leuk in elkaar. Inmiddels heb ik alle officiele releases van Dylan, maar betrap ik mij erop dat ik regelmatig naar dit schijfje grijp.
Maar zo'n soort meningsverschil had ik ook bij Pink Floyd's album A momentary...

avatar van freakey
Of een plaat pakt of niet en wat voor gevoel je er bij hebt heeft ook te maken met op welke manier je het ooit beleeft hebt.... een vriend van me is wel degelijk zo een doorgewinterde fan... samen hebben we deze plaat toen ie net uit was vele malen onder het genot van (veel te veel) biertjes en discussies beluisterd... dat maakt hem (in elk geval voor mij / ons) een stuk persoonlijker en dus aangenamer....

Good As I Been to You is echter voor mij weer een grote "gaap"-plaat.... daar kan ik dan weer helemaal niks mee, dit in tegenstelling tot mijn Dylan minnende drinkmaatje... hij heeft hem me zelfs ooit kado gedaan voor mijn verjaardag... vanaf 2 weken nadien staat ie echter stof te happen in de kast.... laatst nog eens gedraaid... maar noppes... hij doet het niet voor me....

avatar van Floater
Jullie hebben inderdaad wel een punt. Het instapmoment is belangrijk evenals de kennis van het overige werk van Dylan. Op het moment dat de plaat uitkwam heb ik hem ook veelvuldig gedraaid en vond ik met name Dignity en Times prima klinken.

De begeleidingsband van Dylan is overigens wel goed op dreef op dit album.

avatar van Cor
Cor
Ik blijf ook deze keer weer enthousiast over Dylan live. Hij weet toch elke keer weer originele uitvoeringen te koppelen aan een originele sound. Deze plaat heeft een lekkere tintelende vol-accoustische sound. Ook weer mooi. En voldoende songmateriaal beschikbaar natuurlijk voor een mooie liveset.

avatar van Stalin
MTV sucks...beter luister je naar de opnames van de Supper Club.

BOB DYLAN - COMPLETE SUPPER CLUB "SOUNDBOARDS" November 16th 1993

Soundcloud

avatar van IntoMusic
Inderdaad een mooi 'alternatief'. Toch deze Mtv release afgelopen week weer in de trein gedraaid en voor mij blijft ie 4 sterren waard.

avatar van henk01
De cd eerst even geluisterd, nu de dvd.
Ik doe er een vol punt bij 4,5*

avatar van henk01
Ben 2 jaar verder, geniet er nog steeds van.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtige plaat van Dylan, goede begeleidingsband en Bob is redelijk goed bij stem, vooral alsluiter With God On Our Side vind ik grandioos. Shooting Star vind ik een ander hoogtepunt, reden om de plaat Oh Mercy van hem eens te gaan beluisteren.