Toto - Old Is New (2020)

1. Alone (4:32)
  2. Devil's Tower (3:43)
  3. Fearful Heart (3:51)
  4. Spanish Sea (4:20)
  5. In a Little While (4:48)
  6. Chelsea (4:49)
  7. Chase the Rain (3:15)
  8. Oh Why (3:54)
  9. Struck by Lightning (4:15)
  10. We'll Keep on Running (4:39)

met What So Not en Skrillex

avatar van vielip
Dit is het album dat tot nu toe enkel te krijgen was in de boxset? Of heb ik dat mis?

Dat is correct. Het album Old Is New is nu ook los op CD en vinyl verkrijgbaar. Voor mij zeer lucratief om tzt ook fysiek in bezit te hebben, al gaan nu nog een aantal aankopen voor. Overigens staan er echt een aantal pareltjes op, zoals 'Devil's Tower' en 'In a Little While'. Bijzonder ook om - mijns inziens de beste drummer ooit, Jeff Porcaro - te horen op tot voor kort onbekend materiaal. Zijn gemis is nog steeds ontzettend groot.

avatar van vielip
Ja alleen dáárom al mooi om aan te schaffen! Ik wil deze ook wel aan de collectie toevoegen eerlijk gezegd. Stiekem zat ik al te hopen dat deze 'los' uitgebracht zou gaan worden. En zie hier...

avatar van Cryotank
Wat is dit album nou precies? B-kantjes of een 'gewoon' studioalbum?

avatar van milesdavisjr
Old is New vormt min of meer een verzamelaar van nooit uitgebracht materiaal, het nummer; Devil's Tower bijvoorbeeld is in 81' al geschreven en opgenomen echter zonder vocals. Joseph Williams heeft er nu een tekst bij geschreven en ingezongen. Enkele songs kwamen al terug op 40 Trips Around the Sun, een (zoveelste) Greatest Hits van de band. Als je het materiaal aan je voorbij hoort trekken snap ik ook wel dat veel songs niet op reguliere platen zijn uitgekomen. Het is zeker niet slecht maar de meeste songs stralen een bepaalde vrijblijvendheid uit en bevatten simpelweg niet de hooks, melodieën of sterke zanglijnen die veel andere songs van de band kenmerken. Devils' Tower en In a Little While zijn echter nummers waar andere bands alleen maar van kunnen dromen.

avatar van Scherprechter
Cryotank schreef:
Wat is dit album nou precies? B-kantjes of een 'gewoon' studioalbum?

Vreemd dat het hier als verzamel staat en XX als regulier album. Dat zou toch eerder andersom moeten zijn. Dit album is toch nu pas afgemaakt in de studio en XX bestaat uit eerdere opnames
Bij mijn weten zijn er geen partijen toegevoegd in 1997.

avatar van Cryotank
Bedankt voor de uitleg milesdavisjr (ik had je reactie even gemist). Het album XX had ik eigenlijk nooit van gehoord, maar Scherprechter heeft misschien wel een punt dat je Old is New als regulier album kunt beschouwen aangezien het om nog niet eerder uitgebrachte opnames gaat.

avatar van Marco van Lochem
Dit album is absoluut geen verzamelalbum, dus staat hier niet juist. Een album met rest materiaal, enkele nieuwe opnames en het eindresultaat is voor een Toto fan een fijne aanvulling op de collectie.

avatar van Marco van Lochem
E-Clect-Eddy schreef:
dit album is ook bijna 2 jaar oud....

Klopt, verscheen volgens mij voor het eerst in het najaar van 2018 in de zeer kostbare vinyl box. Vorig jaar op cd verschenen, dus 2020 klopt in ieder geval niet.

avatar van Simon Smith
Hij is in dit jaar als losse uitgave verschenen, vandaar 2020. Hij is nl. niet als onderdeel van de boxset ingevoerd.

avatar van Jazper
E-Clect-Eddy schreef:
dit album is ook bijna 2 jaar oud....

Maar het is ook bijna 2 jaar nieuw...

Jazper schreef:

Maar het is ook bijna 2 jaar nieuw...

very punny

avatar van E-Clect-Eddy
Voor een band die op dit moment ruim 3 duizend stemmen heeft vergaard op MuMe zijn de huidige 8 stemmen voor deze wel erg weinig.

Te beschouwen als hun laatste album? Gezien dat er nu 2 van hun maatjes overleden zijn?

Alone en Spanish Sea waren al eens uitgebracht als singles ttv de 2018 boxset waar deze als bonus bijzat.

Luistert lekker weg, zoals wel vaker bij een willekeurig album van deze band. Eerste beluistering valt dan ook goed.

Eens met wat milesdavisjr schrijf: andere bands kunnen alleen maar dromen van de kwaliteit van deze afgekeurde nummers van Toto. Vermoed dat sommige nummers net te veel lijken op andere van hun nummers of op die van andere bands.

Jammer dat er nergens iets terug te vinden is over wanneer de individuele nummers zijn geschreven. Afgaande op geluidskwaliteit is Chelsea ééntje uit hun beginperiode.

Favoriet: Fearful Heart

Minst favoriet: Oh Why

avatar van Kos
Kos
Toto met Skrilexx

Kos schreef:
Toto met Skrilexx

Volgens de info op YouTube is dit eigenlijk een samenwerking van Aussie DJ What So Not en Steve Lukather. Die Aussie is ook degene die het nummer in elkaar heeft gezet... en daar ook nog eens een paar jaar over heeft gedaan. Het is niet per se een Toto nummer maar meer Steve Lukather samenwerking als ik de info op YouTube lees.

Vraag is, is deze versie dan anders want nu staat SkrilleX er ook bij.

Wow... al 10 stemmen

Zijn er dan geen Toto fans meer?

Alone, Devil's Tower, Spanish Sea en Struck by Lightning zou je als echte fan toch niet willen missen.

Halfje erbij 4* is gewoon een lekker album

... mag dan een samenraapsel zijn van left-overs en takeouts met een experimentele afsluiter maar het valt gewoon goed.

avatar van Olivia
Mwah, samenraapsel inderdaad. Leuk of zo, maar ik heb 'm een paar keer geluisterd en ga toch telkens weer terug naar ongeveer alle andere albums (afwisselend natuurlijk )

De kans dat er ooit nog een album uitkomt met volledig nieuw materiaal lijkt me klein...nihil vrees ik.
Maar diep van binnen blijf ik hopen, zelfs nu de band officieel gestopt is.

avatar van rider on the storm
Toto voelt bij mij altijd een beetje als thuiskomen. Ook een misschien “ minder” album van Toto is in het muzikale universum nog altijd een goed album.

Zo ook deze, het openingsnummer klinkt gelijk vertrouwd. En zo blijft het hele album lekker wegluisteren. Verdorie en wat is Spanish Sea toch een lekker nummer.

Deze heb ik nog niet op vinyl maar zit toch hard te overwegen om de lp aan te schaffen.

Deze cd had wat uitgebreider gemogen (waar zijn Runaway en The Joker bijvoorbeeld?) maar toch een fijne verzameling niet eerder uitgebrachte nummers.